شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند _ بخش هجده ام
شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند
از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
پنجشنبه 28 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3494
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لِأَوْلِيَائِكَ مُحِبِّينَ مُنَاصِحِينَ …
پروردکار فرزندان مرا نسبت به دوستانت عاشق و خیرخواه قرار بده
یکی از معانی متعدد نصیحت والبته مشهور ترین آن خیرخواهی است و آنگاه که این خیر خواهی برای دوستان خدا که همان اولیاء الله هستند باشد یعنی خیر خواهی که صفت انبیاو ائمه علیهم السلام و انسان های برجسته است به کمال رسیده است.
قرآن برخی از مصادیق ناصحان را معرفی میکند از جمله انبیا عظام حضرات نوح،صالح،هود،شعیب، و البته همه انبیا حتی دشمنان خود را نصیحت می کردند موسی فرعون و قارون و امتش را ابراهیم آذر را لقمان فرزندش را یعقوب فرزندانش را .
و چون ناصح بودن امری است که افراد را جذب می کند و باعث در دست گرفتن دلها می شود در نتیجه از همین ابزار ابلیس به عنوان مدعی نصیحت به میدان امده و در قالب مدعی ناصح به سراغ حضرت آدم علیه السلام رفت و او را فریفت.
در نصیحت باید توجه داشت که :
خیرخواهی از حقوق مومنین است؛
و باید خالص و برای خدا باشد چنانچه در حدیث قدسی به النصح لی تصریح شده است.
ناصح باید دارای خصائص و نشانه هایی باشد از جمله:
خود اهل عمل باشد؛
آنچه برای خود نمی پسندد برای دیگران نیز نپسندد و آنچه برای خود می پسندد برای نصیحت شونده هم بپسندد؛
حسادت در میان نباشد؛
سوء ظن نداشته باشد؛
مشفقانه باشد؛
و موضوع نصیحت را کاملا تبیین و روشن کند؛
بعد از نصیحت ممکن است اسراری از زندگی مردم فاش گردد فلذا راز داری نیز از ویژگی های مهم ناصحان است.
و باید توجه داشت یک قسم خیرخواهی زبانی است وگاهی باید عملا برای کسی خیرخواهی کرد مثلا رفع نیازمندی مومن یک مصداق نصیحت اوست.
نصیحت یعنی احساس مسئولیت داشتن و پذیرفتن نصیحت یعنی پذیرفتن مسئولیت جهت رشد وترقی روح و به کما ل رسیدن .
فرزندان باید یاد بگیرند هم هر آنچه ناصح مشفق می کوید بپذیرند و هم در مقام خیرخواهی برای همگان و علی الخصوص برای خوبان باشند ونکته دیگر که از این در خواست قابل استفاده است این است که همگان در هر سطحی باشند نیازمند نصیحت هستند.
و اینکه نصیحت پس از محبت امده یعنی خیرخواهی ونصیحتی ثمر بخش است که رنگ و بوی عشق ومحبت داشته باشد.
در نصیحت تکلیف محوری مدنظر باید باشد نه اثر محوری چنانچه انبیا و اولیا دنبال اثر نصیحت نبودند تکلیف مهم بود حالا اگر اثر بخش بود که نعم المطلوب
منبع
افزودن دیدگاه جدید