شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند _ بخش سیزدهم

روزنامه عصر ایرانیان چهارشنبه 20 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3488
کد خبر: 14990

شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند
از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
چهارشنبه 20 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3488

بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ…
و آنان را (فرزندان مرا )نیکوکار، پرهیزکار قرار بده.
سیدنا حضرت سجاد سلام الله علیه پرهیزکاری را برای فرزندان خود طلب می کند.  آموزش تقوا یعنی آموزش خودکنترلی به فرزندان ؛این در خواست برگرفته از ایه ی شریفه : تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏؛ این که بلافاصله بعد از طلب نیکوکاری تقوا را در خواست می نماید نشان از این است که  عمل فقط از متقین قبول می شود انَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ ؛ و این که یعنی نیکوکاری در ظل تقوا اثر گذار و دارای هویت واقعی است.
تقوا برای فرزندان خواستن یعنی کودک باید از دوران کودکی مجموعه ای از باید ها و‌نباید ها را بی آموزد همچنانکه ار قدیم مثال زده اند که بچه باید خطر سماور،بلندی ،چاقو ،حوض و این گونه امور را بداند چرا که برای او خطرناک است، ویا باید بداند که راستگویی موجب جلب توجه بیشتر والدین به او‌می شود و بعدا که بزرگتر شد می فهمید مورد توجه خدا قرار می گیرد اینجاست که نقش تشویق پررنگ تر می شود ،باید بیاموزد که گاهی باید توقف کرد و هر کاری را نکرد و هر حرفی را نزد.
اولین پایه گذاری برای فرزندِ با تقوا پس از دعا هنگام بستن نطفه است و برای این موضوع دستورالعمل هایی بیان کرده اند از غذا گرفته تا مدیریت فکر و خیال که باید رعایت شود سپس دوران باردارای است و بعد از آن آموزش تقوای عملی است فرزندان ما آنگونه که می خواهیم تربیت نمی شوند بلکه آنگونه که هستیم تربیت می شوند مگر اینکه عوامل بیرونی مانند رفیق نادرست یا حشر و‌نشر با اهل باطل عوامل تربیتی درون خانوادگی را با آسیب روبرو کند.
و‌دلیل بعدی که تقوا بعد از ابرار آمده است این است که یعنی بدون عمل به نیکوکاری رسیدن معنایی ندارد فرزندان ما باید عمل گرا آموزش داده شوند، و البته عمل صحیح؛ و عمل درست و صحیح عملی است که دارای چهارچوب باشد و قانونی بر آن حکم فرما باشد.
این که سفارش شده گاهی صدقات و‌کمک به دیگران را توسط فرزندان انجام دهید در همین راستا است و این که امیرالمومنین علیه السلام قرص نان خود را هنگام افطار انفاق کرد و سپس صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز بلافاصله قرص نان خود را به مسکین داد اولین نتیجه اش این شد که حسنین علیهم السلام هم بلافاصله نان های خود را به مسکین دادند در حالی که مسکین با همان قرص اول سیر می شد ولکن نفس عمل مهمتر از اثر عمل است و حتی شب های بعد نیز همین حادثه برای یتیم و اسیر رخداد و این یعنی در کار خیر،احسان و نیکوکاری ممارست مهم است و اگر از فرد نیکوکار و باتقوا عملی صورت بگیرد ماندگار می شود چرا که برای خداست انما نطعمکم لوجه الله.
و‌نکنه دیگر از طلب تقوا برای فرزند یعنی در واقع عاقبت به خیری فرزند را خواستن است چرا که والعاقبه للمتقین

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.