شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند _ بخش سی و ششم
شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند
از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
شنبه 21 اسفند ۱۴۰۰ شماره 3512
بسم الله الرحمن الرحیم
أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا …
در دلهایمان شیطان را دادی ..
یکی از راههای نفوذ شیطان سینه ی انسان است که با وسوسه بر سینه و قلب بر ما تسلط پیدا می کند.
امام العارفین حضرت سجاد سلام الله علیه در شکایت نامه خود می فرماید:
إِلهى اَشْکو اِلَیْک عَدُوّاً یُضِلُّنى، وَشَیْطاناً یُغْوینى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرى…
خدایا، به تو شکایت میکنم از دشمنی که گمراهم میکند و شیطانی که فریبم میدهد و از وسوسههایش سینهام را پر ساخته است …
اگر خواستیم بدانیم شیطان در دل ما حضور دارد یا نه باید ببینیم وسوسه و وسواس در دل وجود دارد یا خیر.
هر بدی که به واسطه شیطان به قلب وارد شود وسوسه است.
سوره مبارکه ناس این حقیقت را که خدا به پیامبرش فرموده بیان نموده است:
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ «1» مَلِكِ النَّاسِ «2» إِلهِ النَّاسِ «3» مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ «4» الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ «5» مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «6»
(اى پيامبر!) بگو: پناه مىبرم به پروردگار آدميان. پادشاه آدميان. معبود آدميان. از شرّ وسوسه شيطان. آن كه انديشه بد در دل مردمان افكند. از جنس جنّ باشد يا انسان.
بیان حضرت امام خمینی نیز در اینجا قابل استفاده است:یا تقویت وسواس است.
امام خمینی درباره ارتباط وسواس شیطان و نفس میگوید: قلب انسانى لطيفهاى است بين ملك و ملكوت و چون آيينه دورويى است كه در يك روى آن صور غيبيه منعكس میشود و در رویى دیگر صور دنيايی انعکاس مییابد. و اگر توجه قلب به دنیا بیشتر شد، باطن خيال او با ملكوت سفلى كه روح پستیهای عالم ماده و نیز جایگاه جنّ و شياطين و نفوس خبيثه است سنخیّت یافته و به واسطه اين تناسب، القائاتى شيطاني در آن وارد میشود که منشأ تخيلات بد است. نفس چون همواره توجه به دنيا دارد، علاقه به آن تخيلات باطله پيدا کرده و افکار و تمایلات و رفتارهای شيطانى از قبيل وسوسه، شك، ترديد، اوهام و خيالات باطله در آن غالب شده و اعمال بدنيه نيز بر طبق صور باطني قلب میگردد و همینطور اگر قلب به آخرت و معارف حقه توجه نمود با ملكوت اعلى كه عالم ملائكه و نفوس پاک و به منزله حقیقتِ نورانى عالم طبيعت است، تناسب پيدا میكند و علوم رحمانى، عقايد حقه، افکار و تمایلات الهيه دریافت کرده و از شك و شرك منزه و پاكيزه گردد و حالت استقامت و طمأنينه در نفس پيدا شود و طبق آن دریافتهای قلبی، شوق و سپس اراده در وجود انسان ایجاد می شود و بالاخره اعمال ظاهري و باطني از روى ميزان عقل و حكمت واقع میشود.َ
افزودن دیدگاه جدید