شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه _ شماره ۴۶۲ جلسه ۱
شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
یکشنبه 28 آبان 1402 شماره 3978
جلسه 1
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام فِی الصَّلَاةِ عَلَی أَتْبَاعِ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقِیهِمْ: دعای آن حضرت در درود بر پیروان پیامبران و ایمانآورندگان به ایشان: اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَیبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِینَ لَهُمْ بِالتَّکذِیبِ وَ الِاشْتِیاقِ إِلَی الْمُرْسَلِینَ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ بارالها، و پیروان انبیا و تصدیقکنندگانِ ایشان از مردم روی زمین که تصدیقشان از عمق قلب بود، آن هم به وقتی که دشمنان به جهت معارضه در مقام تکذیب آنان برآمدند، ولی مؤمنان به سبب حقایق ایمانیه مشتاقانه به انبیا روی آوردند. نکات قابل تأمل در این فراز عبارت است از :۱. مغفرت و رضوان الهی علاوه بر مرسلین بر پیروان آن و تصدیق کنندگان آنان نیز اختصاص یافته است .۲. اتباع رسل کسانی هستند که در قول و فعل از مرسلین تبعیت میکردند و از پیش خود اجتهاد نمیکردند .۳. در بحث مصدقین باید توجه داشت هر پیامبری پیامبر قبل از خود را تصدیق میکرد و پیامبر خاتم تصدیق کننده تمام پیامبران الهی بوده است و تصدیق کتب آسمانی هم از جمله تعالیم آنان بوده است فلذا قرآن حقیقت تمام کتب آسمانی را تصدیق کرده است پس واجب است بر تمام امت که پیامبر خود و پیامبران امم قبل و کتب آسمانی و تعالیم مرسلین را تصدیق کنند ۴. تصدیق باید قلبی باشد تصدیق ظاهری و علمی کفایت نمیکند یک علامت تصدیق قلبی چون وچرا نداشتن نسبت به فرامین صادره است و هیچ گونه اجتهادی در مقابل آن وجود ندارد و البته باید توجه داست یک معنای تصدیق قلبی یعنی تصدیق غیب با همه متعلقات و تعاریف آن است ۵. تصدیق زمانی ارزشمند تر است که همراه تشخیص به موقع باشد که یک موقعیت آن وقتی است که مرسلین مورد تکذیب قرار گرفته اند ،۶. اصل اشتیاق همیشه در معارف باید محفوظ باشد تصدیق هم اگر از سر اشتیاق نباشد بی ارزش است .۷. دلیل تصدیق مشتاقانه هم دریافت حقایق ایمان است حقایق ایمان نیز در روایات بسیار است از جمله این روایت که رسول الله صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند: «یا عَلی ثَلاثُ خِصال مِنْ حَقایِقِ الایمان: أَلاِنْفاقُ فِیِ الاِقْتارِ وَ اِنْصافُ النّاسِ مِنْ نَفْسِکِ، وَ بَذْلُ الْعِلْمِ لَلْمُتِعَلِّمِ» ای علی، سه چیز از حقایق ایمان است: انفاق در زمان تنگدستی; ادای حقوق دیگران; آموزش دانش به طالبان آن.(مکارم الاخلاق، ص ۳۷۵)
افزودن دیدگاه جدید