غیرت و عشق در کربلا

روزنامه جام جم
کد خبر: 14746

 روزنامه جام جم شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، شماره ۶۰۱۰

حادثه شهادت امام حسین (ع) و یارانش را می توان از بعد عرفانی نیز بررسی کرد

غیرت و عشق در کربلا

 حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق

ea6aglt8dkaitpxykhyvma-002.jpg

 

جریان عاشورا از جهات مختلفی قابل تعقل، بررسی و درس آموزی است.یکی از آن جنبه ها،موضوع عرفانی آن است که در سیره امام حسین ع و از ادعیه به جای مانده از ایشان می توان آنها را استخراج کرد.

البته روح حاکم بر معارف اهل بیت ع، همگی روح عرفانی است.درباره این موضوع شاعران برجسته ای هم بوده اند که در به تصویر کشیدن بعد عرفانی قیام سیدالشهداع بسیار نقش داشته اند. ازجمله آنها می توان به جناب عبدالقادر بیدل دهلوی اشاره کرد که از شاعران برجسته سبک هندی و عارف مسلک بوده است.

ایشان در چند غزل، ابعاد مهم عرفانی عاشورا را بیان کرده است: بر اهل فضل دانش و فن گریه می کند، تا خامه لب گشود سخن گریه می کند / شبنم در این بهار دلیل نشاط نیست، صبحی است کز وداع چمن گریه می کند / بیدل بهر کجا رگ ابری نشان دهند، در ماتم حسین و حسن گریه می کند... یا در غزل دیگری می گوید: کیست درین انجمن محرم عشق غیور، ما همه بی غیرتیم آینه درکربلاست. «غیرت» یکی از مقامات مهم در حوزه عرفان است. خود خدای متعال «غیور» است و هر کس خدایی باشد، لاجرم غیور است و هر کس غیور باشد، محمدی است.

بزرگانی در حوزه عرفان نظری قلم زده اند در باب غیرت که مربوط به عشق است.این که خدای متعال غیور است، یعنی دلیل ممنوعیت برخی از معاصی همین غیرت داشتن خداوند بر بندگانش است، چون معاصی فاصله می اندازد بین خدا و انسان.خدا غیور است یعنی می خواهد روح انسان هایی که درنهایت به خودش برمی گردند را رستگار کند و نمی خواهد روح آنها به گناه آغشته شود.انا لله و اناالیه راجعون، بازگشت همه به سوی خداست و خدای متعال نمی خواهد فاصله ای بین خودش و بندگانش باشد و بر هر چه بین او و بندگان فاصله بیندازد، غیرت دارد و عشق در عالم بدون غیرت معنا ندارد.این غیرت دوطرفه بین بنده و خدا را به صورت کامل می توان در حادثه کربلا دید.سیدا لشهدا ع آن قدر به معشوق که خداست، غیرت داشته که از همه آنچه بین او و پروردگار است، چشم پوشیده است.

جناب بیدل آنجا که می گوید: «بیدل بهر کجا رگ ابری نشان دهند/ در ماتم حسین و حسن گریه می کند...» به این رسیده است که نزول رحمت الهی با اشک سرازیر می شود و آن هم اشکی برای دو مظلوم؛حضرت سیدالشهداع و امام مجتبی ع. در روایت زیادی از آثار اشک بر این دو بزرگوار گفته شده و ایام محرم زمانی است که می توان از آثار این اشک ها بیشترین بهره را برد.

لینک خبر

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.