گزیده مصاحبه حجت الاسلام موسوی مطلق در ویژه برنامه هیئت‌آنلاین

خبرگزاری آنا -  ویژه برنامه هیئت‌آنلاین
کد خبر: 14646

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق در  سخنانی از گزینشی عمل کردن در ارادت امام حسین (ع) انتقاد کرد.

400206600688_81093.jpg

 

به گزارش خبرنگار دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مهمان بیست و چهارمین برنامه هیئت‌آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق سخنران و ذاکر اهل بیت(ع) بود.

وی با اشاره به آغاز نویسندگی از سال ۱۳۷۴ و هشتاد اثری که منتشر کرده‌ گفت: حاج آقای قرائتی در جلسه‌‍‍‌ای اعلام کرد که از5 هزار کتاب دینی،  فقط پانصد عنوان کتاب اثر طلاب است. این یک فاجعه است؛ در حالی‌که نوشتن کار علمای دین است و در گذشته اهل قلم از علما و روحانیت بودند. ما باید وارد حوزه نوشتن بشویم. کار آقایان طلاب، آموزش دین است و باید آن را منتشر کنند گاه با قلم، گاه با بیان و گاه با رفتار. اگر کسی همه این‌ها را با هم داشته باشد که دیگر عالی است و می‌شود مانند حضرت امام (ره) که بدین‌گونه بود.

وی افزود: مشکلی که ما مذهبی‌ها داریم این است که خیلی سنگین و پیچیده حرف می‌زنیم که البته  در سال‌های اخیر بهتر شده است؛  درحالی‌که بیان قرآن هدایت برای همه مردم است. کلمات امامان معصوم (ع) را ما سنگین کردیم وگرنه آن‌ها با زبان همان عرب‌های ساده بادیه‌نشین حرف زدند. نمونه کامل این روان‌گویی معارف دینی، حجت‌الاسلام آقای قرائتی است که مطالب والای قرآنی را با زبانی ساده می‌نویسد و می‌گوید. برخی گمان می‌کنند اگر روان‌نویسی کنند انگ بی‌سوادی به آن‌ها می‌خورد. خب بخورد. ما نوکریم و بیان این مطالب و انتشار آن مهم است. مهم این است که آیا مولا از ما راضی است یا نه؟

 

400096900113_516289.jpg

 فعالیت رسانه‌ای کار پیامبران است

این سخنران بیان کرد: کار رسانه‌ای کردن، کار پیامبران است. مرحوم طبرسی در مکارم‌الاخلاق آورده پیامبر وقتی مطالب دارای منفعت دنیوی و اخروی بیان می‌کرد از حاضرین می‌خواست تا پیامش را به غائبان برسانند. این یعنی کار رسانه‌ای کردن. امروز صفحات مجازی هر روز درحال افزایش است. باید از همین‌ها استفاده کرد اما خود همین هم یک معضلی برای ما شده است. تا وارد فضای مجازی می‌شویم می‌گویند می‌خواهد خود را مطرح کند!  

موسوی‌مطلق در جواب چرایی حضور خود در میان سینه‌زنان علیرغم سخنران بودن در جلسات گفت: اول این‌که امام خمینی فرمودند مکتب باید هیاهو داشته‌باشد. دوم، ما هر چه داریم از امام حسین (ع) است. سوم، دشمن می‌خواهد عزاداری سیدالشهدا (ع) خیلی رمانتیک برگزار شود و این یک اعلان خطری است. اگر شهادت امام حسین (ع) اعظم مصائب است باید عزاداری‌اش هم عظیم برگزار شود. ما هم از بچگی در هیئت بزرگ شدیم و روحیه‌مان همین است. گاهی در هیئات احساس خسارت می‌کنم که مگر فرق من با جوانی که آن‌طور با شور برای سیدالشهدا (ع) عزاداری می‌کند چیست؟ مگر من صاحب مصیبت هستم که یک کنار بایستم.

وی درباره برخی شبهات وارده به دین اظهار کرد: نباید از شبهات ترسید و با کمال میل باید از آن استقبال کرد هرچند شبهات از شیطنت است اما همین موجب رشد ما می‌شود. چون مدام در پی پاسخگویی برمی‌آییم.

 

400207000661_82946.jpg

 خاطره‌ای جالب از سفر کربلا

او در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و افزود: سال ۱۳۷۴ یا ۷۵، یکی از بزرگان را به دورود دعوت کرده بودم. ایشان خاطره‌ای از یکی از علما و منبری‌های تهران را تعریف کرد که همه‌ساله دو ماه محرم و صفر را در کربلا منبر می‌رفته‌است. یک‌سال این عالم قبل از زیارت حرم امام حسین (ع) مقداری گوشت برای ناهار می‌خرد و بعد با همان گوشت که در قبا گذاشته بوده به زیارت می‌رود. بعد از آن وقتی این گوشت را برای ناهار بار می‌گذارد گوشت نمی‌پزد، گمان می‌کند گوشت نامرغوب است می‌گوید بگذار بماند برای شام. اما نه آن وقت و نه تا صبح فردا این گوشت نمی‌پزد.

او ادامه داد: این عالم سراغ قصاب می‌رود که این چه گوشتی است که به من دادی که از دیروز نپخته‌است؟ قصاب می‌خندد که حتما گوشت را با خود به حرم بردی؛ مگر نمی‌دانی هر که به حرم سیدالشهدا(ع) برود آتش دوزخ بر او حرام می‌شود این‌که دیگر آتش هیزم است. ما روایت داریم که آتش دوزخ بر زائر سیدالشهدا(ع) حرام است و نمی‌سوزاند اما ما چقدر اعتقادمان قوی است که آن را به آتش دنیا تعمیم بدهیم.

وی اضافه کرد: این مسئله در ذهن ما بود تا یک سال به کربلا رفتیم و در دیدار با بزرگان خدمت آیت‌الله لنگرودی رسیدیم. گفتم تحفه‌ای عنایت کنید. گفتند اول که وارد حرم حضرت شدی اذن دخول خواندی هر وقت اشکت درآمد دیگر نخوان چراکه معنایش این است که حضرت سیدالشهدا (ع)  اجازه دخول دادند. بعد هم برو از قصاب‌های کربلا درباره این روایت بپرس. من هم گفتم چرا بپرسم خودم امتحان می‌کنم!   

موسوی‌مطلق افزود: روز آخر، من ماجرا را در میان هم کاروانی‌ها گفتم. بعد مقداری گوشت تازه ذبح شده را که مدیر کاروان برای تقسیم بین فقرا گرفته بود نشان آن‌ها دادم و درقبایی پیچیدم و با جمعی از آن‌ها به زیارت حضرت ابالفضل و امام حسین (ع) رفتیم. بعد از زیارت، آن گوشت را ساعت شش بعدازظهر به آشپزخانه هتل دادیم تا در دیگی بپزند. دوازده شب با همان جمعی که شاهد بودند رفتیم دیدیم آب می‌جوشد اما گوشت هیچ تغییری نکرده است. بار دیگر نزدیکی‌های سحر رفتیم باز هم گوشت نپخته بود دوباره ساعت ۶ صبح رفتیم اما گوشت هیچ تغییری نکرده بود.

400207300772_81263.jpg

 

وی ادامه داد: آن روز، باید به ایران برمی‌گشتیم. در اتوبوس ماجرا را برای همه هم‌کاروانی‌ها تعریف کردم. به ایران و دورود برگشتیم. گوشت را هم آوردیم. حالا هرکسی این ماجرا را شنیده بود رفته بود خانه به بقیه گفته بود و ماجرا پیچیده بود. تا ظهر جمعیت زیادی از مردم، مسئولان و امام جمعه به خانه ما آمدند. من به همان بزرگی که اولین بار این ماجرا را تعریف کرده بود زنگ زدم که چنین قصه‌ای پیش آمده‌است. درست است که مردم از سر ارادت می‌آمدند اما اگر ارادت‌ها مدیریت نشود از آن خرافه درمی‌آید. او گفت بروید جایی گوشت را دفن کنید و این ماجرا را برایم بنویسید. ما هم آن را نوشتیم و تقدیم او کردیم. این داستان بعد از آن، بارها منتشر شده‌است.

منبر را می‌بوسند اما منبری را فحش می‌دهند

این سخنران خاطرنشان کرد: گاهی حرمت چای امام حسین را داریم اما حرمت چای‌ریز آن را نه! برخی منبر را می‌بوسند اما منبری را فحش می‌دهند. این منبر که چوب است باید حرمت مداح و منبری و گریه‌کن امام حسین (ع) را  داشته‌باشیم. در محبت امام حسین (ع)، سلیقه‌ای عمل نکنیم. هر چه برای سیدالشهداست، برای ما احترام دارد. اگر گریه‌کن امام حسین (ع) اشتباهاتی هم دارد، باز قابل احترام است. ائمه فرمودند شما حق ندارید به شیعه ما فاسق بگویید، بلکه نهایتاً بگویید فلانی فاسق‌العمل است. به جای تبری جستن از شخص از عمل او تبری بجویید. او جوهرش پاک است و فقط گرد و غبار روی عمل او نشسته‌است.

وی افزود: امروز به امید نیاز داریم. دشمن تمام قدرتش را جمع کرده تا مردم را ناامید کند. اخیراً در جلسه‌ای می‌گفتند مردم دین‌ستیز شدند من گفتم نه، مردم دین‌ستیز نشدند. مردم فقط از رفتار من و امثال من زده شدند. اگر به دیده انصاف بنگریم ما خیلی جلو رفته‌ایم. بعد از انقلاب ارزش‌ها احیا شده‌است. از اول انقلاب تا الان سیره وقف ما صعودی شده است. دشمن طوری القاء می‌کنند که مردم دین‌گریز شده‌اند اما نباید فقط یک منطقه تهران را دید. در تشیع، توقف مذموم و حرکت ممدوح است و همیشه حرکت رو به جلو بوده‌است.

400138900038_363705.jpg

 

لازم به یادآوری است، «هیئت‌آنلاین» ویژه‌برنامه ۳۰ قسمتی تهیه‌شده در پلتفرم هیئت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک بود که در شب‌های ماه رمضان از وبسایت و اپلیکیشن «هیئت‌آنلاین» و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان منتشر شد.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.