حجت‌الاسلام موسوی مطلق در گفتگو با آنا مطرح کرد: «اربعین کلیمیه» فرصتی مناسب برای اتصال به امام زمان (عج)

سالکان الی الله در این اربعین تمرین خلوت با خدا و انس با خدا را تجربه می‌کنند. بهترین هنگام برای سیر و سفر خلق به خالق این زمان است
کد خبر: 14112

یک استاد اخلاق درباره «چله کلیمیه» و اعمال سفارش شده در این ایام توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از ایامی که از آن به ایام الله نام برده می‌شود و پیامبر و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و اولیای خدا بر مراقبه آن تاکید فراوان داشتند، ماه ذی‌القعدة الحرام است. امروز دوشنبه ۲ تیرماه، در آستانه حلول ماه اولین شب از «چله کلیمیه» قرار داریم.

از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه به نام «چله کلیمیه» یا «اربعین کلیمیه» معروف است که این ۴۰ روز، فرصت خوبی برای تهذیب نفس و خودسازی است.

«چله کلیمیه» چیست؟

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و سخنران مذهبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چله کلیمیه گفت: این چله به احترام وعده خدا با حضرت موسی برگزار می‌شود؛ یعنی خدا حضرت موسی را در شب اول ذی‌القعدة به محضرش فراخواند. قرار بر 30 شب بود که به لطف خدا 10 شب دیگر به آن اضافه شد و «بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» و 40 شب کامل شد.

وی با اشاره به اینکه اول ذی‌القعدة شروع اول ماه‌های حرام یعنی ماه‌های ذی القعده و ذی الحجه و محرّم و رجب است، اظهار کرد: این اربعین از اول ماه ذی‌القعدة است که از اول ماه حرام است و در طول تاریخ مورد توجه عارفان و اولیا خدا بوده است. از طرفی خود عدد 40 عدد مقدس و مبارکی است. اسرار عدد 40 بیان شده است و در بخشی از کتاب «خرمن معرفت» روایاتی که درباره این عدد وجود دارد را آورده شده است.

این استاد اخلاق ابراز کرد: وقتی قرار است عملی صورت بگیرد عالمان تاکید کرده‌اند مداومت به یک اربعین داشته باشید تا ملکه بشود. این چله هم که به اربعین کلیمیه و اربعین موسوی است همیشه مورد توجه بوده و با آداب خاصی سفارش شده است.

اربعین کلیمیه تمرین خلوت و انس با خدا

موسوی مطلق اربعین کلیمیه را فرصتی مناسب برای تهذیب نفس، ملکه شدن فضائل، زدودن رذائل، دوری جستن از خلقیات بدخلائق، و اتصال به مولانا حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفی کرد.

وی با بیان اینکه حضرت موسی (ع) به دعوت خدا و با وعده حق به کوه طور رفت و غرق نور شد، گفت: سالکان الی الله در این اربعین تمرین خلوت با خدا و انس با خدا را تجربه می‌کنند. بهترین هنگام برای سیر و سفر خلق به خالق این زمان است.

اعمال موثر و مجرب چله کلیمیه

این کارشناس مذهبی درباره اعمال سفارش شده در این اربعین خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن در شب و حداقل شبی یک جزء، نماز شب (۱۱رکعت)، صبح و غروب گفتن یا شنیدن و یا خواندن بخشی از مقتل و روضه سیدالشهدا علیه السلام، تمکین نکردن از خواهش‌های نفس بلکه تصمیم بر کشتن و زمین زدن نفس، نفس وقتی طغیان می‌کند قتال با او واجب است، ذکر یونسیه به مقدار توان، دعای عهد در صبح، سکوت سکوت سکوت از اهم اعمال باشد، روزه به هر مقدار توان هست ولو به نیت روزه‌های قضا از اعمال مجرب و مؤثر این چله‌نشینی است.

موسوی مطلق در پایان گفت: توجه داشته باشید اگر به اموری مانند نارضایتی والدین، بی‌توجهی به انجام دادن نماز و روزه‌های قضا، نداشتن سال خمسی، قهر و یا داشتن کینه مومن، ظالم بودن در حق همسر و فرزندان مبتلا هستید بدانید اعمال انجام شده اثر ندارد.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.