توصیه‌های یک استاد اخلاق برای «اربعین کلیمیه»/ فرصتی برای دفع بلای کرونا

حضرت موسی (ع) ۴۰ شب در کوه طور به عبادت پرداخت که به اربعین کلیمیه یا اربعین موسوی معروف است. این اربعین دارای قداست خاصی است.
کد خبر: 14110
توصیه‌های یک استاد اخلاق برای «اربعین کلیمیه»/ فرصتی برای دفع بلای کرونا

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق گفت: حضرت موسی(ع) چهل شب در کوه طور به عبادت پرداخت که به اربعین کلیمیه یا اربعین موسوی معروف است. این ۴۰ شب فرصتی برای عبادت و نماز و توصیه اصلی در این ایام، مراقبه نفس است.

توصیه‌های یک استاد اخلاق برای «اربعین کلیمیه»/ فرصتی برای دفع بلای کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، امروز دوشنبه ۲ تیرماه، شب اول ماه ذی‌القعده و اولین شب از «چله کلیمیه» است. بعضی از فِرَق و به خصوص برخی از عارفان با تمسک به ۴۰ شب وعده حضرت موسی با خداوند متعال، گرفتن چله کلیمیه را توصیه کرده‌اند.

آیت‌اللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب، دانشجویان، سپاهیان و بسیجیان کشور با بیان این‌که اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجة، بهار خودسازی و تهذیب نفس است، خاطرنشان کردند: از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه به نام اربعین کلیمی معروف است؛ این ۴۰ روز، فرصت خوبی است برای تهذیب نفس و خودسازی.

اربعین کلیمیه فرصتی مناسب برای تهذیب نفس 

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به درپیش بودن اربعین کلیمیه اظهار داشت: خداوند در روز اول ذی‌القعده حضرت موسی (ع) را به کوه طور فراخواند که در آیه ۱۴۲ سوره اعراف قرآن کریم هم داریم: «وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً؛ و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ۱۰ شب (دیگر) تکمیل کردیم؛ به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، ۴۰ شب تمام شد.»

وی افزود: حضرت موسی (ع) ۴۰ شب در کوه طور به عبادت پرداخت که به اربعین کلیمیه یا اربعین موسوی معروف است. این اربعین دارای قداست خاصی است. اسرار عدد ۴۰ که بر کسی پوشیده نیست و سیدبحرالعلوم در رساله سیر و سلوک خود به صورت مفصل به اسرار و خواص این عدد پرداخته است. اولیاء خدا و عرفا نیز نسبت به اربعین توجه داشتند و به عبادت می‌پرداختند و مختوم‌هایی را انجام می‌دادند.

موسوی مطلق اضافه کرد: این ۴۰ روز مبارک است؛ زیرا هم خداوند شخصی مانند حضرت موسی (ع) را برای عبادت در آن دعوت کرده است و هم شروع این اربعین با اولین ماه حرام است.

مراقبه نفس مهم‌ترین دستور برای این ۴۰ شب

این استاد اخلاق با اشاره به توصیه‌های صورت گرفته برای اجرا در این ۴۰ روز گفت: عموم دستورات بر مبنای مراقبه بیشتر است؛ البته مراقبه و پرهیز از گناه در طول سال توصیه شده است، اما در برخی از ایام سال، این مراقبه مهم‌تر است. عمده دستورات عملی برای این ایام نیز اختصاص به اوقات شب دارد که در آیه قرآن نیز خداوند می‌فرماید موسی (ع) را ۴۰ شب دعوت کردم. انسان باید در طول روز مراقبه داشته باشد و در اوقات شب، کاسه گدایی خود را به واسطه اعمالش به دست بگیرد.

در ایام چله کلیمیه چه اعمالی انجام دهیم؟

وی اضافه کرد: تلاوت قرآن کریم و نماز از بهترین اعمال سفارش شده برای شب‌های این اربعین است. در این اربعین انجام  این اعمال موثر و مجرب است: تلاوت قرآن در شب، حداقل شبی یک جزء، خواندن نماز شب (۱۱ رکعت)، صبح و غروب گفتن یا شنیدن و یا خواندن بخشی از مقتل و روضه سیدالشهدا (ع)، تمکین نکردن از خواهش‌های نفس بلکه تصمیم بر کشتن و زمین زدن نفس، نفس وقتی طغیان می‌کند، قتال با او واجب است. ذکر یونسیه (لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ) به مقدار توان، خواندن دعای عهد در صبح، سکوت از اهم اعمال است، روزه به هر مقدار توان ولو به نیت روزه‌های قضا.

این رذایل را از خود دور کنید

موسوی مطلق گفت: توجه داشته باشید نارضایتی والدین، بی‌توجهی به انجام دادن نماز و روزه‌های قضا، نداشتن سال خمسی، قهر و یا داشتن کینه مومن، ظالم بودن در حق همسر و فرزندان موجب سلب اثر اعمال است.

فرصتی برای دور کردن بلای کرونا

این استاد اخلاق با اشاره به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: ایران اسلامی به نسبت عموم کشورهای دنیا به حسب آمار و ارقام رسمی اوضاع بهتری دارد. البته باید بهتر از این باشیم، اما دلیل این وضعیت نیز دعا و توسل‌های مردم و از سوی دیگر روحیه همدلی و مواسات در کشور است. بنابراین همگان از آثار دعا برای رفع بلا و گرفتاری مطلع هستند؛ لذا در فرصت این اربعین مردم می‌توانند زمان بیش‌تری را برای دعا و خلوت با خداوند اختصاص دهند تا موجب ساخته شدن خود، خانواده و در نهایت جامعه شود.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.