مصاحبه حجت الاسلام سیّدعباس موسوی‌مطلق با عقیق

کد خبر: 14022
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

استاد موسوی‌مطلق : منبری‌ها باید معارف اهل بیت(ع) را هنرمندانه و به زبان روز بیان کنند
عقیق- چند سالی می شود که تلاش های مشکوک جریان های افراطی برای ایجاد اختلاف بین شیعه و اهل تسنن به خصوص در ایام میلاد نبی مکرم اسلام(ع) به اوج خود می رسد. این جریانات تلاش می کنند هفته وحدت را به هفته برائت تبدیل کنند و در روزهایی که نماد همدلی مسلمانان است بر طبل تفرقه می کوبند.
 در  همین زمینه در حاشیه همایش خطبا و وعاظ در موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسوی‌مطلق از واعظین برجسته کشور رفتیم و با وی هم‌کلام شدیم.
*چرا جریاناتی سعی دارند هفته وحدت را به هفته برائت تبدیل کنند؟
به خاطر بقای کاذب خودشان؛ یک موجودیتی دارند که این موجودیت تکیه‌گاهی مشخص ندارد. به خاطر این‌که تکیه واقعی اهل دین، قرآن و عترت است و دورن مایه توجه به حدیث معروف ثقلین به شکل‌گیری وحدت منتهی می‌شود؛ بنابراین یکی از مبانی بسیار مهم آن همین تمسک به قرآن و عترت است.
**قوم بنی‌اسرائیل گوساله‌پرست شدند
مصداق بارز این عدم موجودیت و بقای کاذب همان ماجرای حضرت موسی(ع) است که برای عبادت و سخن‌گفتن با خداوند متعال به کوه طور رفتند و این ماجرا  ۱۰ روز به طول انجامید: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ». پس از بازگشت ، حضرت با قومی مواجه شدند که آن‌قدر اعتقادات پوشالی و بدون موجودیتی داشتند که گوساله پرست شدند.
در آنجا حضرت موسی(ع) چه کرد؟ واکنش منفی نشان داد به هارون و ایشان را مورد مؤاخذه قرار داد. در مقابل، حضرت هارون نیز گفت دیدم که اگر بخواهم مداخله کنم میان این‌ها تفرقه ایجاد می شود. صبر کردم تا شما برگردید! این مقدمه‌چینی‌ها و روایت‌ها این مفهوم را القاء می‌کند که هارون دید اگر  قوم ‌بنی‌اسرائیل گوساله را بپرستند بهتر است تا اختلاف قومیتی ایجاد شود!
*شما چه وظایفی را برای منبری ها و عاظ در جهت ارتقاء معنوی و اخلاقی در هیئات برجسته می دانید
باید از سر سفره قرآن و عترت جدا نشویم. چرا‌که معارف ناب در همین دو یادگار پیامبر اسلام در حدیث ثقلین وجود دارد. منبری‌های ما اگر بر این دو اصل مهم تکیه کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت ؛ چرا‌که تمام نیازهای «ما  لا رطب و لا یابسٍ الّا فی کتابٍ مبین» کتاب مبین است؛ در واقع همین قرآن و عترت می‌باشد. زیرا همه چیز در آن است و ما هیچ کمبودی نداریم. فقط یک هنر می خواهد که این ها را استخراج نماید و به زبان روز این ها را بیان کند.
*حضرتعالی از جمله سخنرانانی بودید که در همایش واعظین شرکت کردید؛ چه اهداف و دستاوردهایی در این گردهمایی به دست آمد؟
**این دورهم نشستن‌ها مایه رحمت است
به تعبیر حضرت امام‌خمینی(ره) همین جمع‌شدن و گردهمایی‌ها خودش باعث برکت است؛ در واقع آمد و شد علما یا همان “اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَهٌ” خودش مایه رحمت است. بالاخره واعظان و سخنرانان ما دو ماه محرم و صفر سخنرانی‌ها و مراسم‌های متعددی داشتند، با این اوصاف این دور هم نشستن خالی از لطف نبود.
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.