موافق وحدتیم اما از عقایدمان عقب نشینی نمی کنیم / به جای توهین، پاسخ را به علما بسپاریم

کد خبر: 14904
حجت الاسلام موسوی مطلق خطیب و مدرس حوزه علمیه:
توهین به مقدسات از ناحیه هرکس به هرشکلی محکوم است و حالا اگر کسی هم جهالت و توهین کرده، مجاز نیستیم که توهین را با توهین جواب دهیم. ما می گوییم حرف عالمانه دارید بزنید اما اگر ندارید آبروی شیعه را نبرید
 

موافق وحدتیم اما از عقایدمان عقب نشینی نمی کنیم / به جای توهین، پاسخ را به علما بسپاریمعقیق: حجت اسلام سیدعباس موسوی مطلق خطیب و مدرس حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق هفتگی دارالبکا اظهارات مولوی گرگیج را غیرعالمانه و غیرعقلی دانسته و معتقد است که این اظهارات، هیچ پایه و اساسی ندارد. او می گوید:" این آقا آمده و فرازی را از تاریخ گرفته که دارای نقاط تاریک بسیاری است و کاملا جای بحث دارد اما پاسخ به این فرد باید توسط عالمان دینی ما و در نهایت قدرت و متانت صورت گیرد، نه اینکه برخی بیایند و با توهین و ناسزا، آبروی شیعه را ببرند؛ چه بساکه زیبنده مکتب اهل بیت، حرف درست و درست حرف زدن است. ضمن اینکه کاملا معلوم است که دشمنان در این جریان دست دارند تا آتش اختلافات را آن هم در آستانه ایام فاطمیه بیشتر کنند."

اظهارات غیرعالمانه یک فرد را به پای همه ننویسیم

حجت الاسلام موسوی مطلق در پاسخ به اظهارات مولوی گرگیج می گوید:" اولا اینکه باید بدانیم اصلا بانو شهربانو چه زمانی به عقد امام حسین(ع) درآمده که در این زمینه نقل قول های مختلفی  وجود دارد. برخی نوشته اند در زمان عثمان اما ما معتقدیم که این عقد در زمان خلافت امیرالمومنین(ع) بوده است. حتی اگر هم در زمان خلیفه دوم بوده باشد، طبق عقیده خوداهل سنت، هرچه در جنگ بدست آید به عنوان غنایم برای رزمندگان است؛ همچنین طبق اعتقادات شیعه نیز امام عادل باید برای آنچه از جنگ بدست آمده، اذن دهد که این هم اذن امام را داشته است، بنابراین ایرادی در این ازدواج وجود ندارد."

او ادامه می دهد:" اما نکته دیگر این است که برفرض عاقد بودن خلیفه دوم، اصلا مگر این موضوع دلیلی بر عدالت و مشروعیت اوست؟ همچنین مولوی گرگیج موضوع دیگری مبنی بر بحث عدالت صحابه مطرح  کرده که خب ما صحابی مرتد، منافق، ملعون و ... داریم اما آیا باید همه را مشروع بدانیم؟ قطعا که اینچنین نیست و اظهارات مولوی گرگیج هم غیرعالمانه است. حالا با تمام این احوال اگر می خواهند بیایند و طهارت و نسب اهل بیت را زیرسوال ببرند، باید پای گفت و گو با ما بنشینند تا ببینیم که قرآن راجع به اهل بیت چه گفته است؟"

موسوی مطلق اضافه می کند:" اهل سنت، محبت اهل بیت را در خود دارند و آیه تطهیر را قبول دارند؛ حالا اگر یک کسی به هر دلیلی اظهارنظری کرده، نباید آن را به پای همه بنویسیم، همانطور که اظهار نظر غیر قواعد شیعی از یک نفر شیعی محکوم است، در میان اهل سنت هم همین طور بوده و اهل سنت، این اظهارات را محکوم و حساب خودشان را از یکسری آدم افراطی و وهابیت جدا کرده اند."

آماده بحث عالمانه با اهل تسنن هستیم

حجت الاسلام موسوی مطلق افزود : همانطور که انبیا انتصابشان به دست خداست، اوصیا هم انتخابشان بدست خداست و باید معصوم علی الاطلاق باشد که در این زمینه، هم نص صریح داریم و هم آیات الهی." او ادامه می دهد:" ما به وحدت معتقدیم اما این به معنای عقب نشینی فرعی از فروعمان هم نیست و به این معناست که علمای قوم بنشینند و تضارب آرا کنند، چه بساکه قرن ها اینچنین بوده است. الان هم حرف ما همین است که اگر چیزی را نمی دانید و متوجه نمی شوید، اعلام کنید تا طلاب علوم دینی بیایند و مطلب را برایتان جابیندازند. ما همیشه اعلام آمادگی کردیم و هنوز هم آماده ایم تا هر عالم سنی بیاید و بحث کند که اگر بر ما غلبه کرد، خود من هم سنی می شوم اما اگر ما غلبه کردیم بیاید و شیعه شود."

حجت الاسلام موسوی مطلق اضافه می کند:" ما ابایی از هیچ بحثی نداریم اما متاسفانه الان فضایی ایجاد کردند که اصلا نمی توان حرف زد و حتی از امیرالمومنین دفاع کرد، درحالیکه باید فضای امنی برای حرف زدن ایجاد شود تا همه ادیان، مذاهب و فکرهای انحرافی بنشینند و ببینند که شاگردان امام صادق علیه السلام چگونه فاتح میدان هستند."

 

 توهین را با توهین جواب ندهیم

حجت الاسلام موسوی مطلق در ادامه به برخورد مقتدرانه و محترمانه با این موضوع تاکید کرده و معتقد است که هرکسی نباید با توهین و ناسزاگویی به اهل سنت، فضا را برای پاسخگویی عالمان محدود کند. او توضیح می دهد:" امیدوارم که دیگر چنین اظهارات سخیفی صادر نشود، آنهم در آستانه ایام فاطمیه که خط مقدم ماست و بعید می دانم که خیلی اتفاقی بوده باشد، ولی بطورکل اگر چنین اتفاقاتی افتاد باید در نهایت قدرت و متانت پاسخ داد. با توهین و ناسزا نمی شود به جایی رسید، پس از همه کسانی که در این مدت اهانتی به اهل سنت کرده اند، می خواهیم که اگر راه پاسخ را بلد نیستند، سکوت کنند."

این مدرس بنام حوزه علمیه ادامه می دهد:" در این اتفاق، چند نکته خیلی حائزاهمیت بود. یکی اینکه همه دیدیم، توهین به مقدسات چقدر سخت است. پس اینکه قرآن می فرماید به بت هایشان هم فحش ندهید، برای آن است که آن ها هم به حق های شما فحش می دهند. یک سری اشخاص، اماکن و اعتقادات برای بعضی مقدس است و خیلی باید دقت به خرج داد تا جسارتی صورت نگیرد. همانطور که یک حرف غیرعالمانه یا ناسزا در الغدیر پیدا نمی شود اما با این حال، حریف را چنان زمین می زند که نمی تواند بلند شود."

 او اضافه می کند:" توهین به مقدسات از ناحیه هرکس به هرشکلی محکوم است و حالا اگر کسی هم جهالت و توهین کرده، مجاز نیستیم که توهین را با توهین جواب دهیم. ما می گوییم حرف عالمانه دارید بزنید اما اگر ندارید آبروی شیعه را نبرید و به علما ارجاع دهید، زیرا آن ها بلدند به خوبی جواب دهند، منتها اگر مجالی برای عالمان بگذاریم. متاسفانه کاری کرده ایم که اگر عالم هم بخواهد نظر دهد، از ترس برخی تندروها نمی تواند حرفی بزند."

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.