استاد موسوی مطلق: در هیئت‌ها باید معلوم شود ما پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم

کد خبر: 14003
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق واعظ برجسته کشور، در گفت و گو با خبرنگار عقیق گفت : در آستانه شهادت رئیس مذهب جعفرى حضرت امام جعفر صادق(ع) پرداختن به مهمترین نکات و خدمات آن امام همام در طول دوران زندگانى‌شان خصوصاً دوران امامت، امری مهم و اساسی  به نظر می‌‎رسد. برخی از مهمترین این امور عبارتند از: تبیین حقیقت اسلام ناب محمدى که همان حقیقت تشیع می‌باشد به این معنا که اسلام تحت عنوان اسلام سیاسى توأم با روح مبارزه و جهاد معرفی می‌شود. این مبارزه گاهی با تقیه همراه است وگاه با تبلیغ،گاهی با شمشیر، گاه با قلم وگاهی هم با رجز و خطابه به سرمنزل مقصود می‌رسد.
**تشویق شاعران ظلم ستیز
وی با اشاره به اینکه بیشترین روایات فقهی ما درباره تبیین احکام واعتقادات دینى از جمله احکام الهی به دوران امامین شریفین باقرین(علیهم‌السلام) برمی‌گردد، خاطرنشان کرد:  در این دوران احکام انحرافی به دور از حقیقت قرآن و سنت بسیار رواج پیدا کرده بود. راه‌اندازی تشکیلات‌ ضد خلفاى جور ناظر بر همین حقیقت است. تشویق و استقبال از شاعران و واکنش نشان دادن به ابیات و اشخاصی که مواردی چون مظلومیت، افشای ظلم و مهدویت را بیان می‌کردند. ؛
**دروانی سخت از زمان پیامبر(ص)
حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با بیان اینکه حقیت قرآن از ناحیه مخزن علم الهی امام صادق به خوبی تیین شد، افزود: حضرت امام صادق(ع) قران ومعارف را از دست مدعیان گرفتند و آنان که تفسیر به رأی می‌کردند را رسوا و باطل بودن اندیشه آنان را بر همگان آشکار ساختند. روح قرآن، ولایت است که این حقیقت از ناحیه مخزن علم الهی حضرت امام صادق(ع) به خوبی بیان و تبیین شد. در وهله بعدی مبارزه با جریانات انحرافی را در پیش گرفتند؛ در هیچ دوره‌ای به اندازه دوران امام صادق(ع) انحرافات اعتقادی و فرقه‌های نوظهور و انحرافی به وجود نیامده بود. در واقع بسیاری از این مکاتب شیطانی در عصر آن بزرگوار متولد شدند که مبارزه با آن‌ها بسی دشوارتر از مبارزات رسول مکرم اسلام در غزوات بدر، احد و حنین بود.
** امام صادق(ع) مروج فرهنگ عاشورا
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان حقایق عاشورا توسط امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: اهتمام بسیار بالا نسبت به بیان حقایق عاشورا و اسرار حرکت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) اقدام دیگری بود که امام صادق(ع) در انتقال مناسب و تأثیرگذار آن بسیار تلاش کردند. به عنوان مثال: تعلیم و انشاء زیارتنامه‌هاى مخصوص حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در مناسبت‌های مختلف و شهداى کربلا، تشویق شاعران و مرثیه‌سرایان به سرودن اشعار در رثاى شهداى مظلوم کربلا، تشویق‌هاى مادى و معنوى، ترغیب مردم به گریستن و گریاندن برای ظلم‌هایی که به خاندان عصمت و طهارت وارد شد. تشویق مردم به زیارت کربلای معلی  و بیان روایاتی در عظمت زائر، تحمل زجر و مصیبت در راه زیارت، اجر و جبران خرج کردن در راه زیارت آن حضرت،کمک کردن به زوار، اجر جان دادن در مسیر زیارت.
**برخی شیعه را تازه وارد خوانده‌اند!
این واعظ برجسته کشور در پاسخ به این سوال که بسیاری در عصر امروز عنوان می‌کنند که شیعه تازه بوجود آمده یا به زمان امام صادق(ع) برمی‌گردد، اظهار داشت: این موضوع خودش شبهه‌ای است که برخی از معاندین به راه انداخته‌اند. تشیع در زمان امام صادق(ع) معرفی بهتری پیدا کرد و گرنه در دوران پیامبر اسلام، شیعه یک گروه مورد تأیید ایشان بود. حضرت در جمع شیعه و سنی فرمودند یا علی! تو و شیعیانت رستگارید. لفظ شیعه از زمان پیامبر صادر شده و به گروهی از پیروان حضرت علی(ع) گفته می‌شد. شیعه یا به تعبیری دیگر پیروان اهل‌بیت در آن زمان فرصتی برای ابراز وجود پیدا نکردند. تا جائیکه از خود امام حسین(ع) تنها ۵ روایت فقهی نقل شده و حتی مردم هیچ‌گاه از ایشان سوال شرعی نپرسیدند. این عدم بهره‌بردن از فضائل بی‌کران این امام همام جلوه‌ای از مظلومیت ایشان است. در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با تشکیل مکتب‌های مختلفی که درصدد مخدوش کردن فضای اعتقادی مردم بودند با علم و حکمت امام صادق(ع) و تشکیل مکتب جعفری مواجه شدند که همه نقشه‌های شوم منحرف‌کردن مردم از ابعاد ارزشمند اسلام را نقش برآب کرد.
**بیان حقیقت‌های عاشورا از دریچه علم امام صادق(ع)
وی در ادامه اضافه کرد: واژه شیعه جعفری را اولین بار شخصی به نام سید حمیری در یکی از ابیات شعر خودش به کار برد و این کلمه ماندگار شد. در این میان برای شناخت بهتر امام صادق(ع) و ترویج مذهب جعفری هیئت‌ها رسالت مهمی برعهده دارند. مهمترین آن‌ها عمل به دستورات آن بزرگواران است. حضرت فرمودند: شما محاسن کلام ما را برای مردم بیان کنید مردم از ما تبعیت خواهند کرد. هیئت‌ها ارتباط مستقیم با بیانات امام صادق(ع) دارند. همان روایاتی که حقیقت امام و جایگاه با عظمت ولایت را نشان می‌دهد. بخش عظیمی از مطالبی که در هیئت‌ها بیان می‌شود روایتگر جریان امام حسین(ع) و واقعه عاشوراست. این حقیقت‌ها برگرفته از روایت‌هایی است که امام صادق(ع) در اختیار بشریت قرار دادند. اگر ما دنباله‌رو کلام حقیقت امام در جریان عاشورا باشیم جلوی بسیاری از انحرافات در هیئت‌های مذهبی گرفته می‌شود. امام نسبت به اشعاری استقبال و واکنش نشان دادند آن اندیشه بایستی در شعر امروز ما گنجانده شود.
**هیچ‌وقت نباید از شبهه ترسید
حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق درباره شبهات موجود پیرامون مکتب جعفری و امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: یکی از موارد دیگری که نسبت به امام صادق(ع) مطرح می‌شود شبهاتی است که به مذهب جعفری نسبت می‌دهند. می‌دانید که شبهه در جایی اتفاق می‌افتد که پیش از آن حقیقت بوجود آمده باشد. در واقع برای اینکه حقیقت را بپوشانند شبهه ایجاد می‌کنند. شبهه زمینه بدل‌سازی است؛ هر عصری که شاهد هجوم شبهه باشیم یعنی آن عصر به رشد بیشتری رسیده و در آن حقیقت تبیین می‌شود.  امام صادق(ع) حقیقت اسلام، مکتب تشیع و قرآن را تبیین کردند. در نتیجه، هیچ‌وقت نباید از شبهه ترسید. جالب است که مرحوم علامه طباطبایی در جایی فرمودند باید از غرب تشکر کنیم که هرکس رفت با یک چمدانی از شبهات برگشت. چراکه وقتی این شبهات را پاسخ می‌دهیم در میان این پاسخ‌ها، اسلام معرفی می‌شود. شبهه زمینه رشد هر مکتبی که متصل به وحی است، مکتب تشیعی که با خود دو یادگار پیامبر قرآن و عترت را به همراه دارد. باید از شبهات استقبال کنیم که به همه آن‌ها در آیات قرآن پاسخ داده شده است.
** در هیئت‌ها باید معلوم شود ما پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم
وی در خاتمه به هیئتی‌ها برای شناخت بهتر امام صادق(ع) توصیه کرد: توجه داشته باشید که دو نکته از امام صادق(ع) برای ما هیئتی‌ها مهم است؛ اولاً زینت ما باشید نه ذلت! یعنی همه رفتار و افعال ما مایه زینت و عزت اسلام باشند. امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خودشان فرمودند کار خوب، خوب است از تو خوب‌تر، چون منصوب به مایی و کار بد، بد است از تو بدتر چون منصوب مایی. یعنی در واقع خوش‌قولی و مهربانی جزء صفات خوبی هستند اما اگر یک شیعه امام صادق(ع) این صفات و رفتارها را داشته باشد اثر متفاوت‌تری دارد و باعث عزت دستگاه‌اهل‌بیت می‌شود. در هیئت‌ها باید معلوم شود ما پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم. هرچه‌قدر از معارف اهل‌بیت در هیئات و اذکار و اشعار ما برگرفته از معارف اهل‌بیت باشد به همان میزان ما به امام صادق(ع) نزدیک هستیم. روح متعبد و متشرع بودن در هیئات ما حکم‌فرما شود ما به همان میزان به امام صادق(ع) قرابت بیشتری پیدا می‌کنیم.
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.