شخصیت عرفانی امام خمینی از نگاه مقام معظم رهبری / ۳

کد خبر: 13504
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

شخصیت عرفانی امام خمینی از دیدگاه مقام معظم رهبری
۵. مصداق آیه ای از قرآن
فردای آن شبی که امام عزیز به جوار رحمت الهی پیوسته بود، سحرگاه در حالت التهاب و حیرت تفالی به قرآن زدم ؛ این آیه ی شریفه سوره کهف آمد:

«وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَىٰ ۖ وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا»
دیدم واقعا مصداق کامل این آیه، همین بزرگوار است. ایمان و عمل صالح و جزای حسنی، بهترین پاداش برای اوست.
(سخنرانی مراسم بیعت نخست وزیر و هیئات وزیران 68/3/16 )
۶. بعد از انبیا و معصومین
شخصیت عظیم رهبر کبیر و امام عزیز ما، حقا و انصافا پس از پیامبران خدا و اولیای معصومین، با هیچ شخصیت دیگری قابل مقایسه نبود.

او ودیعه ی خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانه ی عظمت الهی بود. وقتی انسان او را میدید، عظمت بزرگان دین را باور می کرد. ما نمی توانیم عظمت پیامبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام، سید الشهداء علیه السلام، امام صادق علیه السلام و بقیه ی اولیاء را حتی درست تصور کنیم؛ ذهن ما کوچکتر از آن است که بتواند عظمت شخصیت آن بزرگمردان را در خود بگنجاند و تصور کند؛ اما وقتی انسان میدید شخصیتی با عظمت امام عزیزمان و با آن همه ابعاد گوناگون:
ایمان قوی، عقل کامل، دارای حکمت، هوشمندی، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بی اعتنایی به زخارف دنیا، تقوا و ورع و خداترسی و عبودیت مخلصانه برای خدا، دست نیافتی است، و مشاهده میکرد که همین شخصیت عظیم، چگونه در برابر آن خورشیدهای فراوان آسمان ولایت، اظهار کوچکی و تواضع و خاکساری میکند و خودش را در مقابل آنها ذره ای به حساب می آورد، آن وقت انسان می فهمد که پیامبران و اولیای معصومین علیهم السلام چقدر بزرگ بودند.
(مراسم بیعت گروهی از فرماندهان و اعضای سپاه و وزارت سپاه 68/3/17 )
۷.کیمیا و ساخت انسان
ما مس بودیم، او ما را طلا کرد، او کیمیا بود، او اکسیر بود، ما زندگی معمولی ای داشتیم، او خمودگیها را تبدیل به تحرک و‌ تپش کرد و انسان ساخت.
(همان)

______________________

* «و اما هر که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده است، پس بهترین پاداش برای اوست، و ما هم از سوی خود تکلیفی آسان به او خواهیم داد.» آیه 88 سوره مبارکه کهف

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.