شخصیت عرفانی امام خمینی از نگاه مقام معظم رهبری/ ۱۰

کد خبر: 13343

اصلیترین عنصر موفقیت و جاودانگی امام(ره)
البته یک نکته وجود دارد که در زندگی امام هم اصلیترین نکته بود و آن توجه به خدا و کمک خواستن از اوست. خصوصیاتی که امام (ره) داشتند، هر کدامش کافی بود یک انسان معمولی را، انسانی بزرگ معرفی کند.
اراده و قاطعیت و علم و شجاعت و صدق و صراحت و تقوا و ورع، ویژگیهای بارز امام بودند.
اگر هر کدام از این ها به تنهایی در یک انسان معمولی دمیده شود، او را تبدیل به یک آدم بزرگ می کند.
نکته ی اصلی این است که اگر در مجموعه ی ذی قیمتی که شخصیت معنوی امام (ره) را تشکیل داده بود، عنصر عبودیت و اخلاص وجود نمی داشت، او به این موفقیت‌ها نمیرسید. بنابراین، کارهای انجام شده، خیلی عظیم تر از آن است که شخصیتی با خصوصیات - منهای ارتباط با خدا - بتواند آن کارها را انجام دهد.
امام که توانست این حرکت عظیم را در دنیا به وجود آورد، بخاطر آن بود که با خدا ارتباط داشت و در این راه ملاحظه ی هیچ چیزی را نمی کرد.
امروز که او در میان ما نیست، سیل اعتراف ها و تعریف ها سرازیر شده است و همه دنیا به اقدام عظیم او که اقیانوس انسان ها را به حرکت درآورد، معترفند. این کار بزرگ، تنها در سایه ی قاطعیت و اراده و هوش و شجاعت و تیزبینی و آینده نگری به وجود نیامد؛ این خصلتها قادر نبودند این طوفان عظیم را پیش آورند؛ عنصر اصلی، ارتباط با خدا و کمک خواستن از او بود که نام امام (ره) و کار او را در تاریخ جاودانه کرد. اگر ما خصلت های دیگر امام را نداریم، ولی میتوانیم خصلت اخیر را داشته باشیم.

منبع
سخنرانی در مراسم جهادگران جهاد سازندگی سراسر کشور 68/3/20

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.