شرح دعای دوازدهم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۸۸ جلسه ۵
شرح دعای دوازدهم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
یکشنبه 13 خرداد 1403 شماره 4125
جلسه 5
بسم الله الرحمن الرحیم
فَهَلْ ینْفَعُنِی، یا إِلَهِی، إِقْرَارِی عِنْدَک بِسُوءِ مَا اکتَسَبْتُ وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْک اعْتِرَافِی لَک بِقَبِیحِ مَا ارْتَکبْتُ أَمْ أَوْجَبْتَ لِی فِی مَقَامِی هَذَا سُخْطَک أَمْ لَزِمَنِی فِی وَقْتِ دُعَای مَقْتُک.
وایا سودی دارد ای خدای من این اعتراف من نزد تو از بدی هایی که کسب کرده ام ؟
و آیا باعث نجات من اعترافی که برای تو از بدی های که مرتکب شده ام دارد؟
ویا واجب کرده ای بر من عذاب خود را در این جایگاه ومقامی که قرار دارم ؟
ویا برای من عذاب لازم است حتی وقتی تو را هم می خوانم.
این چند سوال نشان از پناهنده شدن واقعی به درگاه خداوند قادر متعال است و حالات کسی است که آخرین دست وپایش را می زند تا در جوار الهی جای گیرد و دیگ رحمت الهی را به جوش آورد ، اگر این عبارات از امام العارفین نبود راحتتر می شد سخن گفت ، این گونه التماس کردن بخدا جگرها را می سوزاند و اگر امام معصوم اینگونه با خدا سخن می گوید پس خاک بر فرق من و امثال من .
اعتراف به گناه نزد خلق گناه کبیره است و فقط در صورتی جایز است که سبب احیای حقی از حقوق از بین رفته فرد وجامعه باشد، حتی انکار گناه نزد دیگران ممدوح است ، نزد روانشناس و روانپزشک و کشیش که بین مسیحیان کاتولیک رواج دارو و استاد و امثالهم هم به بهانه تخلیه و سبک شدن نیز جایز نیست و حرام است ولکن نزد خداوند متعال بسیار خوب و اثر گذار و پر منفعت است و آن هم موقعی صورت می گیرد
که قصد توبه و عدم انجام آن کارها باشد .
مرحوم علامه کم نظیر ابن فهد حلی در کتاب کم نظیر خود عدة الداعی برای اعتراف به گناه در پیشگاه خدا پنج فایده و اثر ذکر کرده است که عبارتند از:
۱.بُریدن از خلق و پیوستن به خدا؛
۲.شکستنِ دل معترف ؛
۳.دستیابی به رقِّتِ قلب ؛
۴.گریه و زاری و اِنابه که خود بهترین حالتِ آدابِ دعا کردن است؛
۵.پیروی کردن از معصومان(علیهم السلام .
والبته پر واضح است در این بیان نورانی اثار اعتراف به گناه نزد خداوند نیز آمده است از جمله :
۱.قبول بدی ها و انتساب آن به خود نه خداوند چرا که اگر این اتفاق نیفتد سبب سوق پیدا کردن به جبر گرایی می شود .
۲. بهترین سبب نجات می شود .
۳.فهم این که گناه سبب سقوط می گردد.
۴.قطع امید از حتی یک عمل خوب در واقع استجابت دعای الهی هب لی کمال الانقطاع الیک در اینجا صورت می گیرد.
افزودن دیدگاه جدید