شرح دعای دهم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۶۸ جلسه ۸
شرح دعای نهم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 شماره 4097
جلسه 8
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِلَی مَنْ حِینَئِذٍ مُنْقَلَبُنَا عَنْک، وَ إِلَی أَینَ مَذْهَبُنَا عَنْ بَابِک،
پس از التجا و التماس به در گاه الهی عرضه می دارد :
با این وضعیتی که ما داریم اگر مورد لطف قرار ندهی و امیدمان از دست برود ما کجا رویم به سوی کدام در برویم .
بهترین بازگشت به خود خداست و بهترین اقامت اقامت باب الله است ، بلا تشبیه کودک خطا کار وقتی پی به خطای خود می برد و میداند مستحق تنبیه است و راه فراری ندارد بهترین کار پناه بردن به والدین است ، کودکی که خطر بیرون منزل را درک کرده ترس و وحشت و سرما و گرما وتنهایی بیرون را تصور می کند به التماس می افتد که همانجا مقیم گردد.
سپس عرضه می دارد :
نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِینَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ،
ما هم مضطرینی هستیم که دعای آنان را مستجاب می کنی و این را وعده فرموده ای .
این وعده پروردگار در سوره مبارکه نمل ایه ۶۲ آمده است :أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ
اجابت دعای مضطر به چند دلیل است:
یکم : صدق محض است .
دوم : انقطاع کامل است .
سوم : مسبب الاسباب را می خواند نه اسباب .
چهار : مضطر اعتماد به خدا پیدا می کند
عوام مردم در گرفتاری این بخش از ایه را می خوانند گرچه تا کنون دستورالعمل ماثوره مطمعنه صحیح السند پیدا نکردیم و رجاً خواندن این ایه اشکال ندارد یعنی با امید خواندن و سبب توجه به خداست ولکن این ایه یعنی اضطرار حالتی است که باید ایجاد شود
اضطرار ارادی و غیر ارادی است ، غیر ارادی مانند کسی که ابرویش در خطر است و می داند فقط خداست که می تواند کار از کار گذشته را جمع کند و یک مرحله دیکر که اولیا الهی دارند و ان در اثر معرفت به قدرت و عظمت پروردکار و فقر ومسکنت خود و دیگران پیدا کرده اند .
افزودن دیدگاه جدید