حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق در گفتگو با شبستان؛ مسجد و هیأتی که پیگیر مسائل روز و تبیین نباشد، فرقی با کلیسا ندارد

خبرگزاری شبستان
کد خبر: 17136

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق در گفتگو با شبستان؛

مسجد و هیأتی که پیگیر مسائل روز و تبیین نباشد، فرقی با کلیسا ندارد

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش اثرگذار مسجد و هیأت در تربیت مجاهد، گفت: اگر مسائل روز مسلمانان در مسجد و هیأت مطرح نشود و حقایق سیره اهل بیت(ع) در آن تبیین نشود، هیچ فرقی با کلیسا یا مساجدی که دشمنان مدیریت آن را بر عهده دارد، ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری ۱۳ دی ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دیدار با مداحان و شاعران آیینی جایگاه و ظرفیت حقیقی مداحی را ادامه‌دادن راه منورِ مجاهدانِ عرصه تبیین از زمان ائمه(ع) تاکنون دانستند و فرمودند: «هنر مداحی و مقوله هیأت که محورش مداح است و واعظ نیز در کنار او، جزو مهمترین بخش‌های قدرت نرم جامعه اسلامی است.» ایشان قدرت نرم را نافذتر و موثرتر از قدرت سخت خواندند و فرمودند: «جامعه مداحی امروز جامعه‌ای بلندمرتبه و متعالی است و انتظار از آن، انتقال دقیق معارف دینی، توجه به بحث جهاد تبیین با ابراز بسیار ممتاز مدح و مرثیه است.» در راستای بررسی زمینه های تحقق این انتظار با کارشناس مذهبی گفتگو کرده ایم.

 حجت الاسلام «سیدعباس موسوی مطلق»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم اهتمام اهل منبر و مداحان اهل بیت(ع) به موضوع جهاد تبیین تاکید و اظهار کرد: اگر امامت را یک شبکه واحد بدانیم، موضوع جهاد تبیین یکی از اساسی ترین رویکردهای ائمه معصومین(ع) بوده است. پیامبر(ص) حقیقت توحید را برای مردم تبیین نمودند و امیرالمومنین(ع) در تبیین حقیقت توحید، نبوت و ولایت کوشیدند و حضرت صدیقه طاهره(س) نیز در تبیین صراط مستقیم دین اهتمام داشتند و همین مسیر را اهل بیت(ع) هم پیش گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری که خود رهبر حقیقی جهاد تبیین در عصر حاضر است، همواره در سخنرانی هایشان به موضوع جهاد تبیین تاکید داشته اند و فرمودند: «هیأت، کانون جهاد فی‌سبیل‌الله و احیاگر مکتب اهل‌بیت(ع) و امام حسین (ع)، فرهنگ شهادت است»، بنابراین امروز مداح اهل بیت(ع) و واعظ باید رویکرد سخنش در هیأت تبیین‌گری باشد. 

وی با بیان اینکه روش ائمه اطهار(ع) در مواجهه با دشمن و دوست باید در سخنرانی واعظ هویدا باشد، ادامه داد: بیان فصائل و مناقب اهل بیت(ع) با ظرافت های خاص خودش که منجر به بیان عظمت معنوی آن بزرگواران شود، باید مورد توجه قرار گیرد و تبیین سیره و روش معصومین(ع) در بحران ها و اتفاقات مختلف باید منجر به تغییر رفتار و تاثیرگذاری در ما شود، از طرفی بیان حق و باطل از ضروریات تبیین است، که باید با جدیت دنبال شود.

این خطیب و منبری با اشاره به ظرفیت اثرگذار مساجد و هیأت در بحث جهاد تبیین، گفت: این دو مکان سرچشمه ای است که سایر اقشار می توانند از آن سیراب شوند. مسجد و هیأتی که در آن مجاهد تربیت نشود، مسائل روز مسلمانان مطرح نگردد و حقایق سیره اهل بیت(ع) تبیین نشود، هیج فرقی با کلیسا یا مساجدی که دشمنان مدیریت آن را بر عهده دارند، ندارد.

حجت الاسلام موسوی مطلق در پایان خاطرنشان کرد: تفکر سقیفه و لشکر کوفه و اتاق فکر معاویه در شام هم ابائی نداشت بانی هیئاتی بشود که در آن حقایق عاشورا که مهمترین وجه آن مبارزه با انحرافات به وجود آمده در اسلام است، مسکوت بماند.

منبع

 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.