نهضت بازگشت به مسجد/حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مطلق؛ جنبه مردمی بودن فعالیت‌های مسجدی حفظ شود

 خبرگزاری شبستان
کد خبر: 15478
نهضت بازگشت به مسجد/حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مطلق؛
جنبه مردمی بودن فعالیت‌های مسجدی حفظ شود/ در نهضت بازگشت به مسجد از ظرفیت هیئت غافل نشویم
یک خطیب و کارشناس مذهبی با تاکید بر حفظ جنبه مردمی بودن فعالیت‌ها در مساجد، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین رسالت منبر و مسجد اهتمام به جهاد تبیین است، حضور هیئت در مساجد سبب جذب جوانان به مسجد می‌شود.
 

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعباس موسوی مطلق» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم اهتمام به نهضت بازگشت به مساجد تاکید و اظهار کرد: تحقق این نهضت، نیازمند بسترسازی و آسیب شناسی در زمینه علل و موانع خروج فعالیت های مساجد از این پایگاه دینی است، اگر این علت ها برطرف شود، مهم ترین کار برای نهضت بازگشت به مسجد انجام شده است.

این خطیب و منبری سرشناس بیان کرد: شخصا اعتقاد دارم در کنار ضرورت کار تشکیلاتی در مساجد، نباید مساجد از حالت مردمی بودن خارج شود.

وی بر لزوم برطرف کردن مشکلات مساجد متناسب با نیازهای زمان تاکید کرد و گفت: در گذشته اگر مسجدی امام جماعت نداشت، مردم محله خود وارد عمل می شدند و از علمای حوزه علمیه قم درخواست می کردند که برای مسجدشان امام جماعت معرفی کند، اما امروز آن گونه نیست و نقش مردم در اینگونه مطالبات کمرنگ شده است.

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه در گذشته همکاری و تعامل میان امام جماعت و دیگر ارکان مسجد همچون هیئت امنا و خادم عاملی برای موفقیت مسجد بود، اضافه کرد: امروز می بینیم در برخی از مساجد ارکان مسجد موجب خروج بسیاری از فعالیت ها به بیرون مسجد شده اند. اگر عوامل و موانع خروج بسیاری از فعالیت ها از مساجد ریشه‌یابی و برطرف شود، به طور قطع مساجد همانند گذشته رونق می یابد.

این خطیب مذهبی برنامه ریزی های جذاب را از دیگر عوامل موثر در نهضت بازگشت به مسجد دانست و تصریح کرد: یکی از ارکان موثر و جذاب در مساجد وجود هیئات مذهبی است، اما امروز شاهدیم بسیاری از هیئت های مذهبی در بیرون از مساجد فعالیت می کنند، چراکه هیچ گونه همکاری‌ای از سوی مساجد با آنها نمی شود، در حالی که فعالیت های فرهنگی به ویژه جهاد تبیین در بستر هیئت تاثیرگذارتر است.

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه خروج هیئات مذهبی از مساجد باعث آفاتی شده است، ابراز کرد: حضور کمرنگ هیئت ها در مساجد کاهش حضور و همراهی جوانان را به دنبال دارد.

این خطیب و منبری تاکید کرد: ضرورت دارد جلسات روشنگری و بصیرت افزایی مساجد که در سابق پررنگ بود، فراگیر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین و اصلی‌ترین رسالت منبر و مسجد اهتمام به جهاد تبیین است، گفت: تبیین و جهاد برای آن، جدای از منبر نیست، در حال حاضر مهم ترین موضوعی که باید تبیین شود، حقیقت معارف اهل بیت(ع) و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام موسوی‌مطلق اضافه کرد: اگر اهل منبر تاریخ را آنچنان که هست، روایت نکنند، دیگران با اهداف و اغراض خودشان آن را روایت می کنند. با نگاه به حماسه عاشورا می بینیم که اگر وقایع کربلا از طرف کسانی که در این واقعه حضور داشتند، تبیین نمی شد، حقیقت عاشورا تغییر می کرد و دشمنان این واقعه را آنگونه که می خواستند، تفسیر می کردند. اما با روشنگری های جهادگونه اهل بیت امام حسین(ع)، حقیقت عاشورا دچار تحریف نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی ما نیز اگر حقایق انقلاب به درستی تبیین نشود، جای ظالم و مظلوم تغییر می کند.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.