وقف گامی در جهت حل مشکلات جامعه است/ آمار وقف پس از انقلاب در ایران صعودی بوده است

خبرگزاری شبستان
کد خبر: 16721

گفت و گویی به مناسبت ۱۶ ربیع الاول؛ روز بزرگداشت وقف

 وقف گامی در جهت حل مشکلات جامعه است/ آمار وقف پس از انقلاب در ایران صعودی بوده است

حجت الاسلام موسوی مطلق با اشاره به جایگاه وقف در ایران گفت: آمار وقف پس از انقلاب صعودی بوده و در بعضی از استان ها وقف ها بیست یا سی برابر وگاه بیشتر شده است، وقف برای حضرت سیدالشهدا(ع) هم همیشه در تاریخ در صدر همه موقوفات بوده است.

 به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با پی گیری های سازمان اوقاف و امور خیریه، ۱۶ ربیع الاول به جای ۲۷ صفر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که همزمان با هفته وحدت است، به عنوان روز وقف نامگذاری شد.

حجت الاسلام«سیدعباس موسوی مطلق»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه وقف در اسلام گفت: وقف یا همان صدقه جاریه یا باقیات و صالحات از کارهای بسیار مورد تاکید اسلام است، در قرآن کریم به کلمه وقف اشاره نشده است، اما فقها با توجه به مفاهیم و روایات صادره پیرامون وقف فتاوایی را صادر می کنند، از طرفی وقف باعث رشد وتعالی جامعه و تامین امنیت در سرای دیگر خواهد شد.

این کارشناس مذهبی افزود: درآثار فقهی ما علما بابی به نام باب وقف دارند که نشان از اهمیت این موضوع در آثار فقهی شیعه وسنی است ، همچنین اختصاص بخشی از اموال خود برای مصارف خاص توسط اهل بیت(ع) و علما بزرگ ومتدین حقیقی نیز نشان از جایگاه و اهمیت و آثار پر برکت وقف دارد.

 وی ادامه داد: وقتی فقها وقف برای غیر مسلمانان مانند کفار را جایز می دانند، یعنی مثلا مالی وقف گردد برای حل مشکلات آنان مانند بیماری ،فقر ، تحصیل و ازدواج و غیره و این یعنی وقف یک موضوع کاملا اجتماعی است و باعث حل مشکلات جامعه می شود، ضمن اینکه از مال حرام که نمی شود، وقف کرد، بلکه از وقف های متعدد برای بیماران و ایتام می توان به این موضوع کاملا اجتماعی بیشتر پرداخت.

وی با اشاره به آثارفرهنگی وقف در جامعه خاطرنشان کرد: انجام وقف موجب نزدیک شدن دل‌ها و گرایش بیشتر به دین می گردد، اسلام آرامش و رفاه اجتماعی را برای همگان می خواهد و با ترویج و فرهنگسازی وقف می توان در حل مسائل اقتصادی جامعه بسیار ثمر بخش عمل نمود، از طرفی وقف موجب اشتغال زایی و ترویج روحیه کار وتلاش در جامعه می شود.

 حجت الاسلام موسوی مطلق با اشاره به اینکه زنان دوشا دوش مردان گاه جلوتر از مردان در عرصه های مختلف خوش درخشنده اند، گفت: در موضوع وقف نیز همواره بانوان  پیشگام بوده اند و اولین واقف زن در اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) است که آنچه به فرمان خدا، پیامبر خدا(ص) به او بخشیده شده بود را وقف بنی هاشم و بنی عبدالمطلب نمودند.

وی اضافه کرد: با نگاه به تاریخ اسلام می بینیم که زنان گاه مهریه خود را وقف امورات خیر مخصوصا در راه ترویج علم و محبت اهل بیت(ع) و به طور خصوص عزای آل الله می نموده اند و در دوران آل بویه وقف ترویج یافت و در حکومت های متعدد نیز شدت و ضعف داشته است و در دوران صفویه و قاجار نیز به اوج خود رسید و زنان دربار  هم به این امر مهم همت ورزیدند .

وی ادامه داد: در غرب زنان تا چندی پیش حق مالک شدن بر چیزی را نداشتند ولی در اسلام و ایران همواره زنان مالک اموالی بوده اند و با اختیار خود آن را صرف امور خیریه می نمودند. به طوری که تا چند سال پیش بیش از یک چهارم موفوفات ثبت شده به بانوان اختصاص داشت اینکه در تشویق مردان به وقف و شراکت آنان نیز در جایگاه خود محفوظ است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران  در احیای ارزش‌ها گفت: بسیاری از سنت های حسنه که به فراموشی سپرده شده بود و رو به افول نهاده بود، پس از انقلاب زنده و رشد بسیار نمود، از جمله این سنت ها، سنت وقف است، آمار وقف پس از انقلاب صعودی بوده است و در بعضی از استان ها وقف ها بیست یا سی برابر وگاه بیشتر شده است وقف برای حضرت سیدالشهدا(ع) همیشه در تاریخ در صدر همه موقوفات بوده است و امروزه نیز قریب بلکه بیش از هفتاد درصد موقوفات متعلق به امام حسین(ع) است و این یعنی حل تمام مشکلات اقتصادی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی در ذیل مکتب حسینی قابل حل است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.