شرح دعای ششم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۰۹ جلسه ۱۲
شرح دعای ششم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
سه شنبه 26 دی 1402 شماره 4027
جلسه 12
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْفَظْنَا مِنْ بَینِ أَیدِینَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَیمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِیعِ نَوَاحِینَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِیتِک، هَادِیاً إِلَی طَاعَتِک، مُسْتَعْمِلًا لِمَحَبَّتِک. بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپ و از همه طرف حفظ فرما، حفظی که ما را از معصیت تو باز دارد و به طاعتت راه نماید و ما را به کار عشق و محبتت گیرد. در این فراز نیز پس از صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام چند نکته مهم اشاره و تقاضا شده که عبارتند از : ۱. هشدار خطر همه جانبه و نیازمند هوشیاری از جمیع جهات است این خطر از زبان خود شیطان در قرآن نیز آمده است : قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِین سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و [تا جایی آنان را دچار وسوسه و اغواگری می کنم که] بیشترشان را سپاس گزار نخواهی یافت. گفت : به سبب اینکه مرا به بیراهه و گمراهی انداختی، یقیناً بر سر راه راست تو [که رهروانش را به سعادت ابدی می رساند] در کمین آنان خواهم نشست. (اعراف/۱۵و۱۶) امام باقر علیه السلام فرمود: «ورود ابلیس از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را براى انسان ساده و سبک جلوه مىدهد، و از پشت سر به این است که ثروتاندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقین مىکند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه مىسازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منکرات را غالب مىکند».(تفسیرنور ذیل آیه نقل از تفسیرکنزالدقائق ) ۲. مراتب و آثار حفاظت خداوند از بنده ای که از شر شیطان به او پناه برده عبارتند از : الف )حفظ از معصیت است .در دعای هفدهم از صحیفه سجادیه مطالب مهم ونابی در موضوع پناه بردن به خدا از شر شیطان آمده که علاقمندان به آن دعا رجوع کنند. ب )هدایت به سمت طاعت پروردکار است . هدایت مراتبی دارد مرتبه اول هدایت خداوند است به این معنا که ما را از شیطان حفظ کند و به سمت طاعت خود رهنمون کند که این توفیق باید از ناحیه خداوند داده شود و مرحله بعد در سایه طاعت انسان به نوعی دیکر و مرتبه ای دیکر هدایت می شود که البته ظهور حقیقی این هدایت در اطاعت از رسول الله صلی الله علیه واله معلوم می گرددچنانچه در آیات متعدد این بیان شده است . ج :نتیجه این حفاظت و هدایت عمل عاشقانه عشق ومحبت یعنی عمل انسان رنگ و بوی محبت به خود خواهد گرفت محبت هم مراتبی دارد که نشانه کمال محبت اطاعت است وپس از آن تسلیم و سپس رضا و نهایت فنا در محبوب است
افزودن دیدگاه جدید