شرح دعای ششم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۰۶ جلسه ۹

روزنامه عصر ایرانیان شنبه 23 دی 1402 شماره 4024
کد خبر: 17038

شرح دعای ششم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان

شنبه 23 دی 1402 شماره 4024

جلسه 9

 بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنَا حُسْنَ مُصَاحَبَتِهِ، وَ اعْصِمْنَا مِنْ سُوءِ مُفَارَقَتِهِ بِارْتِکابِ جَرِیرَةٍ، أَوِ اقْتِرَافِ صَغِیرَةٍ أَوْ کبِیرَةٍ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِیهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ، وَ أَخْلِنَا فِیهِ مِنَ السَّیئَاتِ، وَ امْلَأْ لَنَا مَا بَینَ طَرَفَیهِ حَمْداً وَ شُکراً وَ أَجْراً وَ ذُخْراً وَ فَضْلًا وَ إِحْسَاناً.بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و حُسن هم‌نَفَسی با این روز را روزی ما گردان و ما را از سو مفارقتش به خاطر ارتکاب گناه، یا کسب معصیت کوچک و بزرگ حفظ فرما، و بهره ما را از خوبی‌ها در آن سرشار کن و ما را در این روز از زشتی‌ها پیراسته نما و از ابتدا تا پایان آن را برای ما از حمد و شکر و اجر و اندوخته آخرتی و فضل و احسان پر ساز. در این فراز در ابتدای خواستن این خواسته‌ها که اهمیت ویژه دارد صلوات فرستاده می‌شود سپس برنامه روز را از خداوند خواستار است برنامه روز را امام سجاد سلام الله علیه از خداوند طلب می‌فرماید عبارت است از :۱. حسن همجواری و‌مصاحبت؛ و این به کاروتلاش استفاده بهینه از ساعات روز برای امور دنیا و آخرت حاصل می‌شود .۲. بد زیستی نداشتن با روز به واسطه معاصی چه صغیره و چه کبیره؛ که در آخر روز با ناخوشی از ما جدا نگردد؛ البته جریرة به معنای نفس گناه نیست بلکه به معنای آن میل و‌کشش نسبت به گناه است یعنی همان امیال نفسانی؛ در باب صغیره و کبیره هم بزرگان سخنان فراوانی دارند از جمله علامه مجلس در مجلد ۸۵ بحار الانوار تقسیم بندی سیزده گانه اقوال را آورده که در این مقال نمیگنجد فی الجمله بدانیم تقسیم بندی گناهان کبیره از خودت قرآن است ان تجتنبوا من الکبائر؛ در هر صورت در این فراز گناه چه صغیره وجه کبیره باعث ناخوشایندی می‌شود. ۳. انجام حسنات در روز؛ حسنه از واژگان قرآنی و روایی است که معانی و‌مصادیقی دارد که در اینجا به معنای هر کار خیر ائمه از واجب و‌مستحب را شامل می‌شود .۴. ترک سیئات در روز؛ سیئه نیز از واژگان قرآنی و روایی می‌باشد و‌مقابل حسنه قرار دارد یعنی شامل گناهان و‌مکروهات و هر کار ناپسند عقلی و فطری است .۵. حمد؛ فقط مخصوص خداست و در این زمینه عارفان ربانی سخنانی بسیار لطیف دارند از جمله بزرگ عارف قرون مختلف بعد از معصومین امام خمینی در تفسیر سوره مبارکه حمد .۶. شکر؛ هم برای خداست و هم برای بندگان و‌معمولا برای. تشکر از دریافت یک نعمت و‌خدمت است .۷. اجر؛ این واژه پر کاربرد قرآن است که ۱۰۸ مرتبه در ۹۹ سوره از قرآن به معانی مختلف آمده است که عمومی ترین معنای آن پاداش و‌دستمزد است ۸. ذخیره سازی برای آخرت ۹. فضل؛ این نیز از واژگان قرآنی و روایی و پرکاربرد است و در اینجا به معنای علیه خاص خدا که از لطف او سرچشمه گرفته می‌باشد .۱۰. احسان؛ این واژه هم از واژگان قرآنی و روایی است که در اینجا به معنای خوبی آمده است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.