ملاقات استاد سیدعباس موسوی مطلق با آیت الله سیدحسن پیشوائی

آیت الله سیدحسن پیشوائی
کد خبر: 14409

بسم الله الرحمن الرحیم
دو مرتبه توفیق شد محضر عالم وارسته و مهذب مرحوم آیت الله سید حسن پیشوائی در الشتر مشرف بشوم.
ایشان بسیار عالمی مردمی، خوش اخلاق و خدوم بودند، متولد نجف بود و اصالتا یزدی بودند که سال ۱۳۲۷ ش برای بار دوم به سفارش مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به الشتر امد و همانجا رحل اقامت افکند تا سال ۱۳۷۸ که رحلت نمودند.
و اما بار اول که محضرشان مشرف شدم سال ۱۳۷۲ به همراه یکی از طلاب محترم الشتری بود، آن روز ایشان بسیار بزرگ منشانه از ما پذیرایی کرد با اینکه ما سن و سال کمی داشتیم، از پدرش مرحوم آیت الله سید علی اکبر پیشوایی که از دوستان مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی بود و به همراه ایشان از نجف به اراک و سپس به قم برای تاسیس حوزه  امده بودند به نیکی یاد کرد و می گفت :
پدرم هم معقول خوانده بود و هم منقول، و صاحب نظر بود و در تاسیس حوزه علمیه نقش بسزایی داشت.
می گفت: حوزه قم در بدو تاسیس نیاز به فقه و اصول و مدیریت  را حاج شیخ و سائر علما که در خدمتش بودند تامین می کردند و نیاز اخلاقی و عرفانی و دمیدن روح معنویت را مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و مرحوم حاج شیخ محمد تقی بافقی و امثالهم تامین می کردند.
می گفت: عالم باید اهل مبارزه باشد و از خاطرات خودش و بعضی دیگر از طلاب در معیت استادشان مرحوم آیت الله شهید بافقی در ممانعت از ورود بی حجاب همسر رضا شاه به حرم را بیان کردند و گفتند : شهید بافقی برای خدا قیام کرد برای خدا کتک خورد و برای خدا تبعید شد و در راه خدا شهید شد.
می گفت در جریان مرحوم بافقی ما به کمک دوستان توانستیم فرار  کنیم که به چنگال رضا شاه قلدر بی حیا گرفتار نشویم، اه می کشید و می گفت: شما یک رضا شاه می شنوید و یک رضا شاه می خوانید، تا کسی ان دوران را ندیده باشد نمی فهمد غربت دین یعنی چه ؟ فقر و فساد یعنی چه؟ دیکتاتوری یعنی چه؟
می گفت: وقتی می گویم عالم باید مبارز باشد چون ما شهید بافقی ، شهید مدرس و امام خمینی را دیده ایم و اثر مبارزه ی امام را دیده ایم اگر ان مبارز ها نبودند امروز خفت و خواری ایران را باید می دیدیم .
از اساتید خود مثل مرحوم حاج شیخ، و مرحوم آخوند ملاعلی معصومی و مرحوم خوانساری یاد کرد و فرمودند: این اساتید هر کدام مثل انبیا بودند اینقدر مقدس بودند.
می گفت : عالم باید با خدا و مردم باشد یعنی در خانه ی خدا برود و در خانه اش به روی مردم  باز باشد.
مرتبه دوم هم که محضرش مشرف شدیم سال ۷۶ در انتخابات ریاست جمهوری بود ، ما چون ستاد آقای ری شهری بودیم در سفر آقای ری شهری به لرستان در الشتر در مسیر کنار جاده که آقای ری شهری جهت استراحت کنار مانده بود مرحوم آیت الله پیشوایی به دیدن ایشان امد و آنجا هم توفیق زیارت ایشان نصیب گشت.
این عالم عامل در روز دوشنبه ۲۱تیرماه ۱۳۷۸ در سن ۹۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و اینک مزار او زیارتگاه عوام و خواص گشته و مردم به زیارت مرقدش می روند و از فیوضات او بهره مند می گردند.

-----------------------------------------------------------

یادداشت های حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.