ملاقات استاد سیدعباس موسوی مطلق با آیت الله حاج شیخ محمدتقی مطهری

آیت الله حاج شیخ محمدتقی مطهری
کد خبر: 14394

بسم الله الرحمن الرحیم 
سال ۷۹ در یک روز تعطیل زمستانی خدمت فقیه ربانی مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی مطهری بروجردی مشرف شدم ،به طور خصوصی همین یک ملاقات را داشتم در همین ملاقات معلوم بود که این عالم فرزانه بسیار سخت کوش، و علاقمند به علم وگریزان از شهرت است.
با کمال محبت و فروتنی استقبال و پذیرایی کردند، از دروس و استادانم سوال کرد و نصیحت کرد که فقه را خوب بخوانید چرا که آرامش و نورانیت دارد.
تاکیدفراوان به خوب فهمیدن ادبیات داشت.
می گفت : گمنامی از الطاف خداست.
می گفت : در ابراز نظر علمی حر باشید ولی حرمت بزرگان را حفظ کنید.
از مرحوم آیت الله العظمی شیخ علی محمد نجفی بروجردی به عظمت یاد میکرد و میگفت او تعبد محض بود مردم با دیدنش و روش و منش او دیندار می شدند.
می گفت: درس آیت الله العظمی بروجردی فقیه پرور بود، درس فقه او طلبه را هم در فقه قوی میکرد هم در رجال و هم اصول و هم قانون تدریس.
می گفت : درس امام خمینی عمیق بود و چون در معقول هم مسلط بود و حرف برای گفتن داشت در نتیجه فقه او بسیار پویا بود و یک مساله که بیان میکرد ابعاد فوق العاده ای را که دیگران شاید کمتر بیان میکردند.
میگفت : امام خمینی ارزشها را زنده کرد.
از علامه طباطبایی هم با عظمت یاد میکرد و میگفت: عرفان را آقای طباطبایی باید بگوید نه هر بی سروپای مکتب نرفته، این که گاهی با بعضی از مدعیان عرفان برخورد میشود علتش این است که اینها آبروی اسلام و عرفان را می برند، حالا عرفان نظری محل بحث است اما این را میدانم علامه طباطبایی هم در عرفان نظری هم در عرفان عملی ممتاز بود، هر چه میگفت و میخواند و تدریس میکرد به او معتقد بود و عمل میکرد، معلوم بود که قرآن را می فهمد، معلوم بود اهل بیت بسیار باعظمت تر از آنچه در ذهن دیگران است در ذهن و قلب او بود.
می گفت: روزگاری در این بروجرد بیش از ۷۰مجتهد زندگی میکردند.
می گفت: ما ها مرارت های زیادی در راه تحصیل کشیده ایم، جز به ضرورت از خانه یا حجره بیرون نمیرفتیم، بسیار شبها میشد که از سر شب تا نزدیک اذان صبح مشغول مطالعه بودیم و متوجه نمی شدیم.
طلبه اگر نخواند،ننویسد، نگوید و نشنوند فایده ای در او نیست، شان طلبگی به درس و تقواست.
طلبه نباید زود وارد مسائل اجتماعی و سیاسی بشود.
می گفت : در وجوهات شرعیه طلبه باید احتیاط کند، طلبه اگر درس بخواند و خدمت به مردم بکند رزاقیت خدا را به عینه می بیند....

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.