ملاقات حجت الاسلام موسوی مطلق با آیت الله سید عبدالهادی شاهرودی

آیت الله سید عبدالهادی شاهرودی نماینده خبرگان رهبری
کد خبر: 14490

بسم الله الرحمن الرحیم 
امروز مورخ  ۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ در علی آباد کتول که به جهت منبر فاطمیه مشرف شده بودم فرصت را غنیمت شمردم و به دیدار عالم بزرگوار و انقلابی حضرت آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری رفتم.
معظم له در کمال تواضع و اخلاق پذیرائی نمودند بیش از یک ساعت ملاقات به طول انجامید که در این مدت مباحث خوبی مطرح گردید که به بخش هایی از آن اشاره می گردد:
از استادانشان در نجف و قم و امتیازات این دروس سوال کردم 
فرمودند :
از محضر این آقایان استفاده نموده ام:
علاوه بر مرحوم والد (ایت الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی فرزند مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی)
مرحوم آیت الله خوئی در قطع و ظن؛
مرحوم آیت الله شهید صدر که بسیار عالم محقق و انقلابی بودند؛و دولت بعث عراق بسیار از ایشان می ترسیدند به همین جهت شاگردان ایشان را همه را بیرون کردند.
مرحوم آیت الله سیدعباس خاتم یزدی؛
مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری؛
مرحوم ایت الله راستی کاشانی؛
مرحوم ایت الله گلپایگانی؛
ایت الله مصطفی اشرفی شاهرودی
ایت الله وحید خراسانی.
یک نکته که ما از این دروس دیدیم این بود که متوجه شدیم اساتید ترک زبان در تنظیم و دسته بندی دروس و فصل بندی عالی هستند نظیر :
آیت الله خوئی، آیت الله شیخ کاظم فاروقی تبریزی البته ایت الله سید کاظم حائری هم اینچنین بود.
راجع به درس امام سوال کردم فرموند:
درس امام دو گروه حضور فعال داشتند یک گروه طلاب عشاق جوان و گروه دیگر فضلای درس سایر آقایان که جذب درس ایشان شده بودند.
راجع به والد معظمشان مرحوم آیت الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی که در قم گاهی توفیق شرفیابی محضرشان را داشتم سوال کردم، فرمودند:
مرجعیت والد بدهکار انقلاب نبود ولی مدافع بود و بهترین و مناسب ترین دفاع ها را از انقلاب داشت از جمله در جریان فتوای مقام معظم رهبری پیرامون قمه زنی ، ایشان می گفتند: من قمه زنی را قبول دارم ولی وقتی مجتهد عادل منع کرده حرام می شود. با اینکه دو دسته از معتقدین به قمه با ایشان ارتباط داشتند یعنی حسینیه نجفی ها و مسجد امام رضا علیه السلام.
 فرموند:
در جمعی حدود ده نفر از خبرگان در محضر رهبر معظم انقلاب گفتم در جریان سفر اول آقا در زمان آقای هاشمی رفسنجانی به قم ، وقتی ایشان رفتند دیدن آقا ناهماهنگی های صورت گرفت و نشد و البته عرف علما این است وقتی جایی می روند و نمی شود عرف بر این است آن آقا باید بازدید پس بدهد ولکن ایشان فردا مجدد رفتند و یک ملاقات صمیمی صورت گرفت بعدا بعضی ها به مرحوم والد اعتراض کردندایشان فرمودند:اگر نمی رفتیم ترسیدم رادیوهای خارجی بگویند که رهبری قم آمدند و آقایان به دیدارش نرفتند و از این امر سو استفاده کنند.
در سفر دوم هم که آقا در دوره آقای احمدی نژاد آمدند قم بنده در آن ملاقات که آقا تشریف آوردند بودم ، مقام معظم رهبری از مرحوم والد سوال کردند مرحوم نواب چقدر درس خوانده بود؟
مرحوم والد فرمودند:
سیوطی را پیش بنده خوانده بود بقیه اش را نمی دانم .
سپس بنده گفتم مرحوم جد ما آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی وقتی در مشهد بودند اطرافیان ایشان مشروطه خواه بودند و وقتی هم نجف رفتند و در درس مرحوم اخوند خراسانی و بعد درس مرحوم نائینی رفتند چنان بود که برای انتقام از کسروی از جد ما مرحوم شاهرودی اجازه گرفتند.
شخصی ثقه از فدائیان اسلام  برای من گفت: یکی از فدائیان شک کرده بود و به نواب شک را گفته بود مرحوم نواب گفته بود از هر که تقلید می کنید سوال کنید من از ایت الله شاهرودی سوال کرده ام و اجازه گرفته ام.
در آخر هم نکاتی راجع به جدشان مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی گفتند از حضور ایشان در جلسه روز اول درس اخوند خراسانی و اینکه ایشان تمام کفایه الاصول اخوند را از حفظ داشتند.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.