توصیه های رجبیه استاد موسوی مطلق در گفت و گوی مشروح با کانون خبرنگاران خبرگزاری قرآن (ایکنا)

 خبرگزاری قرآن (ایکنا)
کد خبر: 14012

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، قطار زمان ما را به ایستگاه ماهی رساند که عارفان شب زنده دار چشم انتظار رسیدن این ماه سراسر نور و معنویت بودند و اینک در ورودیه این ماه پر برکت و معنوی قرار گرفتیم. و چه زرنگ هستند آنانی که در نهر رجب زنگار دل را از آلودگی ها بشویند و در چشمه های استغفار غسل نموده و محیای ورود به رمضانی پر از درک و سلوک گردند. از این رو در آستانه حلول بهار عارفان، ماه مناجات و بندگی، ماه رجب المرجب با حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق ، محقق و مولف حوزه علمیه شهر مقدس قم به گفت و گو پرداخیتم.
حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق، محقق و مولف حوزه علمیه شهر مقدس قم در گفت وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ضمن تبریک حلول بهار العارفین ماه رجب گفت: سه ماه بزرگ رجب، شعبان و رمضان پشت سر هم قرار گرفته است که هر سه آثار و برکات خاص خودش را دارند و اکنون در ورود به ماه رجب،شهر الله و ماه خدا هستیم.
تاکید بر مراقبه اعمال در ماه رجب
وی با تاکید به شروع مراقبه بیشتر بر اعمال از ماه رجب و دیدن آثار آن در لیالی قدر بیان کرد: آن کسی که از اول ماه رجب مراقبه و توجه اش بیشتر شود و در ماه شعبان و ماه رمضان همه مراقبه اش را ادامه دهد، یقین بداند که شب قدرش متفاوت تر از بقیه افراد است.
وی ادامه داد: قطعا خودتان این تفاوت را حس خواهید کرد که امسال ماه رمضان نسبت به سال قبل یک ماه رمضان دیگری پر از معنویت بود.
موسوی مطلق افزود: اگر توانستید کاری بکنید که فرق ماه مبارک رجب را با سایر ایام بفهمید، معلوم میشود که در داخل ما یک تغییراتی صورت گرفته و باید این تفاوت برای شما مهم باشد.
چرایی اینکه ماه رجب به بهار تشبیه شده
این محقق حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه چرا ماه رجب را به بهار تشبیه نموده اند، گفت: اولیاء خدا به این سه ماه ربیع العارفین می گویند، این سه ماه بهار عارفان است.
وی ادامه داد: هر چیزی یک بهاری دارد؛ طبیعت یک بهار دارد که ایام نوروز است، که فصل زنده شدن طبیعت است. اصلا بهار خصوصیتش به زنده شدن است. روح بهار خصوصیتش به این است که بعد از موت زمستان احیاء می شود و بهار از این جهت ارزش دارد.و خداوند هم می فرماید: « أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ».
رمضان بهار قرآن؛رجب و شعبان و رمضان ربیع العارفین
موسوی مطلق با بیان اینکه رمضان بهار قرآن و این سه ماه بهار عارفان است، اظهار کرد: قرآن هم بهاری دارد و ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. حالا ربیع العارفین هم همین سه ماه رجب، شعبان و رمضان است که اولیاء خدا دلهایشان در این سه ماه زنده می شود.
وی ادامه داد: اولیاء خدا در این سه ماه مثل یک کشاورز برخورد می کنند، کشاورز در چند ماه از سال زحمت فراوان می کشد و بقیه ماه ها استراحت می کند، لذا اولیاء خدا در این سه ماه چنین هستند و حتی برخی به انتظار رسیدن این سه ماه هستند.
بهار دلها حقیقت معنای امام زمان (عج)
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق حقیقت معنای امام زمان را بهار دلها دانست و گفت: اینکه به امام زمان (عج) هم عرض میکنیم «السلام علیک یا ربیع الانام، ای بهار همه مردم» درست است چون امام زمان بهار همه مردم است.
وی ادامه داد: ما الان در زمستان هستیم و حضرت که تشریف بیاورند تازه بهار مردم آغاز می شود و مردم زنده می شوند. بنابراین حقیقت معنای امام زمان بهار دلهاست.
موسوی مطلق با توصیه به اینکه برای درک محضر بهار دلها از دلهایمان مراقبت کنیم، گفت: سعی کنیم تا آمدن بهار دلها ، امام زمان (عج) از دلهایمان مراقب کنیم نگذاریم دلهایمان آلوده و تبدیل به گِل شود.دل ما هر چند شکسته اما حداقل یک ته دل پاکی از آن مانده باشد که بتواند خدمت حضرت برسد.
این محقق حوزوی افزود: با خدا خلوت کنید، بگویید خدایا ماه رجب در حال آمدن است می شود ظرف مرا طوری قرار بدهی که من هم این ماه را درک کنم و بفهمم. باطن ما باید این قدر با خدا قوی شده باشد که عمیقا این ماه را درک کنیم، تا حدی که اگر تقویمی هم نداشته باشیم خود به خود درک کنیم که ماه رحب رسیده است.
ماموریت ملک داعی در ماه رجب
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در پاسخ به اینکه منظور از ملک داعی که در ماه رجب ندا سر می دهد چیست؟ اظهار کرد: به جوانان و نوجوانان عرض می کنم که یکی از خصوصیات مخصوص ماه رجب این است که از اذان مغربش که وارد این ماه می شویم، خداوند یک ملک به اسم ملک داعی خلق کرده که از اول شب تا طلوع صبح مردم را از سوی خدا دعوت می کند تا همه در خانه خدا بیایند. خدا می گوید برو ای ملک تو بنشین و از طرف من فریاد بزن و از طرف من بگو خدا گفته در ماه مبارک رجب آیا توبه کننده ای هست که من توبه اش را بپذیرم؟ آیا طلب کننده حاجتی هست که از من حاجتی بخواهد و من حاجتش را بدهم؟ آیا غم داری هست که غم و همی داشته باشد که من هم و غمش را بر طرف کنم؟ آیا قرض داری هست که من قرضش را بر طرف کنم؟ آیا گرفتاری هست من گرفتاری اش را رفع کنم؟آیا کسی هست رزقش کم باشد من به او رزق بدهم؟
وی ادامه داد: در ماه رجب خداوند این پیک را فرستاده و زشت است که انسان سمت خدا نرود و از این فرصت استفاده نکند.من نمی دانم این ملک داعی در این سالیان سال چقدر مشتری برای خدا برده آیا در این سالها ما هم جز مشتریانش بوده ایم؟بیاییم با هم عهد ببندیم امسال جز اولین مشتری های این ملک داعی باشیم و در اولین اذان مغرب ماه رجب بگوییم استغفر الله ربی و اتوب الیه یعنی خدایا من آمدم تو پناهم بده.
استغفار مهمترین عمل در ماه رجب
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در پاسخ به اینکه مهمترین عمل عبادی در ماه رجب چه عملی است؟ اظهارکرد: یکی از اعمال مهم ماه رجب استغفار است. باید توبه کنیم توبه یعنی کوچه بن بست، وقتی رسیدید دیدید اشتباه آمدید باید برگردید و راه درست را انتخاب کنید.این معنی توبه است.
وی ادامه داد: این چنین با خدا درد دل کنیم، بگوییم خدایا من آمدم ، هم استغفار کردم و هم توبه کردم.از تو چه پنهان گرفتارم و حاجتمند هم هستم ، چون خودت گفتی من در خانه ات آمدم.بعد هر شب این را تکرار کنید.
پرهیز از کارهای بیهوده در ماه رجب
موسوی مطلق خاطر نشان کرد: در ماه رجب از کارهای بیهوده پرهیز کنید و بیشتر به عبادت و مراقبه بپردازید و با خدا زیاد حرف بزنید و این دعای یا من ارجو را بعد از نمازها حتما بخوانید.
وی افزود: ماه رجب، ماه بهشتی شدن، ماه اهل محبت شدن، ماه رسیدن به کمال، ماه بندگی، ماه انکسار، ماه ولایت است؛ از همین شب اول ماه مشتری های ملک داعی شوید.
تفکر، تلاوت قرآن، ذکر و دعا در ماه رجب
این محقق حوزوی در توصیه ای دیگر اظهار کرد: در ماه رجب سعی کنید همت بیشتری در نماز خواندن اول وقت داشته باشید، همچنین به تفکر و تلاوت قرآن بیشتر بپردازید و ذکر و دعا لسانی و قلبی بیشتری بگویید.
وی ادامه داد: روزه در این ماه خیلی سفارش شده است. از آثار روزه این است که انسان را بالا می برد که یکی از معانی روزه صبر است که قرآن هم می فرماید: استعینوا بالصبر و الصلوه .خیلی از مشکلات امروز جامعه از نداشتن صبر است و برای بالا بردن صبر یکی از راه هایش روزه است که صبر را بالا می برد.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به معتکفین ماه رجب دارید؟ گفت: درایام البیض همه ماه ها روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ هر ماه غرق در نور است اما در ماه رجب این روزها نور علی نور است.بنابراین اعتکاف در این سه روز مستحب است.
توصیه به معتکفین ماه رجب
وی ادامه داد: اگر کسی تا حالا اعتکاف را تجربه نکرده حتما از این فرصت استفاده و اعتکاف را تجربه کند. سعی کنید حتی المقدور برای اعتکاف جایی بروید که شما را نشناسند.
این محقق حوزوی در پایان با بیان اینکه ماه رجب ماه عروج و ماه پرواز است ، گفت: ماه رجب را یک فرصت استثنایی بدانید وعبادتتان را در این ماه بیشتر همراه با مراقبه و توجه قرار بدهید.سعی کنید سکوت بیشتر، تفکر بیشتر، انفاق و صدقه بیشتر، مردم داری بیشتر ، مدارا کردن بیشتر داشته باشید و رفاقت ها،آمد و شد ها رنگ خدایی بگیرد.
وی افزود: سعی کنید قبل از ورود به ماه رجب دلتان را پاک کنید.

 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.