شرح دعای سوم صحیفه سجادیه _ شماره ۲۸۹ جلسه ۲۵

روزنامه عصر ایرانیان  شنبه 6 اسفند 1401 شماره 3781
کد خبر: 16052

شرح دعای سوم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
 شنبه 6 اسفند 1401 شماره 3781
بسم الله الرحمن الرحیم

وَ حُمَّالِ الْغَیبِ إِلَی رُسُلِک ،
و حاملان پیام غیب به سوی فرستادگانت .
سه موضوع در اینجا مطرح است :
یکم : حاملان پیام غیب ؛
دوم : غیب ؛
و سوم : رسل .
 حامل حمال یعنی باری را برداشتن و بر نشاندن ؛ اسرار الهی نیازمند این است که از جایی اخذ شود و در جایی دیگر فرود آید چنانچه  فی المثل کتاب الهی که از اسرار الهی می باشد نیازمند حمل است و این امر مهم به عهده اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که در زیارت جامعه می خوانیم : حمله کتاب الله .
بعضی از فرشتگان به مقام حمله الهی رسیده اند .
و اما غیب که به معنای ندیده شدن و مستور بودن است .
برخی از فرشتگان حاملان غیب پروردگار هستند برای آنکه بر رسل الهی آشکار کنند و برسانند این غیب علی القاعده غیر وحی است چرا که حاملان وحی موضوع دیگری است ، البته موضوع غیب که مراتبی دارد  و عالم غیب از جمله موضوعات مهم در معارف اسلامی است و البته که خود فرشتگان نیز از مصادیق غیب هستند که باید به آنان ایمان آورد .
رسل به رسولان الهی یعنی پیامبران گفته شده است در این فراز فرشتگان مامور رساندن پیام غیب خدا به رسولان هستند و در اینجا از لفظ انبیا استفاده نکرد .
زراره نقل می‌کند از امام باقر(علیه السلام )راجع به آیه «وَ کانَ رَسُولًا نَبِیًّا»؛ (و او فرستاده‌ای پیامبر بود) پرسیدم که مقصود از رسول و نبی در این آیه چیست؟ حضرت پاسخ داد: نبی کسی است که فرشته را در خواب می‌بیند و صدای او را می‌شنود، اما در بیداری او را با چشم نمی‌بیند، اما رسول علاوه بر این‌که او را در خواب می‌بیند صدایش را می‌شنود، او را در بیداری با چشم ظاهری نیز می‌بیند و سپس آیه ۵۲سوره حج را تلاوت نمود. (اصول کافی ، ج ۱ ، ص ۱۷۶ ،چاپ دارالکتب الاسلامیه )

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.