حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق: حکایت کار کردن امام صادق(ع) و سرزنش مرد صوفی

کد خبر: 13996
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام سید عباس موسوی‌مطلق محقق و استاد حوزه ، با بیان این مطلب که اولاً واژه کار و تلاش یکى از مفاهیم مقدس در اسلام است و ثانیاً خدوند ملاک شخصیت و ارزش انسان را کار و تلاش می‌داند، گفت: خداوند در آیۀ ۳۹ و ۴۰ سورۀ نجم می‌فرماید: ﴿ وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏﴾ ﴿ وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرى‏﴾، برای انسان جز حاصل تلاش او نیست‏، و [نتیجه‏] کوشش او به زودی دیده خواهد شد.
به گفتۀ وی، پیامبر اکرم (ص) کسب رزق حلال را برای هر مرد و زن مسلمان واجب و امیر‏المؤمنین (ع)کار را برترین و بزرگ‌ترین تفریح دانسته‌اند.
حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق اظهار کرد: جایگاه کسی که از دسترنج خود استفاده می‌کند، عرق می‌ریزد و کار و تلاش می‌کند، در قیامت در ردیف انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) است، امیر‏المؤمنین (ع) در این باره می‌فرماید: «مَن اَکَلَ مِن کَدِّ یَدِهِ کانَ یومَ القیامَهِ فی‌ ‌عِدادِ الأَنبیاءِ وَ یأخُذُ ثَوابَ الأنبیاء‌(ع)».
وی کار را یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت جسمی دانست و گفت: کار باعث افزایش قوای انسانی می‌شود و در نتیجه روح انسان در جسمِ قوی و سالم، بهتر مسیر تکامل را طی می‌کند، در همین راستا امیر‏المؤمنین (ع) در حدیثی فرمود: «هر کسی کار کند نیرویش زیاد شده، و هر کسی در کار کوتاهی کند، سستی او بیشتر می‌شود».
این استاد حوزه با بیان اینکه یکی از مقامات بلند معنوی جهاد در راه خداست و این مقام رفیع معنوی به کسانی داده شده که کار و تلاش برای امرار معاش خانواده خود می‌کنند، اظهار کرد: کسی که برای اداره زندگی خانواده‌اش تلاش می‌کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند «اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله».
«اهل‌بیت (ع) مرگ در حالت کار را بهترین حالت مرگ دانستند» حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با بیان این جمله گفت: وقتی یکی از سران فرقه ضاله صوفیه آمد و امام صادق(ع) را در حال بیل زدن و کار کردن دید، حضرت را سرزنش کرد که چرا به عبادت خداوند مشغول نیستید، حضرت نیز فرمود: اگر در این حالت از دنیا بروم، در بهترین حالت خداوند را ملاقات خواهم کرد.
وی یادآور شد: پیامبر(ص) دست کارگر را می‌بوسید و همواره با آنان با محبت و مهربانی برخورد می‌کرد، ایشان دست معاذ را که در اثر کار فراوان پینه بسته بود، بوسید و فرمود: آتش جهنم این دست را نمی‌سوزاند.
حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با بیان اینکه کار در نظام اسلامى بهترین عبادت است و قبول کار نیز بدون تخصص و تدیّن خیانت به مردم و گناه است، گفت: حضرت یوسف(ع) دو ویژگى خود را برای قبول مسئولیت «إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» می‌داند، یعنی هم امانت‌دار هست که نماد دین‌داری است و هم علیم هست که یعنی تخصص دارد.
این استاد حوزه دربارۀ برخی کارها و مشاغل انبیا و رسولان (ع) گفت: کشتی‌سازی، صیادی، نجاری، باغداری، کشاورزی، دامداری، بافندگی، خیاطی، چوپانی، معماری، آهنگری و … از جمله کارهایی از آن خوبان عالم انجام می‌دهند که این خود درسی بزرگ برای ما به شمار می‌رود.
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.