رمی جمرات؛ پرتکرارترین عمل حج

خبرگزاری تسنیم
کد خبر: 16353

رمی جمرات؛ پرتکرارترین عمل حج

۰۷ تير ۱۴۰۲ - اخبار ویژه نامه‌ها 

اخبار حج ۱۴۰۲ 

 

پرتکرار ترین عمل در حج رمی جمرات است که در مجموع ۴۹مرتبه در سه مکان، سنگ باید به شیطان زد؛ این یعنی ترک گناه و مبارزه با شیطان از انجام عبادت اولی تر است.

به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام موسوی مطلق که یکی از زائران حج 1402 است، با حضور در سرزمین منا نکاتی را درباره این مکان ارائه کرده است:

از جمله واجبات در سرزمین مقدس و تامل برانگیز منا رمی جمرات است.

رمی جمرات  به معنای پرتاب سنگ هاست؛ سالک الی الله در این عمل باید بفهمد انسان بین جبر و اختیار قرار دارد و به توحید افعالی توجه کند و برسد؛ باید خدا را در واقع فاعل پرتاب سنگ‌ها بداند چنانچه خداوند به پیامبرش نیز فرمود: وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ (ای پیامبر! هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند]).

شیطان این قدر در خودش قدرت می‌بیند و متوهم است که به جنگ انبیا علیهم السلام نیز رفته و در همین سرزمین قصد داشت حضرت آدم علیه السلام را بفریبد که توسط آدم رمی شد و در همین سرزمین نیز سه بار خواست حضرت ابراهیم علیه السلام را فریب دهد که توسط او نیز رمی و رانده شد پس این را بدانیم همیشه شیطان در کمین ماست و باید با او مبارزه کرد؛ بدانیم تا به مقام مخلصین نرسیم در امان نیستیم وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ؛قبل از رسیدن به این مقام توّهم صوفیانه است که کسی خیال کند در امان است.

رمی جمرات یعنی موظفیم با نمادهای شیطان در عالم  مبارزه کنیم؛ امروزه نمادهای شیطان در عالم اسرائیل و امریکا و جریان نفاق است.

رمی جمرات یعنی امت اسلام باید از ابلیس و ابلیسیان منزجر باشند؛ باید تلاش کرد امت تمام حیله‌های شیطان را بشناسد و اقدام عملی بکند.

انزجار از جریان ابلیس باید با نیت الهی باشد؛ بدون نیت الهی مبارزه در واقع بازی در زمین ابلیس است . مستحب است رمی  با طهارت باشد پس باید توجه داشته باشیم همچنان که طهارت ظاهر نیاز است باید طهارت باطن هم داشت.

تعداد و اندازه سنگ‌ها، رعایت زمان و سایر  احکام خاص، نشان از این دارد که در مبارزه با شیطان و نفس نباید سرخود عمل کرد بلکه باید طبق قانون الهی ‌و‌ تحت اوامر اولیاء الهی باید عمل کرد و نباید دچار افراط و‌ تفریط شد.

پرتکرار ترین عمل در حج رمی جمرات است که در مجموع 49مرتبه در سه مکان، سنگ باید به شیطان زد؛ این یعنی ترک گناه و مبارزه با شیطان از انجام عبادت  اولی تر است؛یعنی مبارزه با شیطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مژده هایی که در روایت پس از رمی جمرات در سرزمین منا آمده است نشان از اهمیت و عظمت موضوع است از جمله خروج از تمام گناهان و ذخیره نور در قیامت است؛ مبارزه با شیطان قطعا نورانیت به دنبال دارد.

و در آخر در رمی جمرات باید یقین به «اصابت» کرد؛ در مبارزه با نفس و شیطان نیز باید یقین به شکست او کرد.

انتهای پیام/

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.