استاد موسوی مطلق موسوی مطلق در گفت‌وگو با ایکنا: علت محبوبیت مردمی مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی

کد خبر: 13992
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید‌عباس موسوی مطلق، استاد و محقق حوزه علمیه قم در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی در گفت‌وگو با  کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ  با اشاره به مهمترین ویژگی و شاخصه این عالم فقید گفت: مهمترین ویژگى مرحوم آیت‌الله حاج آقا مرتضى تهرانى این بود که خدا در زندگى او حضور داشت، به نحوی که گفتار و کردار او همان بود که خدا می‌‌خواست؛ «من کان لله کان الله له».
این استاد و مؤلف حوزوی در پاسخ علت تأثیرگذاری کلام این استاد فقید اخلاق اظهار کرد: علل تأثیر سخن ایشان و اولیای الهی این است که اینان اهل عمل هستند، و این که براى خدا سخن می‌گویند، قصد آنان الی الله است، ضمن اینکه چنین افراد در سخن گفتن خودشان را مطرح نمی‌کنند بلکه خدا را معرفی و تبلیغ می‌کنند.
علت محبوبیت نزد جوانان و بازاریان
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موسوی مطلق به علت محبوبیت آیت‌الله مرتضی تهرانی نزد جوانان و بازاریان اشاره کرد و گفت: عالمى که مردمى باشد و در غم و شادى کنار مردم باشد، مردم مجذوب او می‌شوند.
وی ادامه داد: شأن عالم، شأن خدمتگذاری است و امروز بهترین نوع خدمت به خلق این است که مردم را با خدا آشنا کرد. بنابراین مردم باید اخلاق عملی را در سیره عالمان ببینند و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی به تأسى از استادانش نظیر مرحوم آیت‌الله العظمى بروجردى، مرحوم آیت‌الله العظمى امام خمینى(ره) و علامه طباطبائى(ره) این چنین بود.
این استاد و مؤلف حوزوی با اشاره به ولایت‌مداری مرحوم آیت‌الله تهرانی و بُعد شخصیت سیاسی ایشان گفت: ایشان در حوزه سیاسی مواضع معمول را نمی‌گرفت و اولویت وی تربیت سیاسی مردم نبود؛ وی معتقد بود که اگر مردم در اعتقادات، احکام و اخلاق تربیت شوند، مسائل سیاسی را بهتر درک می‌کنند و هنگام لزوم عمل مطابق با عقل و شریعت رفتار می‌کنند. ولایت‌مداری ایشان در آن مصاحبه معروف کاملا هویدا و آشکار و مصاحبه ایشان در تاریخ انقلاب ماندگار شد.
ارادت مرحوم آیت‌الله تهرانی به سید‌الشهدا(ع) در کنار مباحث فقهی و اخلاقی
این خطیب حوزوی در پایان از انس ایشان به اهل بیت(ع) و مجالس روضه و عزاداری امام حسین(ع) یاد کرد و گفت: ایشان یک جمله‌ای داشت بسیار دقیق و آن اینکه می‌فرمود: «نواقص بندگى ما را ارادت به سیدالشهدا(ع) جبران می‌کند»، اهتمام این عالم ربانى به ابراز ارادت به اهل بیت(ع) نمود چشمگیرى داشت، و ایشان روضه و زنده نگهداشتن عزای حضرت سیدالشهدا(ع) را رمز بقای اسلام و سبب رشد معنوى می‌دانست.
گفتنی است، آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی شنبه، ۳۰ تیرماه گذشته در مشهدالرضا(ع) به لقاءالله پیوست، پیکرش بعد از طواف در حرم مطهر رضوی، به تهران منتقل و روز دوشنبه، اول مرداد از مقابل منزل ایشان تشییع و طبق وصیت به کربلای معلی منتقل شد. پیکر این عالم ربانی پس از تشییع در تهران برای خاکسپاری به عتبات منتقل و روز چهارشنبه، سوم مرداد ماه در قبرستان وادی‌السلام واقع در ۶ کیلومتری کربلای معلی آرام گرفت.
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.