مصاحبه استاد موسوی مطلق با تسنیم پیرامون شخصیت آیت‌الله میلانی

کد خبر: 13753
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی‌مطلق استاد حوزه به مناسبت فرا رسیدن سالروز درگذشت آیت‌الله سید محمدهادی میلانی از مراجع بزرگ جهان اسلام در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت:

مرحوم آیت‌الله میلانی از پرورش‌یافتگان مکتب قرآن و عترت بود که در طول عمر خود از اساتید برجسته‌ای همچون؛ آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله آقاضیاء عراقی، آیت‌الله نائینی، آیت‌الله محمدجواد بلاغی، آیت‌الله شیخ علی قمی و ... در نجف اشرف نهایت بهره را برد.

وی افزود: او علوم عقلی را در محضر آیت‌الله سید حسین بادکوبه‌ای و اخلاق و عرفان را از محضر آیت‌الله سید عبدالغفار مازندرانی، آیت‌الله سید علی قاضی فرا گرفت. او مرجعی بسیار متخلق، متفکر، مخلص و مودب بود. این ویژگی‌ها توسط بزرگان و تمام کسانی که در محضر ایشان بودند، اذعان شده است.

این استاد حوزه گفت: آیت‌الله میلانی پیوسته به دنبال تحول در عرصه‌های مختلف بود، بنای ایشان بر اندیشه و فکر بود و به دنبال رشد طلبه‌ها بود، لذا وقتی به اصرار علمای مشهد مقیم این شهر شد، مهم‌ترین خدمتی که کردند، ارتقای سطح علمی حوزه علمیه مشهد بود. در واقع حوزه علمیه مشهد ارتقا و رشد خود را به نحوی مدیون آیت‌الله میلانی است، او بعد از این نیز اقدام به تأسیس مدارس فراوانی کرد. آیت‌الله میلانی بسیار اهتمام داشت که در ارائه دروس طلّاب، درس‌های تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را هم بگنجاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مطلق اضافه کرد: تلاش‌های آیت‌الله میلانی در عرصه‌های علمی و حوزوی منجر به این نشد که از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور غافل شود، او یک مرجع آگاه، سیاسی و مجاهد بود، او همراه امام خمینی بود، حرکت امام (ره) را تأیید و با تلاش‌های خود بسیاری را نیز با جریان انقلاب همراه کرد. امام خمینی و سایر بزرگان انقلاب نیز نسبت به ایشان تواضع خاصی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: شدت علاقه مرحوم آیت‌الله میلانی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مثال‌زدنی بود، کتاب «قادَتُنا کیفَ نعرفهم» اثر این عالم بزرگ است که با مطالعه آن به راحتی می‌توان این موضوع را درک کرد.

این استاد حوزه گفت: او برای تألیف این کتاب زحمات بسیاری کشید و اثری ماندگار و قابل استفاده را به یادگار گذاشت. او به شدت اهل مطالعه بود و در سن 12 سالگی کتاب اصول کافی را یک دور کامل خوانده بود. مرحوم میلانی نسبت به روایات صادر شده اهل بیت (ع) نهایت تواضع را داشت، آیت‌الله شوشتری می‌فرمود روزی آیت‌الله میلانی فرمود: من برای یک قاعده فلسفی 12 دلیل داشتم، اما وقتی با دو روایت معتبر از امام صادق (ع) در آن موضوع مواجه شدم، آن 12 قاعده فلسفی را کنار گذاشتم و به آن دو روایت اتکا کردم. این نشان می‌دهد که او تسلیم فرمایشات اهل بیت (ع) بود.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.