شرح دعای ششم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۰۴ جلسه ۷
شرح دعای ششم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
چهارشنبه 20 دی 1402 شماره 4022
جلسه 7
بسم الله الرحمن الرحیم
أَصْبَحْنَا فِی قَبْضَتِک یحْوِینَا مُلْکک وَ سُلْطَانُک، وَ تَضُمُّنَا مَشِیتُک، وَ نَتَصَرَّفُ عَنْ أَمْرِک، وَ نَتَقَلَّبُ فِی تَدْبِیرِک. لَیسَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ إِلَّا مَا قَضَیتَ، وَ لَا مِنَ الْخَیرِ إِلَّا مَا أَعْطَیتَ. به صبح رسیدیم، در حالی که سلطنت و پادشاهی تو ما را فرا گرفته و مشیت تو ما را تحت پوشش گرفته و به فرمان تو در کارها تصرف میکنیم و در عرصه تدبیر تو در حرکتیم، به غیر آنچه فرمان تو بر آن رفته کاری نتوانیم، و جز آنچه تو بر ما بخشی خیری به ما نمیرسد. نکات مهم در این فراز عبارتند از: ۱. برخواستن از خواب و به صبح رسیدن باید موحدانه ومتفکرانه باشد. ۲. اشاره به پادشاهی خدا که با کلمه ملک آمده است، مُلک (پادشاهی)، مَلِک (پادشاه)، مُلوک (پادشاهان) و تَمْلکُهم (بر آنان سلطنت میکند) به صراحت در آیاتی از قرآن و روایات معتبره آمده است .۳. اشاره به سلطنت خداوند؛ واژه سلطنت نیز از واژگان قرآنی و روایی ماست و فقط به معنای پادشاهی نیست بلکه به معنای استیلای غیر قابل نفوذ و قدرت بی نظیر است و ملک به عنوان پادشاه دارای این ویژگی است. ۴. فراگیری مشیت الهی که در اینجا برگرفته از همان پادشاهی و سلطنت میباشد. ۵. امکان قدرت تصرف غیر خدا به امر خدا، چه تصرفات طبیعی که حتی صحبت کردن ما هم به امر خداست و چه مراحل بالاتر از آن. ۶. اشاره به اثر تدبیر خداوند که اوحقیقتا مدبرالامور است. ۷. حکمرانی خداوند یعنی همه چیز در ید قدرت و حکمت اوست فهم این نکته یعنی فهم توحید افعالی. ۸. منشأ تمام خیر خداوند است و به اذن او خلفاء الهی ائمه معصومین علیهم السلام چنانچه در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: ان ذکر الخیر کنیم اوله و قرعه ومعدنه ومنتها …
افزودن دیدگاه جدید