شرح دعای نهم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۵۴ جلسه ۴

روزنامه عصر ایرانیان شنبه 25 فروردین 1403 شماره 4084
کد خبر: 17580

شرح دعای نهم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان

شنبه 25 فروردین 1403 شماره 4084

جلسه 4

بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِذَا هَمَمْنَا بِهَمَّینِ یرْضِیک أَحَدُهُمَا عَنَّا، وَ یسْخِطُک الْآخَرُ عَلَینَا، فَمِلْ بِنَا إِلَی مَا یرْضِیک عَنَّا، وَ أَوْهِنْ قُوَّتَنَا عَمَّا یسْخِطُک عَلَینَا
و چون قصد دو کار کنیم که یکی از آنها تو را از ما خشنود می‌کند و آن دیگری تو را بر ما خشمگین می‌سازد. پس به آنچه در معرض رضای توست ما را متمایل کن و از قدرتمان بر امری که سبب خشم توست بکاه.
سخط در مقابل رضا قرار دارد و خشم شدیدی که همراه عقوبت باشد  را سخط می گویند ؛ همچنان که رضا از سربازان خدا و عقل است سخط نیز از سربازان ابلیس و جهل است ، در قرآن هم سخط الهی مطرح شده است و‌هم سخط بندگان، سخط الهی عین عدل است و سخط بندگان عین جهل و ظلم است .
 نکات قابل تامل در این فراز عبارتند از :
۱. انسان دائم در بین انجام دادن خشنودی یا خشم خداست ‌و تمام سلوک انسان همین است صعود و سقوط در گروه رضا و سخط الهی است .
۲. خشنودی و خشم خدا همت می خواهد انسان ها یا همت دارند به درجات بالا صعود کنند یا همت دارند به درکات سفلی سقوط کنند، پس هر همتی ممدوح نیست .
۳. متمایل شدن میل ما به خشنودی خدا یعنی همان جذبه الهی که اگر لحظه ای بیاید با قدرت تمام ما را به سمت خدا می کشاند ، گناه باعث می شود مبدا میل عوض گردد ، اگر خداوند نظری فرماید و انسان فکری کند و مبدأ میل عوض شود دیگر غیر خدا و‌خشنودی خدا هیچ چیز انسان را ارام نمیکند .
۴. انسان قدرت دارد ، این قدرت هم یک فرصت است و هم یک تهدید ، باید از خدا خواست هر گاه قدرت تبدیل به یک تهدید شد و آن هم زمانی است که از قدرت خدادادی بر علیه خداوند استفاده شود از آن کاسته شود .
۵. تقاضای سلب قدرت خدادادی یک نوع خود اظهاری است برای جلوگیری از سقوط انسان .

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.