شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه _ شماره ۵۳۳ جلسه ۱۴

روزنامه عصر ایرانیان چهارشنبه 2 إسفند 1402 شماره 4055
کد خبر: 17407

شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان

چهارشنبه 2 إسفند 1402 شماره 4055

جلسه 14

بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ … وَسُوءِ الْوِلَایةِ لِمَنْ تَحْتَ أَیدِینَا، 
بار خدایا به تو پناه می برم از بدسرپرستی نمودن با زیر دستان .در عالم دو نوع ولایت وجود دارد یکی ولایت خداوند که ولایت حقیقی و ذاتی است یکی ولایت ابلیس کت ولایت مجازی و کاذب و عاقلانه است .
اصل ولایت از خداست هر کس هر مقدار از ولایت و سرپرستی که دارد اولا از خدا دارد ثانیا باید خدائی عمل کند .
حسن ولایت الهی است و سوء ولایت شیطانی است .
حسن ولایت یعنی اعمال مدیریت صحیح نسبت به زیردستان است ، مدیریت صحیح نیز طبق سیره ائمه معصومین علیهم السلام یعنی ۱.منفعت دنیا و آخرت آنان لحاظ گردد .
۲.با تواضع برخورد شود .
۳. برای آنان برنامه درست منظم گردد .
۴.حتی المقدور لغزش های آنان نادیده گرفته شود.
۵. به نیاز های آنان توجه گردد .
نمونه ای از این روایات یکی از سفارشات رسول الله صلی الله علیه واله وسلم به جناب ابوذر علیه السلام است : قالَ اَبُوذَرٍّ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: اِخْوانُکُمْ جَعَلَهُمُ اللّهُ تَحْتَ اَیْدیکُمْ، فَمَنْ کانَ اَخُوهُ تَحْتَ یَدِهِ فَلْیُطْعِمْهُ مِمّا یَأْکُلُ وَلْیُکْسِهِ مِمّا یَلْبِسُ وَلا یُکَلِّفْهُ ما یَغْلِبُهُ فَاِنْ کَلَّفَهُ ما یَغْلِبُهُ فَلْیُعِنْهُ. (مستدرک الوسائل،  ج‏ ۱۵، ۴۵۶)ابوذر مى‏‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:

خداوند بعضى از برادران شما را زیر دست شما قرار داده هر کس برادر و هم نوعش را زیردست دارد باید از آنچه خود مى‏‌خورد به او بخوراند، و از آنچه مى‌‏پوشد به او هم بپوشاند و هیچ وقت کارى که خارج از قدرت اوست به او نسپارد و اگر کار دشوارى را به او سپرد او را کمک کند. نظام عالم به همین اختلافات حقایق ظاهری و باطنی آن مشخص می گردد، و عرفان به عالم محقق می گردد،اختلاف در رنگ و زبان و نژاد و امثالهم وجود داشته است از آن جمله یکی از این موارد عده ای زیردستان عده ای دیکر قرار دارند این زیر دستان شامل حال خانواده ، کارمندان ، شاگردان و…می شوند .

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.