در گفتگوی استاد موسوی مطلق با خبرگزاری تسنیم: روحیه انقلابی و ارادت مثال‌زدنی آیت‌ الله امامی کاشانی به امام زمان (ع)

 خبرگزاری تسنیم
کد خبر: 17248

روحیه انقلابی و ارادت مثال‌زدنی آیت‌الله امامی کاشانی به امام زمان (ع)

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷ 

اخبار فرهنگی 

اخبار دین ، قرآن و اندیشه 

حجت‌الاسلام موسوی مطلق می‌گوید: آیت‌الله امام کاشانی(ره) یکی از عاشقان و منتظران امام زمان ارواحنا فداه بود که عاطفه و عقلانیت را با هم نسبت به حضرت داشت. دیدن ایشان انسان را یاد امام زمان سلام الله علیه می‌انداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله امام کاشانی از چهره‌های مؤمن و انقلابی بود که تمام عمر خود را در ارادت نسبت به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداه گذراند و تا آخرین لحظه‌های عمر شریف خود، پای انقلاب و اسلامی ایستادگی کرد.

خبرگزاری تسنیم به منظور شناخت بیشتر آیت‌الله امامی کاشانی، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، از اساتید حوزه علمیه، به بررسی گوشه‌هایی از شخصیت ایمانی و انقلابی این عالم وارسته و محب آستان مقدس امام زمان علیه‌السلام پرداخته است.

سفارش آیت‌الله شوشتری درباره آیت‌الله امامی کاشانی

سابقه آشنایی شما آیت‌الله امامی کاشانی به چه زمانی مربوط است؟

آشنایی با ایشان به جهت شهرتی که ایشان داشت شکل گرفت. اما اینکه تشویق بشوم که از نزدیک خدمت ایشان برسم سه علت داشت:

اول اینکه استاد ما سالک الی الله مرحوم آیت‌الله شوشتری سفارش می‌کرد که عالمان بزرگ در حوزه‌های مختلف مخصوصا اخلاق و عرفان ملاقات شوند و مشخصاً آیت الله امامی کاشانی را هم معرفی کردند و گفتند ایشان متخلق به اخلاق الهی و از عاشقان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

دوم اینکه اوائل دهه هفتاد ایشان در تلویزیون یک برنامه سخنرانی با معنویتی پیرامون حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف داشت که سبب شد بیشتر به ایشان علاقمند شویم.

سوم سخنرانی‌های ایشان در شب‌های نیمه شعبان که در دوران تولیت مرحوم حاج قدرت الله لطیفی نسب صورت می‌گرفت، باعث شد که شخصیت مهدوی ایشان بروز و ظهور پیدا کند. آن زمان ما به مدرسه عالی شهید مطهری می‌رفتیم. گاهی در دروس اخلاق عمومی ایشان و گاهی در نماز ایشان شرکت می‌کردیم.

ملاقات مرحوم امامی کاشانی با فیلسوف فرانسوی/ روژه گارودى: آینده از آن اسلام و حکومت منجی است

تقوا، تواضع و متانت عالمی وارسته

با توجه به این میزان آشنایی با آیت‌الله امامی کاشانی، مهمترین خصوصیات شخصیتی ایشان را چه مواردی می‌دانید؟

هر کس با این عالم عامل و متقی برخورد می‌کرد، متوجه می‌شد که چند خصوصیت از ایشان بسیار ظهور و بروز داشت:

1.تواضع؛ مشی ایشان چنانچه مشی متقین است، تواضع بود و مَشیُهُم التّواضُعُ.

2. متانت و وقار که زیبنده یک عالم است. چنانچه امیرالمومنین سلام‌الله علیه می‌فرماید: «وَقارُ الحِلمِ زِینَةُ العِلمِ؛ متانتِ بردبارى، زیور دانش است.»

3.عشق به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ به قول شاعر: نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم. ایشان هم عشق امام زمان در وجودش بود و نمی‌شد این را پنهان کرد.

ماجرای مقاله آیت‌الله امامی درباره امام زمان علیه‌السلام و توجه حضرت

همان طور که اشاره کردید و بر آن تأکید دارید، یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آیت‌الله امامی کاشانی علاقه به امام زمان علیه‌السلام بود. شما این روحیه را در ایشان چگونه دیده و درک کرده‌اید؟

ایشان حقیقتاً یکی از عاشقان و منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود که احساس و عاطفه و عقلانیت را با هم نسبت به حضرت داشتند. اصلاً دیدن ایشان انسان را یاد امام زمان سلام الله علیه می‌انداخت.

یک وقتی ایشان گریه می‌کرد، می‌گفت امام زمان ارواحناه فداه پیام داده‌اند که آن مقاله‌ای را که پیرامون ایشان می‌نوشتم، تکمیل کنم و احدی خبر نداشت که من در حال نوشتن این مقاله هستم، به جهاتی از جمله اینکه خودم را ناقابل می‌دانستم.

و بعد گریه می‌کرد که چرا حضرت به خودشان پیام نداده‌اند و اینکه مقاله او مورد توجه امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف قرار گرفته است.

بصیرت و روحیه انقلابی

یکی دیگر از خصوصیات بسیار مهم درباره آیت‌الله امامی کاشانی این است که ایشان با داشتن عمر طولانی و پر برکت، تا روز وفات پای انقلاب ایستادند و از آن دفاع کردند. شما روحیه انقلابی این عالم بزرگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایشان حقیقتاً و عمیقاً معتقد به انقلاب بود و شاگردی باوفا و اهل درک و فهم برای حضرت امام بود. همیشه بصیر و بصیر آفرین بود.

می‌گفت حضرت امام خمینی(ره) به ایشان فرموده‌اند چرخ این انقلاب به حرکت درآمده و هر کس مقابل این حرکت بایستد ولو در فتنه‌ها حتی ماه‌ها هم زمان ببرد، اوست که حذف می‌شود نه انقلاب. می‌گفت من معنای ولو ماه‌ها را نمی‌فهمیدم تا اینکه در فتنه 88 فهمیدم معنای ولو ماه‌ها یعنی چه.

ارتباط با مقام معظم رهبری و رهبری در عصر غیبت

آیا درباره ارتباط ایشان با مقام معظم رهبری و همچنین رهبری ایشان در عصر غیبت امام زمان ارواحنا فداه، مطلب ویژه‌ای به خاطر دارید؟

بنده خصوصی نشنیدم، اما در سخنرانی‌های عمومی و مطالب مطرح‌شده و مستند از ایشان، خلاصه‌اش می‌شود:

1. انتخاب آقا را دست خدا می‌دانست بالای سر این مملکت.

2. حمایت ایشان هم در جلسه خبرگان در انتخاب آقا و هم استمرار حمایت تا پایان عمر.

3. فقاهت و ‌مرجعیت آقا را تأیید و ترویج می‌نمود.

4. زهد و بی هوا بودن حضرت آقا را بیان می‌کرد.

5. مدیریت و محبوب بودن ایشان را مورد ستایش می‌دانست.

به اعتقاد شما چه عاملی موجب بصیرت پایدار آیت‌الله امامی کاشانی بود؟

مهمترین عامل تقوای ایشان بود. حقیقتاً یک عالم متقی بود، بلکه تندیس تقوی بود. خاصیت تقوی هم همین است که شما راه حق را گم نمی‌کنی، چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: «ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا»

کسی که عمری با تقوی زندگی کرده، خدا به او مقام و قدرت فرقان عنایت می‌کند؛ یعنی قدرت تشخیص و فرق‌گذاری بین حق و باطل.

ماجرایی قابل تأمل در ارتباط با امام زمان علیه‌السلام

اگر خاطره یا نکته قابل تأملی درباره ایشان دارید، بفرمایید.

آیت الله امامی با خیلی از دوستان امام زمانی ارتباط داشت، از جمله حاج قدرت‌الله لطیفی نسب، همان شخصیتی که برای امام پیغام آورد که حکومت نظامی را بشکنند و ماجرای آیت‌الله طالقانی که گفتند امام را راضی کنید که امشب مردم بیرون نیایند. آیت الله طالقانی تماس می‌گیرند از قول امام خمینی(ره) می‌گویند که «ایشان گفت اگر دستور امام زمان باشد چه؟» این دستور را مرحوم آیت‌الله لطیفی نسب آورد.

از آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان اصفهان سال‌ها پیش شنیدم که مرحوم آیت‌الله امامی می‌گفت من یکبار بر روی سجاده نشسته بودم و با خودم فکر می‌کردم امام زمان وقتی نماز می‌خوانند، تحت الحنک (بخشی از عمامه که پس از گذراندن از زیر چانه، به دور سر می بندند) را چطور می‌اندازند؟ همان موقع آقای لطیفی نسب از در وارد شد، ما را دوستانه در آغوش گرفت، تحت الحنک من را باز کرد و عمامه من را روی سرش قرار داد و فرمود: ما که پشت سر حضرت نماز می‌خواندیم این‌چنین تحت الحنک می‌انداخت.

همین موضوع را ما وقتی خدمت آیت‌الله امامی رفتیم، سؤال کردیم و فرمودند: بله، این چنین بود. آقای لطیفی نسب این خبر را به ما داد و ایشان سر و سرّی با حضرت دارند.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.