راه تحصیل و رسیدن به محبت خدا چیست؟

 پایگاه تحلیلی عترتنا
کد خبر: 16816

حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: محبت به خدا مراتبی دارد و راه‌های کسب آن دو راه است که محبت خدا هم اکتسابی است و هم اعطایی است.

 

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید عباس موسوی مطلق» شب گذشته دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه سال جاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در دارالبکاء فاطمه الزهراء سلام‌الله علیها تهران برگزار شد، با اشاره به راه‌های رسیدن به محبت خدا گفت: محبت به خدا مراتبی دارد و راه‌های کسب آن دو راه است که محبت خدا هم اکتسابی است و هم اعطایی است.

وی ادامه داد: در سلوک الی الله بعضی‌ها یک جذبه‌ای آن‌ها را می‌گیرد و در راه خدا می‌افتند و بعضی هم این‌قدر تلاش می‌کنند تا به آن جذبه برسند که موقع سحر یکی از بهترین لحظات است که جذبه در سحر می‌آید.

رابطه شناخت و معرفت به خدا در رسیدن به محبت خدا

این استاد اخلاق با بیان اینکه راه تحصیل محبت خدا که به‌نوعی همان دلایل تحصیل محبت خداست آماده‌سازی ظرف اعطای خدا هم هست، گفت: اولاً اطاعت خدا لازمه آن معرفت است تا خدا را نشناسید اطاعت نمی‌کنید و هر کس به‌اندازه خودش شناخت و معرفت دارد؛ مثلاً ما به‌اندازه خودمان مقید به انجام واجبات هستیم و این بر اساس آن شناخت ما نسبت به واجبات است که این شناخت و معرفت سبب می‌شود آن محبت بیاید.

وی افزود: در روایات آمده که اگر اراده محبت خدا را دارید و طالب محبت خدا هستید باید محبت دنیا را از دل خارج کنید، این دو با هم جمع نمی‌شوند، معلوم است اخراج محبت دنیا از قلوب امری است که توسط خود انسان باید انجام شود! همچنین در روایت است که کسی دنیا و غیر ما اهل‌بیت (ع) را دوست داشته باشد نمی‌تواند خدا را دوست داشته باشد؛ چون ظرف وجودی او آلوده است! پس باید ترک محبت دنیا و دشمنان اهل‌بیت (ع) را تحصیل کنید تا بسترسازی اعطای محبت خدا ایجاد شود.

این استاد حوزوی اظهار کرد: اگر دوستان خدا را دوست داشته باشید خدا کاری می‌کند که دوستدارش باشید، نمی‌شود هم عاشق خدا و امام‌زمان عج بود و هم دنیا و دشمنان اهل‌بیت (ع) را هم دوست داشت. خدا فرموده صابرین را دوست دارم پس صابرین را دوست داشته باشید و خودتان هم صابر باشید و خیال هم نکنید که دنیا به آخر رسیده و همه غم‌ها روی شانه شماست.

نوافل راه دیگری در رسیدن محبت خدا

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به اینکه نوافل راه دیگر کسب محبت خداست، گفت: یکی دیگر از راه‌ها قرب به خدا انجام نوافل است که شامل عموم مستحبات می‌شود و از طرفی باعث کسب محبت خدا هم می‌شود، اما مرزش این است که همان‌طور مستحبات سبب جلب محبت خداست می‌تواند انسان را زمین هم بزند! اگر دیدید به مستحبات شوق و به واجبات شوق ندارید بدانید این مستحبات از شیطان است سریع آن را ترک کنید و به واجب برسید.

وی تأکید کرد: در واجبات هم کم نگذارید؛ چون خدا وقتی کسی را دوست دارد یک سریع از امور را بر او واجب می‌کند تا انجام دهد تاحدی‌که نماز شب را بر پیغمبر (ص) واجب کرد.

از کجا بدانیم در سیروسلوک پیشرفت کردیم؟

این استاد اخلاق در پایان با طرح این سؤال که از کجا بدانیم در سیروسلوک پیشرفت کردیم، گفت: برای اینکه بدانید در سیروسلوک الی الله پیشرفت کردید، ببینید در خوشی و ناخوشی رابطه شما باخدا چگونه است؟ آیا همان‌طور که در خوشی باخدا رابطه دارید در ناخوشی هم همان رابطه را دارید؟ باید خدا را در همه حالات تلخ‌وشیرین خواست و بندگی کرد. بعضی فقط خدا را در خوشی‌ها عبادت می‌کنند؛ اما برخی هم در خوشی و هم در ناخوشی خدا را عبادت می‌کنند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.