راه رسیدن به خدا و توبه حقیقی چیست

 پایگاه تحلیلی عترتنا
کد خبر: 16936

پای درس اخلاق حجت الاسلام موسوی مطلق؛

راه رسیدن به خدا و توبه حقیقی چیست

 21 آذر 1402

 کد خبر 31858

استاد حوزه علمیه، سر تمام عوالم وجود و رسیدن به خدا و اهل بیت (ع) را عشق و محبت دانست و گفت: باید خود را در دل خدا و اهل بیت (ع) و اولیای الهی خصوصا امام زمان (عج) از طریق عشق و محبت جا کرد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید عباس موسوی مطلق» استاد حوزه علمیه، شب گذشته دوشنبه ۲۰ آذرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در دارالبکاء فاطمه‌الزهرا (س) تهران برگزار شد، در ادامه شرح مناجات تائبین با بیان خطر ترد شدن از درگاه خدا گفت: در ادامه این مناجات بعد از اینکه امام سجاد (ع) توبه را وسیله زنده کردن قلب دانستند سپس می‌فرمایند: «وَیَا سُؤْلِی وَمُنْیَتِی، فَوَعِزَّتِکَ ما أَجِدُ لِذُنُوبِی سِواکَ غافِراً، وَلَا أَرَیٰ لِکَسْرِی غَیْرَکَ جابِراً، وَقَدْ خَضَعْتُ بِالْإِنابَهِ إِلَیْکَ، وَعَنَوْتُ بِالاسْتِکانَهِ لَدَیْکَ، فَإِنْ طَرَدْتَنِی مِنْ بابِکَ فَبِمَنْ أَلُوذُ؟ وَإِنْ رَدَدْتَنِی عَنْ جَنابِکَ فَبِمَنْ أَعُوذُ؟ به عزّتت سوگند برای گناهانم آمرزنده‌ای جز تو نمی‌یابم و برای دل‌شکستگی‌ام جبران‌کننده‌ای جز تو نمی‌بینم، به پیشگاهت با توبه و انابه فروتنی کردم و با ذلّت و خواری، به درگاهت تسلیم شدم، اگر مرا از درگاهت برانی به که روی آورم؟ و اگر از آستانت بازم گردانی به که پناه برم؟»

نکند خدا ما را از درگاهش براند!

این استاد حوزوی با بیان اینکه مراقب باشید خدا ما را از درگاهش رد نکند، اظهار کرد: من با ذلت و خواری به درگاهت آمدم، خدایا اگر تو مرا از درگاه خودت برانی به کجا بروم و به چه کسی رو بیاورم؟! خدایا چه شده هر چه با خودم عهد می‌بندم که دیگر گناه نکنم باز یک حادثه پیش می‌آید و عهدم شکسته می‌شود و بین من و تو فاصله ایجاد می‌شود، نکند که تو مرا از درگاهت رانده‌ای؟! خدایا من قول می‌دهم و تصمیم می‌گیرم که خوب شوم؛ اما باز یک اتفاقی می‌افتد و از تو دور می‌شوم، نکند خودت مرا رد کرده‌ای؟!

وی ادامه داد: این موضوع در مناجات منظوم امیرالمؤمنین (ع) هم آمده است که الهی اگر تو مرا برانی و ناامید کنی به چه کسی امید داشته باشم و چه کسی را شفیع قرار بدهم که خود خدا بهترین شفیع است. بدانید اگر در محضر قرار بگیرید و رانده شوید دیگر جایی نیست که پناه ببرید. پس باید این را متوجه باشیم که امکان ردشدن هست و جز باب الله راه دیگری وجود ندارد. دعای ابوحمزه را بخوانید آنجا امام درد را بیان کرده و علت را نیاز گفته‌اند.

در مناجات علاوه بر نیاز با خدا ناز کنید

این استاد حوزوی کمال در مناجات را نیاز و ناز با خدا دانست و افزود: آیت‌الله جوادی آملی در باب مناجات شعبانیه درباره مناجات تعبیری دارند که در مناجات باید بروز ناز و نیاز داشت و با خدا ناز کرد.

توبه حقیقی / خطر حس طلبکاری از خدا

موسوی مطلق در ادامه درباره توبه حقیقی، گفت: ابلیس دشمن زخم خورده و قسم خورده انسان است و باید از شیطان فرار کرد، فرار از گناه و شیطان و پناه بردن به خدا باید مثل فرار انسان از یک حیوان درنده باشد، اگر هنگام توبه چنین حالتی ندارید توبه شما یک توبه حقیقی نیست و اصلاً توبه را نفهمیدید و در مسیر توبه و شناخت ابلیس قرار نگرفته‌اید.

وی ادامه داد: یکی از اساتید می‌گفت هرگز از شیطان غافل نباشید که شیطان خودش این‌قدر احساس قدرت می‌کند که به جنگ انبیا و اولیا و حتی پیامبر (ص) و ائمه (ع) رفته است؛ ولی ما ساده از کنارش می‌گذریم! با خدا خلوت‌های متعدد داشته باشید و گاهی به بیابان و قبرستان بروید و با خود حدیث نفس و توبه کنید و هرگز از شیطان غافل نباشید.

وی تصریح کرد: یک موقع در مشکلات به خدا نگویید مگر من چکار کردم این‌جور شده است؟ بدانید که حس طلبکاری سبب سقوط انسان می‌شود.

چگونه بدانیم ظرفیت ما چقدر است؟

این استاد اخلاق با بیان اینکه چگونه بدانیم ظرفیت ما چقدر است، گفت: اگر خواستید بدانید ظرفیتتان چقدر است؟ ببینید چقدر از اسرار دیگران مطلع هستید و سکوت می‌کنید و به کسی نمی‌گویید. اما اگر جایی این سکوت را شکستید و تحت‌تأثیر دیگران آبروی مؤمنی را بردید و چیزی از او گفتید واقعاً باید استغفار و توبه کنید.

راه رسیدن به خدا

موسوی مطلق در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به راه رسیدن به خدا و اهل‌بیت (ع) اظهار کرد: سر تمام عوالم وجود و رسیدن به خدا و اهل‌بیت (ع) عشق و محبت است، باید خود را در دل خدا و اهل‌بیت (ع) و اولیای الهی خصوصاً امام زمان (عج) از طریق عشق و محبت جا کرد.

وی ادامه داد: باید عاشق شوید و کمال عشق هم عشق به خداست. اگر کسی عاشق خدا و اهل‌بیت (ع) نباشد بقیه عشق‌هایی که دارد دروغ است و خیال می‌کند که عاشق است و اصلاً دنبال عشق مجاز و بدل نباشید و چنین عشقی را نداشته باشید و فقط دنبال عشق حقیقی و واقعی باشید.

وی افزود: نشانه عشق واقعی و رسیدن به عشق خدا و اهل‌بیت (ع) این است که وقتی یاد اهل‌بیت (ع) می‌کنید همه غم و غصه‌های شما فراموش می‌شود. حتی وقتی مصیبت حضرت زهرا (س) را می‌شنوید همه مصیبت‌های سنگین خود را یادتان می‌رود و این نشانه عشق به خدا و اهل‌بیت (ع) است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.