چند نکته درباره امام محمد باقر (ع)

 باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر: 16348

چند نکته درباره امام محمد باقر (ع)

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق یکی از مهمترین اقدامات امام محمد باقر علیه السلام را بازگرداندن مرجعیت علمی و دینی به ائمه اطهار عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) با ارسال یادداشتی برای باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان نکاتی درباره زندگی آن حضرت پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

دوران امامت حضرت باقرالعلوم سلام الله علیه ۱۹ سال طول کشید؛ در نتیجه دوران تربیت و مبارزه آن حضرت بسیار طولانی بود و ده خلیفه اموی و مروانی را در عمر مبارک خود دید.

همه اقدامات حضرت امام محمدباقر سلام الله علیه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که تمام این فعالیت‌ها ذیل عنوان نهضت علمی حضرت تعریف می‌شود.

آثار اقدامات امام آنگاه معلوم شد که توانست مرجعیت علمی را در اذهان مردم و محافل علمی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگرداند.

جریان مقابل اهل بیت علیهم السلام تمام تلاش خود را کردند که ائمه را از همه جهات از اعتبار خارج کنند و تا جایی پیش رفتند که مردم مسائل شرعی خود را نیز از آنان نمی‌پرسیدند. امام محمدباقر علیه السلام، اما ملجا بودن و مرجع بودن ائمه اطهار را بازگرداند.

امام هم در کرسی مباحث علمی خوش درخشید و هم در بروز و ظهور کرامات که از قدرت ولایت تکوینی امام سرچشمه می‌گرفت و دیگران بهره‌ای از آن ندارند ظاهر شد.

امام محمد باقر (ع) با باز گذاشتن فضای گفتگو و تضارب آراء موفق به انتشار حقائق اسلام شد. مکتب اهل بیت علیهم السلام همیشه از آزادی بیان استقبال می‌کرده‌اند چرا که آزادی در گفتگو باعث بی‌رونق شدن بازار باطل می‌شود.

اخلاق و کرم امام محمدباقر سلام الله علیه نیز در حفظ و حراست اسلام و مسلمین بسیار اثرگذار بود. درک حقیقی قیام سیدالشهدا علیه السلام و اقامه عزا بر شهدای مظلوم کربلا باعث شد که امام علیه السلام بر نشر و حفظ و حراست از قیام عاشورا با تمام قدرت به میدان مبارزه بیاید.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.