شرح دعای ۲۷ صحیفه سجادیه با موضوع دعا برای مرزداران _ شماره ۱۲۳ جلسه ۵۳

روزنامه عصر ایرانیان چهارشنبه 29 تیر 1401 شماره 3603
کد خبر: 15484

شرح دعای ۲۷ صحیفه سجادیه دعا برای مرزداران از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
چهارشنبه 29 تیر 1401 شماره 3603
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِک أَعْدَاءَک فِی أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْک وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّیالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْک، الَّذِینَ تَخْفَی أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ، وَ قَدْ أَحْصَیتَهُمْ بِمَعْرِفَتِک، وَ أَشْرَفْتَ عَلَیهِمْ بِقُدْرَتِک.
بارخدایا این سرنوشت را بر همه دشمنانت در هر اقلیم، چه در هند و روم و ترکستان و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سرزمین سقالبه و دیلمان و دیگر طوایف مشرکان که نام و نشانشان بر ما معلوم نیست و تو به علم خود شمارشان را می‌دانی، و به قدرت خود بر ایشان اشراف داری فراگیر کن.
در این فراز امام سجاد علیه السلام گر چه به عنوان نمونه و یا بر اساس شناخت مردم آن روزگاران نام بعضی از بلاد را ذکر می کند اما مطلب دقیق تر از ذکر نمونه است بلکه این مناطق دارای حساسیت های خاص خود را از لحاظ اقتصادی مانند کشاورزی و دامداری، فرهنگی، سیاسی ونظامی است ،و در واقع این نمونه ها باید در دستورکار مسلمین باشد و این بلاد اولویت در برنامه ریزی برای صدور اسلام و همچنین احتمال خطر از این بلاد است چنانچه بعضی از این مناطق هم اکنون در اختیار مسلمین قرار دارد. ‌و البته سائر امم مشرک نیز به نوعی پیش بینی بوجود امدن بعضی از مناطقی است که تا آن موقع به وجود نیامده بودند مانند آمریکا.
و البته این بیان امام سجاد علیه السلام حکایت از فراگیری اسلام بر تمام بلاد است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.