شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند _ بخش سوم

روزنامه عصر ایرانیان دوشنبه 4 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3474
کد خبر: 14952

شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند
از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
دوشنبه 4 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3474

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت مولانا امام سجاد سلام الله علیه دعا را با درخواست منّت از خدای متعال در سه موضوع طلب می کند که اولین آن عبارت است از:
باقی ماندن فرزندان؛
اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَيَّ بِبَقَاءِ وُلْدِي …
باقی ماندن فرزندان ممکن است هم به بعد از بسته شدن نطفه که مبدأ رشد است و تا مرحله جنین مرتبط باشد یعنی این فرزند باقی بماند و از عالم رحم سالم خارج گردد و هم به طریق اولی به بعد از تولد است .
چه بسا خانواده هایی که سال‌های و بارها بچه دار شده اند ولکن به دلائل مختلف بچه نمانده و به دنیا نیامده است و یا در همان روزهای نخست از دنیا رفته اندو همین باعث ضربات شدید روحی برای والدین شده است و با مراجعه ی به پزشکان متخصص و طبیبان حاذق دنبال رفع مشکل بوده اند و یا از طریق تضرع به درگاه ایزد منان و توسل به اسباب الهی حضرات معصومین علیهم السلام و اولیاالهی به دنبال رفع مشکل بوده اند و نمونه های فراوانی از آثار توسل در این زمینه آمده است از آن جمله جریان سقط اولاد مرحوم علامه طباطبایی و ملاقات ایشان با آیت الله العظمی سیدعلی قاضی که این مرد الهی دعا کرد وبشارت داد و فرموده بودند این اولاد شما می ماند و نام او را عبدالباقی بگذارید و این سخن مطابق با واقع شد و مرحوم مهندس عبدالباقی ثمره ی عنایت آن مرد خدا بود.
و اما بهتر است بدانیم از منظر دین جنین دارای احترام و حرمت خاص است به همین جهت است که فقهای عظام شیعه
جنین را قبل از دمیده شدن روح و بعد آن را حرام می دانند و فرقی بین جنین از راه مشروع و غیر مشروع نیست مگر در موارد بسیار خاص .
یکی از جاهایی که پیامبر خدا صلی الله علیه و اله وسلم سفارش نموده و حتی مباهات می کند موضوع ازدواج و فرزند آوری است ولو این فرزندان جنین های سقط شده باشند.
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ غَداً فِی الْقِیَامَةِ حَتَّى‏ إِنَ‏ السِّقْطَ لَیَجِی‏ءُ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَیُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ فَیَقُولُ لَا حَتَّى یَدْخُلَ أَبَوَایَ الْجَنَّةَ قَبْلِی». ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 383، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.
«رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: همسر اختیار نمایید؛ زیرا من فرداى قیامت به بسیارى شما مباهات می‌کنم تا آن‌جا که جنین نارسى که سقط شده، با کمال غضب به در بهشت آید، و به او گویند به بهشت درآى، گوید: نه تا پدر و مادرم پیش از من وارد شوند.
اهمیت باقی ماندن فرزند آنچنان مهم است که در این دعای شریف امام سجاد سلام الله علیه به عنوان اولین درخواست از خداوند سبحان طلب نموده است.
وای بر احوال آنان که برای از بین بردن جنین ها از هیچ کاری فروگذاری نمی نمایند از آدرس غلط دادن در پزشکی تا  ترساندن دیگران از مسئله ی بابرکت فرزند آوری.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.