شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند _ بخش دوم

روزنامه عصر ایرانیان شنبه 2 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3472
کد خبر: 14951

شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه دعای برای اولاد و اصول تربیتی فرزند
از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
شنبه 2 بهمن ۱۴۰۰ شماره 3472

بسم الله الرحمن الرحیم
…. نمونه هایی از منّت های خداوند….
۴.
منّت حضرت خداوند در جریان یوسف و برادرش علیهما السلام؛
پس از سال ها فراق و تحمل مصائب اینکه لحظات وصال نزدیک است یوسفی را که خیال می کردند در چاه مرده اکنون بر مسند پادشاهی نشسته است
سوره مبارکه یوسف ایه شریفه ۹۰ آمده است:
گفتند: شگفتا! آیا تو خود یوسفی؟! گفت: من یوسفم و این برادر من است، همانا خدا بر ما منت نهاده است؛ بی تردید هر کس پرهیزکاری کند و شکیبایی ورزد، [پاداش شایسته می یابد]؛ زیرا خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند.
۵.
منت خداوند قهار بر ایمنی از عذاب مرگبار ؛
بهشتیان ضمن بهره مندی از نعمات الهی با هم به گفتگو می پردازند از جمله ی آن گفتگو ها چنانچه در سوره مبارکه طور ایه ۲۵به بعدامده این است:
و به یکدیگر روی می کنند [و از احوالات گذشته] از هم می پرسند.
می گویند: ما پیش تر [در دنیا] در میان کسان خود [از عذاب امروز] ترسان بودیم؛
ولی خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب مرگبار حفظ کرد.
۶.
پاسخ بعضی مسلمانان که منّت پذیرش اسلام را بیان می کردند؛
بعضی از طوایف مسلمان اسلام آوردن خود را منّتی بر پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم می دانستند و توقع قدر شناسی داشتند ولکن خداوند در پاسخ آنان در سوره مبارکه حجرات آیه شریفه ۱۷ فرموده:
از اینکه اسلام آورده اند بر تو منت می گذارند؛ بگو: اگر [در ادعای مؤمن بودن] راستگویید، بر من از اسلام آوردن خود منت نگذارید، بلکه خداست که با هدایت شما به ایمان بر شما منت دارد.
۷.
ایمان مومنان ؛
فراموش نکردن هدایت اهل ایمان به مومن شدن از تذکرات و‌منت های خداوند متعال به مومنان است چنانچه در سوره مبارکه نساء ایه شریفه ۹۴ امده است:
 ای اهل ایمان! هنگامی که در راه خدا [برای نبرد با دشمن] سفر می کنید [در مسیر سفر نسبت به شناخت مؤمن از کافر] تحقیق و تفحّص کامل کنید. و به کسی که نزد شما اظهار اسلام می کند، نگویید: مؤمن نیستی. [تا] برای به دست آوردن کالای بی ارزش و ناپایدار زندگی دنیا [او را بکشید، اگر خواهان غنیمت هستید] پس [برای شما] نزد خدا غنایم فراوانی است. شما هم پیش از این ایمانتان ایمانی ظاهری بود؛ خدا بر شما منّت نهاد [تا به ایمان استوار و محکم رسیدید]. پس باید تحقیق و تفحّص کامل کنید [تا به دست شما کاری خلاف اوامر خدا انجام نگیرد] یقیناً خدا همواره به آنچه انجام می دهید، آگاه است
۸.برگزیدن انسان به مقام پیامبری؛
جواب پیامبران به کافران در سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام ایه ۱۱ به این مهم اشاره شده است:
پیامبرانشان به آنان گفتند: یقینی است که ما بشری مانند شما هستیم، ولی خدا به هر کس از بندگانش که بخواهد [با عطا کردن مقام نبوّت] منّت می نهد و ما را نسزد که جز به اجازه خدا معجزه ای برای شما بیاوریم، و باید مؤمنان فقط بر خدا توکل کنند.
در آیاتی دیگر هم منّت از ناحیه ی انسان مذموم شمرده شده است از جمله ایه ای که در مورد رفتار عثمان بن عفان خطاب به مومنان نازل گردیده است .
سوره مبارکه بقره ایه شریفه ۲۶۴ امده:
ای اهل ایمان! صدقه هایتان را با منت و آزار باطل نکنید، مانند کسی که مالش را به ریا به مردم انفاق می کند و به خدا و روز قیامت ایمان ندارد، که وصفش مانند سنگ سخت و خارایی است که بر آن [پوششی نازک از] خاک قرار دارد و رگباری تند و درشت به آن برسد و آن سنگ را صاف [و بدون خاک] واگذارد [صدقه ریایی مانند آن خاک است و این ریاکاران] به چیزی از آنچه کسب کرده اند، دست نمی یابند و خدا مردم کافر را هدایت نمی کند.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.