مهد فیض

بیانات مهم آیت الله جوادی آملی درباره برکت وجود حضرت معصومه سلام الله علیها
کد خبر: 14845
معصومه

 

بیانات مهم آیت الله جوادی آملی درباره برکت وجود حضرت معصومه سلام الله علیها

درباره ولی نعمت خودمان وجود مبارک فاطمه معصومه سلام الله علیها این نکته را همه ما توجه داشته باشیم خوب است، ما واقعاً در کنار این سفره نشسته ‌ایم. هر جا ولی‎ای از اولیای الهی دفن بشود، آن‎جا سعه رحمت الهی مشهود است. از دیر زمان همین طور بود؛ حالا گذشته از مزار نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از وجود مبارک حضرت امیر به بعد همه همین طور بود و این دعای معروف سحر از حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) که به وسیله ابوحمزه رسید او از فقها و بزرگان و محدثان امامیه است، ایشان شاگردان خوبی داشت. می ‌دیدند از کوفه بیرون می ‌رود در یک بیابانی آن‎جا دارد درس می‌ گوید، نمی ‌دانستند که آن‎جا کجاست؟ خیال می ‌کردند مثلاً یک فضای بازی یک فضای وسیعی باید باشد که اینها می‌ روند در بیابان درس می ‌گویند. بعدها معلوم شد که کنار قبر علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) بود، چون قبر حضرت امیر سالیان متمادی مخفی بود. این اصحاب خاص می ‌دانستند که کنار قبر ولی‌ ای از اولیای الهی مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر رحمت الهی، سعه الهی، رزق الهی هست، این یک اصل مسلّمی بود.

_ من تقریباً اوایل شهریور 1334 بود که رفتم خدمت استادمان مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی. آقا شیخ محمد تقی آملی هم از اوتاد این روزگار بود، هم مرحوم آقا ضیاء (رضوان الله علیه) در تقریض ایشان نوشته: «کهف المجتهدین العظام» هم مرحوم آقای نائینی (رضوان الله علیه) در اجازه نامه ایشان نوشته: «صفوة المجتهدین العظام». اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس ایشان بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می ‌دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی». الآن ما چیزی که می‌ نویسیم همان اوّل یک «بسم الله» را می ‌نویسیم؛ این دأب علمای نجف بود! مرحوم سعید العلماء که با شیخ انصاری دوتایی درس شریف العلماء می ‌رفتند، آن آثاری که از مرحوم سعید العلماء حالا یا خودشان نوشتند یا تقریرات درسی ایشان بود مانده، این است که در بسیاری از صفحات در حاشیه ‌اش نوشته «یا اباالفضل ادرکنی». اینها این مسائل را باور کردند! من که رفتم حضور ایشان خداحافظی بکنم بگویم اگر سفارشی دارید من عازم قم هستم چه درسی بخوانم؟ چه کار بکنم؟ دو نکته را فرمودند، فرمودند درستان یک فقه، یک اصول و یک معقول باشد و قدرحرم را هم بدانید!

آن‎جا اولاً وجود مبارک فاطمه معصومه رحلت کرده است، بعد فقها و علما و بزرگان آن‎جا مدفون هستند. اوّلین بار ما این مطلب را از ایشان شنیدیم. ایشان فرمودند:

در کنارقبور بزرگان برکات فراوانی هست و این مطلب از هزار سال و دو هزار سال و سه هزار سال نیست تا آن ‎جا که تاریخ نشان می ‌دهد این طور بود. ایشان می‌ فرمودند که شاگردان ارسطو وقتی می‌ خواستند مطلبی برایشان حلّ بشود در یونان، می ‌رفتند کنار قبر ارسطو بحث می ‌کردند، فکر می ‌کردند و مطلب برایشان حلّ می‌ شد.
_ غرض این است که گذشته از اینکه بزرگان و فقها و علما و مراجع بزرگی هم در کنار قبورشان دفن هستند. اینجا _ معهد و مهد فیض‌بری است؛ همیشه مخصوصاً روزهایی که متعلّق به این ذوات قدسی است.
غرض این است که بدانید خود ما هم تجربه مکرّر داریم همین که از قم برای تعطیلات تابستانی یکجایی می ‌رویم کتاب‌ هایی که بالینی است، این کتاب‌ هایی که ما در قم مرتب مثل اینکه یک روزنامه را داریم مطالعه می ‌کنیم مطالعه می ‌کنیم، وقتی آن‎جا رفتیم باید سطر سطر مطالعه کنیم، این برای ما تجربه شده است، این قصّه نیست! همین که یک هفته گذشته همین کتاب مثلاً جواهر برای ما وقتی که مباحثه می ‌کردیم مثل اینکه داریم روزنامه نگاه می ‌کنیم؛ اما آن‎جا که رفتیم باید سطر سطر نگاه کنیم، این معلوم می ‌شود که به برکت همین‌ هاست ما که عوض نشدیم. سالی هم که نگذشته، غیبت هم که طولانی نشده. این گونه است! حالا کسی که در کنار این سفره نشسته مائده هست، مأدبه هست حیف است که حداکثر بهره را نبرد و عالم ربّانی نشود هم علمشان هم عملشان.

 درس تفسیر سوره مبارکه الرحمان جلسه 28
 تاریخ: 1396/09/21

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.