خلاصه مباحث درس اخلاق حجت الاسلام استاد سیّدعباس موسوی مطلق - ۲۷ مرداد ۹۹

خلاصه مباحث  درس اخلاق (شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه معروف به دعای مکارم الاخلاق) حجت الاسلام استاد سیّدعباس موسوی مطلق _ 27 مرداد 99
کد خبر: 14177

بسم الله الرحمن الرحیم
برای استفاده بیشتر از ماه محرم دو کار را انجام بدهیم
اول :
آثار سیدالشهدا علیه السلام را دوست بداریم ،قانون محبت این است که هر چه را دوست داشته باشی باید لوازمات و آثار آن را نیز دوست داشت.
یکروز که مرحوم استاد عارف ربانی آیت الحق مرحوم طیاره سر حال بود از ایشان درخواست کردم مطلبی برایم بنویسد ایشان در پاسخ مرقوم کردند:
«مَن أَحبّ شیأً أحبَّ آثاره»(1)
هر کس چیزی را دوست بدارد آثار آن را نیز دوست دارد.
مجالس امام حسین از آثار آن بزرگوار است، روضه خوان و خادم از آثار سیدالشهدا علیه السلام است.
در کار امام حسین علیه السلام فضولی موقوف.
اگر کسی را که میدانی با امام حسین علیه السلام دوست است اما با شما مشکل دارد نباید به او بی احترامی کنی بلکه باید دوست داشته باشی چرا که میگوییم انی سلم لمن سالمکم.
اگر دوستان سیدالشهدا علیه السلام را و سایر آثار حضرت را دوست نداشته باشی باید به دوستی خودت شک کنی چرا که ان دوستی واقعی نیست بلکه شما کمبودی داری و به دنبال آن نیاز هستی و این ربطی به محبت خالص ندارد.
امسال با رعایت پروتکل ها حتما عزاداری فوق العاده ای برقرار خواهد شد، اراده خدا بر فراگیر شدن و اقامه عزای امام حسین علیه السلام است و هیچ چیز نمی تواند جلوی ان را بگیرد.
اگر سالهای قبل هم روضه خانگی نداشته اید امسال روضه خانگی بگیرید ولو روضه خوان بیاید و فقط برای خانواده خودتان روضه بخواند.
ما در این شرایط و همه شرایط مطیع رهبر هستیم الان هم آقا دستورات ستاد مبارزه با کرونا را لازم الاجرا دانسته اند پس بر همه ما واجب است،ما در زمان غیبت باید عادت کنیم به اطاعت پذیری.
دوم:
محبوب سیدالشهدا علیه السلام را محبوب خود بدانیم.
حضرت یارانش را دوست داشت باید بدانیم آنان چه ویژگی های داشتند که امام آنان را دوست داشت و ما آن خصایص را در خود پیاده کنیم.
حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شب عاشورا فرمود:
من چند چیز را دوست دارم:
نماز؛
تلاوت قران؛
زیاد دعا کردن؛
و استغفار.
فَهُوَ یعلَمُ أنّی قَد کنتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ، وَ تِلاوَةَ کتابِهِ ، وَ کثرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِستِغفارِ. (2)
پس ما هم باید این ها را دوست بداریم.

______________________________________________________

پی نوشت ها

(1) قاعده فلسفی مَن أَحبّ شیأً أحبَّ آثاره. سبزواري، ملاهادي، اسرار الحكم،ص 176،  تصحيح كريم فيضي، قم: مطبوعات ديني، 1383 .

(2) چه آن که خداوند، خود می‌داند که من همواره دوست داشته و دارم که نماز بخوانم و تلاوت کتاب خدا و دعا و استغفار فراوان کنم. ارشاد، ج 2، ص 91; العوالم، ص 243; معالم المدرستین، ج 3، ص 89; تاریخ الملوک و الامم، ج 4، ص 316.

ec2306b8-4e07-42cc-8992-e292158f9982.jpg

 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.