متن درس اخلاق استاد سیدعباس موسوی مطلق در حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

کد خبر: 13730
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

یک طلبه برای این که به رشد واقعی و سر منزل مقصود برسد، رعایت چند اصل برای او ضروری است.

الف: رعایت تقوای الهی

یک طلبه به عنوان سرباز دین و پیاده نظام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شناخته شده است. رعایت تقوا بیشتر از سایر مردم  برای او ضروری است. تقوای یک طلبه با سایر مردم متفاوت است، یعنی طلبه دنبال گناه کردن نباید باشد، بلکه باید به مرحله‌ای برسد که فکر گناه نکند و حتی بالاتر.

تقوا خواص زیادی دارد. یکی از خواص آن تشخیص واقعی امور است. چرا که قرآن فرموده است: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا.»(2) هرکس تقوا پیشه کند، خدا به او فرقان عطا می‌کند. یعنی تشخیص و بصیرت، فرقان یعنی قدرت تشخیص حق و باطل، خوب و بد را تشخیص می‌دهد، و طلبه این را حقیقتاً بداند که عاقبت از آن متقین است. قرآن فرموده: «و العاقبه للمتقین»(3)

ب: توجه کامل به درس و بحث

طلبه باید به نحو جدی درس بخواند. به تعبیر امام صادق علیه السلام به عنوان بصری: علم را برای یاد گیری و علم آموزی و عمل فرا بگیرید.(4) طلبه‌ای که در درس و بحث ضعیف عمل کند، خیلی بعید است رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه را جلب کند. یک طالب علم هنگام درس و بحث، باید همان حال مناجات و دعا را داشته باشد، شاکر خدا باشد و اگر این حالت در او پیدا نشود باید زود خود را درمان کند.

ج: توجه کامل به صاحب الامر

به قول شاعر:

در این گلشن خدایا کی روا بی      گل از مو، دیگری گیره گلابش(5) 

روحانی و طلبه تمام توجه اش باید به مولایش امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشد. باید بیش از بقیه‌ی خلق الله متوجه امام خویش باشد؛ در گفتار، کردار و نوشتار تمام همتش جلب رضایت حضرت باشد و رسالت اصلی خود را این بداند که مردم را به سمت خدا و امام زمان سوق بدهد و لحظه‌ای از امام غافل نباشد.

یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم

شـــاید که نگاه می‌کند آگاه نباشیم

د: بصیرت

طلبه باید دارای بصیرت کامل باشد، یعنی انحرافات را خوب تشخیص بدهد و الان که نان امام زمان عجل الله تعالی فرجه را می‌خورد، باید قدر دان، مروج و حامی حکومت اسلامی باشد و تحت تاثیر القائات دشمن، حتی دشمنان در لباس خودی قرار نگیرد و بداند که امروز حمایت از نظام اسلامی یک رسالت و تکلیف است و پاسبان و حافظ ارزش ها و خون شهیدان باشد.

 

پی‌نوشت‌ها

(1) اردیبهشت 94.

(2) سوره مبارکه انفال، آیه شریفه 29.

(3) سوره مبارکه قصص، آیه شریفه 83.

(4) اُطلُبِ العلمَ بِاستِعمالِهِ وَ اَسْتَفْهِمِ اللهَ یُفْهِمْکَ

(5) باباطاهر عریان، دو بیتی‌ها.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.