پشتپرده خرافهیِ دقالباب ۷ مسجد در ورود به ماه ربیعالاول
یک کارشناس مذهبی بیان کرد
پشتپرده خرافهیِ دقالباب ۷ مسجد در ورود به ماه ربیعالاول
۱۲ شهریور ۱۴۰۳
حجتالاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه خرافه دقالباب ۷ مسجد در آخر ماه صفر هیچ مستند روایی ندارد، گفت: این عمل در سیره متشرعه و سفارش هیچ عالم، حکیم یا عارفی هم نبوده است، بلکه عملی جعلی و ساخته عدهای جاهل است.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان، چند سالی است در پایان ماه صفر، بدعتی در کشور رایج شده و بر اساس آن برخی از مردم در شب اول ماه ربیعالاول، در نیمه شب، مقابل مساجد تجمع میکنند و به پاس دو ماه عزاداری در ماه های محرم و صفر حاجت میطلبند. ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیعالاول از حدود نیمهشب تا اذان صبح افرادی با در دست داشتن شمع پشت درب مسجد رفته و با کوبیدن درب مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خود را طلب مینمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه میدهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود میرسد و معتقد هستند بدین وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیعالاول را به پیامبر(ص) خبر میدهند و از ایشان طلب صله می کنند. پیرامون پیشینه تاریخی مذهبی این عمل خرافی گفتگویی با حجت الاسلام «سیدعباس موسوی مطلق»، کارشناس مذهبی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام «سیدعباس موسوی مطلق»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه عمل خرافه دق الباب در شب اول ربیع الاول سند روایی ندارد، اظهار کرد: متاسفانه، از قدیم الایام خرافه جهت به انزوا کشیدن جریان حق و منحرف نمودن مسیر حقیقت وجود داشته است و بعضی از خرافات چنان مطرح شده که گویا از اصول بوده است!
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امروز خرافه های جدید هم هنوز توسط کمپانی ها و دست های پشت پرده فرهنگی و اقتصادی ترویج می شود، بیان کرد: به عنوان مثال خرید طلا در ۱۳صفر که در سال های اخیر رواج یافته، یکی دیگر از این خرافه ها است، در ماه های محرم و صفر که همیشه در بلاد اسلامی بازار طلا رونق کمتری داشته، متاسفانه با طرح یک خرافه و درست کردن شایعه خرید کردن در ۱۳ صفر، موجب شد که خرید طلا و سایر اشیاء رونق گیرد و متاسفانه جاهلان نیز از این شایعات تبعیت کردند.
حجت الاسلام موسوی مطلق افزود: خرافه دق الباب هفت مسجد در آخر ماه صفر هم که چندین سال است رواج یافته، نه تنها هیچ مستند روایی ندارد، بلکه در سیره متشرعه نیز نبوده و سفارش هیچ عالم، حکیم یا عارفی هم نبوده است، بلکه عمل مندرآوردی و جعلی عدهای جاهل با حمایت دشمنان آگاه است.
وی ادامه داد: یکی از کارهای شیطان زیبا و زینت دادن کارهای زشت مانند پرستیدن غیر خداست در این زمینه خداوند در آیه ۲۴ سوره نمل می فرماید: «وَزَیَّنَ لَهُمُ ٱلشَّیۡطَٰنُ أَعۡمَٰلَهُمۡ فَصَدَّهُمۡ عَنِ ٱلسَّبِیلِ فَهُمۡ لَا یَهۡتَدُونَ، و شیطان اعمالشان را برای شان آراسته نموده و آنان را از راه راست بازداشته، بنابراین ایشان هدایت نمیشوند».زیبایی فقط در اجرای فرمان الهی است. شمع روشن کردن فی نفسه اشکال ندارد، اگر چه سابقا نذر روشن کردن شمع عموما به جهت روشنایی بخشی به اماکن مقدس رایج بوده و اکنون به واسطه پیشرفت در صنعت برق دیگر نیاز به اینگونه امور نیست، ولی اگر این شمع روشن کردن به عنوان یک عمل شرعی یا روایی صورت بگیرد، قطعا حرام و بدعت است.
این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: خیر و برکت قطعاً در این گونه امور (دق الباب) نیست، خیر در تبعیت از خدا و اهل بیت(ع) است که معدن خیر هستند، برکت هم در نگاه داشتن حرمت ایام الله، تلاوت قرآن، نماز شب، اکرام والدین، صدقه، ادای حقوق واجب؛ خوش خُلقی، انس با ادعیه و زیارات بویژه قرائت زیارت عاشورا است، از طرفی برکت در جمع کردن مال و خرید نیست، بلکه در انفاق و بخشش است و روشنگری و تبیین مردم و آشناکردن آنها با خرافه های رواج یافته وظیفه اهل منبر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان، چند سالی است در پایان ماه صفر، بدعتی در کشور رایج شده و بر اساس آن برخی از مردم در شب اول ماه ربیعالاول، در نیمه شب، مقابل مساجد تجمع میکنند و به پاس دو ماه عزاداری در ماه های محرم و صفر حاجت میطلبند. ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیعالاول از حدود نیمهشب تا اذان صبح افرادی با در دست داشتن شمع پشت درب مسجد رفته و با کوبیدن درب مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خود را طلب مینمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه میدهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود میرسد و معتقد هستند بدین وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیعالاول را به پیامبر(ص) خبر میدهند و از ایشان طلب صله می کنند. پیرامون پیشینه تاریخی مذهبی این عمل خرافی گفتگویی با حجت الاسلام «سیدعباس موسوی مطلق»، کارشناس مذهبی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام «سیدعباس موسوی مطلق»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه عمل خرافه دق الباب در شب اول ربیع الاول سند روایی ندارد، اظهار کرد: متاسفانه، از قدیم الایام خرافه جهت به انزوا کشیدن جریان حق و منحرف نمودن مسیر حقیقت وجود داشته است و بعضی از خرافات چنان مطرح شده که گویا از اصول بوده است!
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امروز خرافه های جدید هم هنوز توسط کمپانی ها و دست های پشت پرده فرهنگی و اقتصادی ترویج می شود، بیان کرد: به عنوان مثال خرید طلا در ۱۳صفر که در سال های اخیر رواج یافته، یکی دیگر از این خرافه ها است، در ماه های محرم و صفر که همیشه در بلاد اسلامی بازار طلا رونق کمتری داشته، متاسفانه با طرح یک خرافه و درست کردن شایعه خرید کردن در ۱۳ صفر، موجب شد که خرید طلا و سایر اشیاء رونق گیرد و متاسفانه جاهلان نیز از این شایعات تبعیت کردند.
حجت الاسلام موسوی مطلق افزود: خرافه دق الباب هفت مسجد در آخر ماه صفر هم که چندین سال است رواج یافته، نه تنها هیچ مستند روایی ندارد، بلکه در سیره متشرعه نیز نبوده و سفارش هیچ عالم، حکیم یا عارفی هم نبوده است، بلکه عمل مندرآوردی و جعلی عدهای جاهل با حمایت دشمنان آگاه است.
وی ادامه داد: یکی از کارهای شیطان زیبا و زینت دادن کارهای زشت مانند پرستیدن غیر خداست در این زمینه خداوند در آیه ۲۴ سوره نمل می فرماید: «وَزَیَّنَ لَهُمُ ٱلشَّیۡطَٰنُ أَعۡمَٰلَهُمۡ فَصَدَّهُمۡ عَنِ ٱلسَّبِیلِ فَهُمۡ لَا یَهۡتَدُونَ، و شیطان اعمالشان را برای شان آراسته نموده و آنان را از راه راست بازداشته، بنابراین ایشان هدایت نمیشوند».زیبایی فقط در اجرای فرمان الهی است. شمع روشن کردن فی نفسه اشکال ندارد، اگر چه سابقا نذر روشن کردن شمع عموما به جهت روشنایی بخشی به اماکن مقدس رایج بوده و اکنون به واسطه پیشرفت در صنعت برق دیگر نیاز به اینگونه امور نیست، ولی اگر این شمع روشن کردن به عنوان یک عمل شرعی یا روایی صورت بگیرد، قطعا حرام و بدعت است.
این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: خیر و برکت قطعاً در این گونه امور (دق الباب) نیست، خیر در تبعیت از خدا و اهل بیت(ع) است که معدن خیر هستند، برکت هم در نگاه داشتن حرمت ایام الله، تلاوت قرآن، نماز شب، اکرام والدین، صدقه، ادای حقوق واجب؛ خوش خُلقی، انس با ادعیه و زیارات بویژه قرائت زیارت عاشورا است، از طرفی برکت در جمع کردن مال و خرید نیست، بلکه در انفاق و بخشش است و روشنگری و تبیین مردم و آشناکردن آنها با خرافه های رواج یافته وظیفه اهل منبر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
افزودن دیدگاه جدید