پایگاه معارفی عترتنا: صحبتهای حجت الاسلام موسوی مطلق در ولادت حضرت عباس(ع) در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

پایگاه معارفی عترتنا صحیفه سجادیه درس سلوک الی الله است/دعای آیت الله قاضی در شداید
کد خبر: 17179

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مطلق گفت: از دیگر دعاهای امام سجاد (ع) که در صحیفه سجادیه هم نیامده دعاهای مناجات خمسه عشر است که این مناجات‌ها یک دوره کامل سیر الی الله است.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید عباس موسوی مطلق» استاد حوزه علمیه ظهر امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در مراسم جشن سرداران کربلا که در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، با بیان اینکه همانند امام حسین (ع) حیا داشته باشید، گفت: در روایتی نبوی آمده است: «لَوْ کَانَ الْحَیَاءُ صُورَهً لَکَانَ الْحُسَیْنَ؛ اگر حیا صورتی باشد، آن صورت امام حسین (علیه السلام) است» طبق این روایت کسی که حسینی است طبیعتاً با حیا هم هست و اگر حیا می‌خواست به‌صورت انسانی مجسم شود امام حسین (ع) می‌شد. حالا کسی که بی حیا است آیا می تواند ادعا کند حسینی است؟!

وی ادامه داد: علمای اخلاق می‌گویند تن صدایتان را بالاتر از تن صدای پدر و مادر نبرید که این بی‌حیا و بی‌اخلاقی است! قرآن در آیه ۲۳ سوره اسراء درباره اهمیت احترام والدین می‌فرماید: «وَقَضَیٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛ و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آن‌ها [حتی] «اوف» مگو و به آنان پَرخاش مکن و با آن‌ها سخنی شایسته بگوی.» قرآن تأکید کرده که حتی حق ندارید کوچک‌ترین حرفی به آن‌ها بزنید ولو کافر باشند و اطاعت آن‌ها واجب است مگر در معصیت خدا که در ترک معصیت هم باید در کمال ادب باشد.

وی افزود: باید در گفتار، نوشتار، گویش، نگاه‌کردن و حتی پوشیدن و همه امورات حیا داشت. قبل از حسابرسی روز قیامت همین امروز خود را بررسی کنید ببینید چقدر با حیا هستید و بدانید به همین اندازه که حیا دارید امام حسینی هستید و کسی که امام حسین (ع) را دوست دارد حتماً با حیا است.

دعا و بکاء دو سلاح مبارزاتی امام سجاد (ع)

موسوی مطلق در ادامه با بیان اینکه اهل بیت (ع) بعد از سقیفه تا استقرار دولت مهدوی در حال مبارزه بودند و هدف آن‌ها یکی بود؛ ولی روش و شیوه هر کدام متفاوت بود. امیرالمؤمنین (ع) باید ۲۵ سال در منزل بنشیند و سکوت کند، امام حسن (ع) باید صلاح می‌کرد و امام حسین (ع) به قتلگاه می‌رفت و امام سجاد (ع) با دو سلاح دعا و بکاء مبارزه کرد.

وی ادامه داد: گریه خودش سلاح است برای همین دشمن از مجالس عزاداری و هیئت‌ها می‌ترسد و به آن‌ها حمله می‌کند و هر جا را دشمن تخریب می‌کند و می‌کوبد دقیقاً مرکز قدرت است به همین دلیل الان دشمن دیده که ایران قدرتمند شده و در منطقه اثرگذار است به همین دلیل به ما حمله می‌کنند و امام سجاد (ع) نیز از سلاح گریه و دعا استفاده کرد.

اهمیت انس با صحیفه سجادیه

این مؤلف حوزوی با توصیه به خواندن صحیفه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه یکی از آثار معتبر و مهم امام سجاد (ع) در حوزه دعا است، هر چند در صحیفه سجادیه همه دعاهای امام نیامده است که آیت‌الله موحد ابطحی تمام دعاهای حضرت را در کتابی چندجلدی تهیه نمود؛ اما صحیفه یک مجموعه از دعاهایی است که درس زندگی، درس سلوک اجتماعی و سلوک الی الله است.

وی افزود: بزرگان ما در مقابل صحیفه سجادیه سر تسلیم و تعظیم فرود آوردند و سالکان الی الله از سر سفره سجادیه به مقصد رسیدند، سعی کنید حتماً با این کتاب انس بیشتری داشته باشید و اگر تا به حال آن را نخواندید حتماً یک دور صحیفه سجادیه را بخوانید.

این مولف و محقق حوزوی با توصیه به مطالعه کتاب گفت: سعی کنید با کتاب‌های دینی و قرآنی انس بگیرید و عادت به تهیه و خرید این کتاب‌ها عادت کنید و بهترین هدایای خود را کتاب قرار دهید و به دیگران هدیه کنید که شما را از جهل دور می‌کند و برایتان برکت می‌آورد که برکت کتاب خواندن از وب‌گردی‌های پوچ در فضای مجازی بهتر است و حتی در خواندن هم حتماً کتاب‌های کاغذی را بخوانید نه کتاب‌های الکترونیکی چون خود نیز به قلم قسم‌خورده که خود کتاب خواندن اثر خاصی دارد.

آیت‌الله قاضی در شداید و حاجات کدام دعای صحیفه را می‌خواند؟

موسوی مطلق با بیان اینکه در سیره بزرگان ما از جمله مرحوم آیت‌الله قاضی انس به صحیفه سجادیه وجود داشت، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله قاضی در شداید و حاجات و حتی حاجات معنوی دعای هفتم را می‌خواندند و بارها از مرحوم آیت‌الله کشمیری این دعا را شنیدم و همچنین عارف بالله مرحوم سید هاشم حداد از شاگردان آیت‌الله قاضی این بود که ایشان این دعا را در قنوت نمازشان می‌خواندند! و این اواخر نیز رهبر معظم انقلاب در دوران کرونا این دعا را توصیه کردند که خیلی دعای عجیبی است.

وی ادامه داد: دعاهای صحیفه سجادیه هر کدام برای یک امر و موضوع است به طور مثال دعای هشتم درباره جاهایی که باید به خدا پناه برد، است یا دعا برای طلب باران، دعا برای مرزداران و همین‌طور دعاهای موضوعی دیگر که در صحیفه آمده است.

دعاهای خمسه عشر یک دوره کامل سیر الی الله

این استاد اخلاق با بیان اینکه دعاهای خمسه عشر امام سجاد (ع) یک دوره کامل سیر الی الله است، گفت: از دیگر دعاهای امام سجاد (ع) که در صحیفه سجادیه هم نیست، دعاهای مناجات خمسه عشر است که شامل یک سری مناجات موضوعی است که با مناجات تائبین شروع شده است که مثلاً به کسی که تائب است حضرت یاد می‌دهد که یک تائب چگونه با خدا حرف بزند که این مجموعه دعاهای خمسه عشر یک دوره کامل سیر الی الله است.

وی توصیه کرد: اگر جایی می‌روید و آنجا صحیفه ندارند صحیفه هدیه کنید و ببرید تا مردم با این کتاب مهم آشنا شوند. در خیرات و نذورات برای شکم تا صحبت می‌شود سریع افراد زیادی آماده خیرات غذا می‌شوند؛ اما وقتی برای هدایت و دانایی مردم سخن گفته شود که کسی بیاید برای هدایت آن‌ها چیزی خیرات کند کسی قدم جلو نمی‌گذارد؛ اما برای شکم همه حاضر هستند خیرات کنند.

حضرت عباس (ع) ملجأ تمام اولیا و عرفاً/ذکری برای توسل به حضرت

موسوی مطلق در پایان سخنانش با اشاره به توسل آیت‌الله قاضی به حضرت عباس (ع) و فتح باب سلوکی ایشان، گفت: از آیت‌الله قاضی نقل شده که ایشان گفتند که سال‌ها ختم گرفتم و ریاضت‌ها کشیدم و در سیر و سلوک بودم؛ اما خبری نشد تا اینکه در حرم حضرت عباس (ع) یک سیدی که به مجنون و دیوانه معروف بود به من گفت امروز ملجأ تمام اولیا و عرفاً حضرت عباس (ع) است و من داخل حرم رفتم و مدهوش شدم و وقتی به هوش آمدم برای من فتح الباب شد!

وی تأکید کرد: کسی نیست ادعای کرده باشد که در خانه حضرت عباس (ع) رفته باشد و دست خالی برگشته باشد! بزرگان در شداید به حضرت متوسل می‌شدند و ۱۳۳ مرتبه می‌گفتند: «یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِّ اَخیکَ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام».

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
هم رسانی