شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه _ شماره ۳۸۸ جلسه ۷۲

روزنامه عصر ایرانیان شنبه 7 مرداد 1402 شماره 3891 
کد خبر: 16570

شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان

شنبه 7 مرداد 1402 شماره 3891 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ فَلَک الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَک مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنَ التَّفْرِیطِ، أَجْراً نَسْتَدْرِک بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیهِ.
خداوندا پس تو را سپاس همراه با اقرار به بدی‌هامان، و اعتراف به سهل انگاریمان، در حالی که در قلوبمان ندامت قطعی، و بر زبانمان عذر صادقانه داریم، پس ما را با توجه به اعتراف به تقصیری که در این ماه داشتیم مزدی عنایت کن که تدارک‌کننده فضیلت‌های دلخواهمان، و جایگزین ذخیره‌هایی که مورد علاقه ماست باشد،
نکات در این فراز عبارتند از :
۱ . حمد همراه با اقرار به گناه ؛ از مراتب حمد حمد همراه اقرار به گناه است ، اقرار به گناه فقط در برابر خداوند و در مواردی در محضر معصوم علیه السلام جائری است ، دعای دوازدهم صحیفه اختصاص به اقرار به گناه در برابر خداوند است که سبب امرزش گناه می شود.
۲.اعتراف به سهل انگاری ؛ این سهل انکاری ها شامل سهل انگاری در برابر معرفت خدا و‌حجت خدا و بعضی عبادات در ماه رمضان از جمله نماز است .
۳. از مراتب توبه ندامت قلبی است که کامل ترین توبه محسوب می شود .
۴. اعتراف به تقصیر در این ماه مبارک ؛ یعنی استفاده نکردن از ایام و‌لیالی این ماه است .
۵. امور فوق به ضمانت و در خواست و آموزش  امام سجاد سلام الله علیه سبب دریافت پاداش می گرددو این پاداش برطرف کننده همه نوافص ماست.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.