شرح زیارت غدیریه توسط حجت الاسلام موسوی مطلق - جلسه ۲۴

زیارت غدیریه
کد خبر: 16368

شرح زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام
جلسه 24
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق

بسم الله الرحمن الرحیم
وَأَشْهَدُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ عَنِ اللّٰهِ مَا أَنْزَلَهُ فِيكَ فَصَدَعَ بِأَمْرِهِ ، وَأَوْجَبَ عَلَىٰ أُمَّتِهِ فَرْضَ طاعَتِكَ وَوِلايَتِكَ، وَعَقَدَ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ لَكَ، وَجَعَلَكَ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَما جَعَلَهُ اللّٰهُ كَذَلِكَ، ثُمَّ أَشْهَدَ اللّٰهَ تَعَالىٰ عَلَيْهِمْ فَقالَ: أَلَسْتُ قَدْ بَلَّغْتُ ؟ فَقالُوا: اللّٰهُمَّ بَلىٰ . فَقالَ: اللّٰهُمَّ اشْهَدْ وَكَفىٰ بِكَ شَهِيداً وَ حاكِماً بَيْنَ الْعِبادِ، فَلَعَنَ اللّٰهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الْإِقْرارِ، وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْمِيثَاقِ ؛
و گواهی می‌دهم که آن حضرت همه آنچه را خدا درباره تو نازل کرد به مردم رساند و امر خدا را درباره تو با صدای بلند اعلام کرد و بر امّتش حتمی بودن طاعت و ولایتت را واجب نمود و بیعت تو را بر عهده آنان نهاد و حضرتت را نسبت به مؤمنان سزاوارتر از خودشان قرار داد، چنان‌که خدا خود او را این‌چنین قرار داد، سپس پیامبر اسلام خدا را بر مردم شاهد گرفت و فرمود: آیا من آن نیستم که رساندم؟ همه گفتند: به خدا آری، پس فرمود: خدایا گواه باش و تو برای گواهی و حاکمیت بین بندگان بسی. پس خدا لعنت کند منکر ولایتت را بعد از اقرار و شکننده پیمانت را پس از پیمان بستن .
این فراز اشاره مستقیم‌ به خطبه حضرت رسول الله صلی الله علیه واله وسلم در روز غدیر است موارد مهم در این فراز عبارتند از :
۱. فضائل و امورات امیرالمومنین سلام الله علیه از ناحیه خداست .
۲. پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم امین است و‌پیام را به همه مردم ابلاغ کرد .
۳. وجوب ولایت و طاعت امیرالمومنین علیه السلام بر مردم ،ممکن است کسی ولایت علی را قبول داشته باشد اما اطاعت نکند چنانچه بعضی از اصحاب علم به ولایت امیرالمومنین داشتند ولی اطاعت نمی کردند ابلیس هم ولایت خدا را قبول داشت اما اطاعت نکرد ، یا کسی از سر محبت یا جوانمردی اطاعت بکند ولی ولایت را قبول نداشته باشد در حالی که هر دو بر مردم واجب است هم ولایت و‌هم اطاعت .
۳. ضرورت بیعت با امیرالمومنین سلام الله علیه .
۴. مقام اولی به انفس که رسول الله صلی الله علیه واله وسلم داشت امیرالمومنین نیز دارد .
۵، اقدام جالب و‌خاص پیامبر اعظم سلام الله علیه واله بر اعتراف و شهادت گیری از مردم .
۶. لعن بر چند گروه از جمله : منکر ولایت علی علیه السلام  پس از اقرار که مصداق کامل آن کسانی بودند که در غدیر بخ بخ کفتند و بعد مقابل امام علیه السلام ایستادند و پیمان شکنان

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
هم رسانی