«ملداش» به نقد و بررسی رسید

مجمع ناشران انقلاب اسلامی «ملداش» با محتوای داستان بلند درباره زندگی تبلیغی یک طلبه با حضور مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده اثر و محمدرضا سرشار و حجت الاسلام موسوی مطلق، منتقدان اثر، نقد و بررسی شد.
کد خبر: 16255

«ملداش» به نقد و بررسی رسید

«ملداش» با محتوای داستان بلند درباره زندگی تبلیغی یک طلبه با حضور مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده اثر و محمدرضا سرشار و حجت الاسلام موسوی مطلق، منتقدان اثر، نقد و بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده «ملداش» از انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل، این اثر را مربوط به روستاهای اطراف مازنداران معرفی کرد و گفت: «ملداش» زندگی یک طلبه است که در فصل تبلیغی که ماه مبارک رمضان است به یکی از روستاهای مازندران می‌رود. ملداش از دو کلمه ملا و داداش ساخته شده است و مربوط به گویش محلی روستایی در مازندران است. «ملداش» می‌خواهد زندگی یک طلبه را برای مخاطبین روایت کند و بگوید که چگونه با سختی‌های زندگی روبه‌رو می‌شود و بر نور وجودی خود می‌افزاید. در ادامه حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به فرهنگ کتابخوانی و کتابداری گفت: در یکی از خاطرات علی‌اصغر حکمت آمده است که ایشان در یکی از سفرهای خارجی به هلند از یک کتابخانه عمومی در این کشور دیدن کردند که نماد پیشرفت و توسعه فرهنگ کتابخوانی و کتابداری بود.

موسوی مطلق شیوه داستانی کتاب «ملداش» را برگرفته از شیوه داستانی قرآن توصیف کرد و گفت: این شیوه داستانی و اصلا بیان داستان از قرآن گرفته شده است. با نگاه کلی به قرآن متوجه می‌شوید که حدود دوسوم قرآن قصص و داستان‌های پندآموز است. این کتاب داستان زندگی طلبه‌ای است به نام ایلچی که به زمان و ادبیات همان مکان گفته شده است. قرآن به ما می‌گوید که اگر می‌خواهید به بیان داستان زندگی یک شخصی بپردازید، به قله زندگی شخص بپردازید. اینکه از سن و سال و... تعریف کنید سودی برای انسان ندارد و بر معرفت حقیقی او نمی‌افزاید. موسوی مطلق همچنین با انتقاد از روند معرفی چهره روحانیت در جامعه توسط برخی از نویسندگان شبه‌روشنفکر گفت: بعد از انقلاب قرار شد جلوه‌هایی از زندگی روحانیون به طریق صحیح برای مردم روایت شود و جلوه علمی روحانیون را بیان کنند. برخی دعواهایی مطرح می‌شود که هیچ ارتباطی به روحانیون ندارد. شما ببینید چقدر جامعه و چهره روحانیت توسط روشنفکران قبل از انقلاب در کتاب و سینما و... سیاه نشان داده شد. وقتی بعد از انقلاب وقتی از معنویت روحانیون کتاب تولید شد، مردم به‌شدت استقبال کردند. کتاب «ملداش» زندگی واقعی یک طلبه را نشان می‌دهد و با این کتاب مخاطب می‌تواند همزادپنداری کند. اگر بخواهم شاه‌متن این کتاب را معرفی کنم، باید به مسئله نوع نگرش به اهل سنت توسط این طلبه در کتاب اشاره کنم.

محمدرضا سرشار در توضیح مولفه‌های تکنیکی کتاب «ملداش» گفت: «ملداش» داستان بلند است و نمی‌توان آن را رمان خواند. این داستان تقریبا 20 نفر شخصیت دارد. در کل کتاب دو خط داستانی دنبال می‌شود. داستان اصلی زندگی طلبه علوم دینی است که بدون هیچ ممانعتی مشکلات و مسائل و بیماری این طلبه در کتاب به تصویر کشیده می‌شود. نام همسر این طلبه شیرین است که مشکل آن به خاطر بچه‌دار نشدن آن است. سرشار «ملداش» را داستان پرحرکتی معرفی کرد و گفت‌: داستان «ملداش»، داستانی پرحرکت و خوش‌خوان است. ضرباهنگ داستان کند نمی‌شود. جذابیت داستان، خود طلبه داستان است که بی‌ریا نقاط ضعفش را بیان می‌کند. آن چیزی که به شخصیت اصلی داستان جذابیت می‌دهد، ورود به بخشی از زندگی عادی این طلبه است. مخاطب برایش تازگی دارد که زندگی یک طلبه را مورد کنکاش قرار داده. این از نقاط قوت داستان است که نویسنده مشکلات صنفی را وارد داستان نکرده است. این مسئله خودش تقوامداری است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
هم رسانی