گزارش خبرگزاری فارس از مراسم سالگرد ارتحال شاعر عارف مرحوم حیدر آقا معجزه طهرانی

خبرگزاری فارس
کد خبر: 16007

                                                               

ماجرای دیدارهای رهبر انقلاب با حیدرآقا طهرانی/ عنایتی که امام رضا(ع) به مرحوم «معجزه» کرد+عکس

آیت‌الله حسن رمضانی گفت: در محضر علامه طباطبایی استوانه علم و عرفان، کسی از حیدرآقا سؤال کرد که درباره وحدت وجود چه می‌گویید؟ ایشان گفت ما نمی‌گوییم همه چیز خداست، بلکه همه چیز خدانَماست و علامه هم صحّه نهاد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت مرحوم حیدر آقا معجزه طهرانی فرزند مرشد چلویی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال این شاعر عارف با سخنرانی آیت‌الله حسن رمضانی و حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق و شعرخوانی عبدالجبار کاکایی و محمد سهرابی در دارالبکاء فاطمة الزهرا (س) برگزار شد.

 

اشعار مرحوم «معجزه» از جناب حافظ بالاتر است

 حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق سخنران مذهبی و استاد اخلاق در این مراسم، مرحوم معجزه را عارفی کامل و شاعری غرق در توحید و‌ ولایت و اهل درد معرفی کرد و اظهارداشت: مرحوم علامه طباطبایی، گاه اشعار حیدر آقا را بالاتر از جناب حافظ شیرازی می‌داند و معتقد است که ایشان از اهل معنا است. آیت‌الله شیخ عبدالنبی عراقی که صاحب مقام تشرف بوده است، در خصوص حیدر آقا می‌گوید: عمده الاخیار، زبده الصلحا و قدوه العارفین آقا حیدر معجزه طهرانی چه بسیار شیرین، چه خیلی نمکی، چه کثیرالمعانی و‌ چه خوش نظمی لطیف، چه مقدار معانی دقیقه غامضه را به لفظ قلیل ادا کرد.

آیت‌الله محمدتقی آملی: مرحوم معجزه، به مدارج عالیه عرفان رسیده است

وی گفت: یکی از خصوصیات اهل معنا، همین است که معارف را به قول جناب حافظ به لفظ اندک و معنای بسیار می‌گوید. مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی که از حکما و عارفان و فقیهان تهران بوده و از شاگردان سیدالعلماء آیت‌الله العظمی قاضی بوده، در وصف حیدر آقا معجزه مرقوم داشته: جناب عمده العارفین و ذخر السالکین الموید به توفیق رب العالمین آقای حیدر آقا متخلص به معجزه، حاکی از ذوقی سلیم و معرفت واسعه و عشق حقیقی و‌ وصول به مدارج عالیه عرفانی است.

موسوی مطلق افزود: عالم عارف آیت‌الله میرزا عبدالکریم روشن طهرانی که فرزندشان در جلسه ما حاضر است، در وصف مرحوم معجزه گفته است: بعد از گذشت شش قرن از دوران دیوان مولانا، جناب جلالت مآب قدوه العارفین، زبده السالکین، سالک مسالک الیقین، حضرت بندگان آقای حیدر طهرانی متخلص به معجزه با ذوقی سرشار و روحی لطیف و قدرتی کامل و تسلطی وافر شروع به تخمیس غزلیات مولانا شمس‌الدین حافظ کرده است.

نظر علامه شعرانی در خصوص اشعار حیدرآقا طهرانی

این پژوهشگر اخلاق و عرفان گفت: دیگر بزرگی که بر یکی از آثار حیدر آقا معجزه، تقریظ نوشته فیلسوف شهیر، محدث خبیر و فقیه ربانی علامه شعرانی است که نوشته: المجاهد فی سبیل الله الواصل الی مقام الدنو الی الحقیقه اراد الله تعالی من تهذیب النفس عن الرذائل الخلقیه و‌التخلق باخلاق الله والقلب السلیم جناب حیدر آقا، الحق در پاک کردن اصول شامخه معرفت به قواعد کامله، سلوک و‌ تهذیب نفوس از آلودگی‌های مدعیان بی‌حقیقت و بدعت‌گذاران بی‌طریقت، اعجاز بیان به کار برده است. اینکه مرحوم شعرانی موضوع مدعیان بی‌حقیقت و بدعت‌گذاران بی‌طریقت را مطرح می‌‌کند، حقیقتی است که امروز زیاد می‌بینیم که گاه در هر کوچه، یک مدعی و یک آقاجان قلابی یا حتی خانم جان‌ها هم پیدا شده‌اند و راهزن راه خداوند هستند.

وی ادامه داد: محقق عظیم‌الشأن مرحوم آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای نیز گفته است حیدرآقا معجزه طهرانی، لسانا و بیانا و بنانا دارای صدق، خلوص، حُسن عقیده است و به صفا، صمیمیت، قوه اعتقاد، کمال ولای پیغمبر و آل او ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین مضبوط است. سخنان سایر بزرگان مانند آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی نیز قابل تأمل است.

اولین‌بار اوصاف حیدرآقا را از استاد شوشتری شنیدم

موسوی مطلق در بخش پایانی سخنانش به معرفی آثاری از مرحوم حیدر آقا معجزه پرداخت و خاطرنشان کرد: نهج‌البلاغه منظوم، صراط مستقیم و دیوانی مستقل به نام لمعات عشق در مدح و منقبت حضرت معصومه سلام الله علیها از آثار اوست. لمعات عشق را ۳۰ سال پیش از عبد صالح خدا مرحوم حاج غلامعلی فرجی معروف به قصاب هدیه گرفتم و اوصاف حیدرآقا را اولین بار از عالم عارف استاد آیت‌الله عبدالقائم شوشتری شنیدم.

 

عنایتی که امام رضا (ع) به مرحوم معجزه کرد

آیت‌الله حسن رمضانی سخنران دیگر این مراسم بود که اشعار حیدر آقا معجزه را محصول کشف و شهود دانست و گفت: این نتیجه سفارش عارف کامل آیت‌الله شاه‌آبادی به حیدر آقاست که گفته بود از حضرت رضا علیه‌السلام، چیز کم نخواه و ایشان نیز از حضرت رضا علیه‌السلام خواسته بود که علم به او دهد و هر کتابی می‌خواند بفهمد و حضرت رضا علیه‌السلام به او علم داده بود چرا که العلم سلطان. در همان سفر، او خوابی را می‌بیند که نتیجه‌اش این می‌شود. وی مختصری علم ظاهری خوانده بود تا کتاب مغنی و علم باطنی را از حضرت دریافت کرده بود. ایشان یک صفحه فلسفه نخوانده بود لکن مشکلات مهم فلسفی و حکمی را در مسائل غامض، بسیار ساده و عمیق بیان می‌کرد.

این مدرس، بخش دیگری از سخنان خود به علاقه وافر ایشان به امام رضا علیه‌السلام اختصاص داد و عشق او به امام را غیرقابل توصیف خواند و گفت: مقام معظم رهبری نیز ارتباط و توجه ویژه‌ای به مرحوم معجزه داشتند.

 آقای معجزه، گمنام بود و گمنام هم رفت 

وی با بیان اینکه آقای معجزه، یک پدیده بود، گرچه گمنام بود و گمنام هم رفت تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم که توفیق درک محضر ایشان را پیدا کردم. او من را بی‌هیچ مجامله‌ای پذیرفت و گفت هفته‌ای یکبار پیش من بیا و نهار هم در خدمت شما هستم. روزهای دوشنبه در مشهد، نهار در خدمت ایشان بودم و استراحت مختصری و بعد، مکاتبات بین آیت‌الله آقاسید احمد کربلایی و آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین اصفهانی معروف به کمپانی رحمة الله علیهما را که آن موقع چاپ نشده بود و ایشان نسخه‌ای خطی از آن داشتند، برای ایشان می‌خواندم و ایشان گاهی مطالبی می‌فرمود. با اینکه ایشان یک خط در عرفان هم نخوانده بود.

رمضانی تصریح کرد: در محضر علامه طباطبایی استوانه علم و عرفان، کسی از حیدرآقا سؤال کرد که شما درباره وحدت وجود چه می‌گویید؟ ایشان گفت ما نمی‌گوییم همه چیز خداست، ما می‌گوییم همه چیز خدانَماست و توضیحاتی مختصر در این باب دادند. علامه هم صحّه نهادند و گفتند هرچه گفتید درست است.

 

ماجرای ملاقات‌های مقام معظم رهبری با حیدرآقا معجزه

در بخش پایانی این نشست علی عابد نهاوندی، فرزند حیدرآقا معجزه و نوه مرحوم حاج میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به مرشد چلویی و‌ مولف کتاب‌های «کیمیای ناشناخته» و «بهترین کاسب قرن» اظهار داشت: در مجلس حاج اسماعیل آقا دولابی که از دوستان پدرم بود، این مطلب را نقل کردند که مقام معظم رهبری در مشهد به مجلس ایشان می‌رفتند. من هم در کتاب کیمیای ناشناخته این را از قول ایشان آوردم. پدرم در مسجد گوهرشاد یک حجره داشت. من هم کوچک بودم و با ایشان می‌رفتم. مقام معظم رهبری فرموده بودند ما هفته‌ای یک بار می‌رویم خدمت حیدرآقا معجزه و مثل یک باتری تا یک هفته شارژ می‌شویم.

منبع

تصاویری از این مراسم را مشاهده کنید:

پایان پیام/

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.