شرح دعای سی و ششم صحیفه سجادیه _ شماره ۲۵۰ جلسه ۱۱

روزنامه عصر ایرانیان   شنبه 3 دی 1401 شماره 3731
کد خبر: 15897

شرح دعای سی و ششم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
 شنبه 3 دی 1401 شماره 3731

بسم الله الرحمن الرحیم
فَمِلْ بِالْغَضَبِ إِلَى الْمُشْرِكِينَ ، وَ أَدِرْ رَحَى نَقِمَتِكَ عَلَي الْمُلْحِدِينَ .
پس غضب و خشم را متوجّه مشرکان کن و آسیای عقوبتت را نسبت به منحرفان به گردش آر.
در این فراز امام دو قوم و دو تفکر را نفرین کرده است ؛ مشرکان (پرواضح است که مقصود شرک جلی است ) و ملحدان ،دلیل آن هم این است که آنان حق ناشناس نیستند می شناسند و باز یا شریک قائل می شوند یا منحرف می شوند و انکار می کنند.
مشرک، اسم فاعل از ریشه «شرک» است که در لغت به معنی مخلوط شدن مالکیت (مفردات راغب ، ص ۴۵۱ )و سهم و نصیب می‌باشد؛(  لسان العرب، ج۱۰، ص۴۴۹ )  
در اصطلاح قرآنی مشرک به شخصی اطلاق می‌گردد که برای شخصی یا شیئی وجودی مستقل و مؤثر، در عرض خداوند قائل باشد و در اعمال خود سهم و نصیبی برای غیر خدا قائل شود.( التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‌۶، ص۵۰)
بیشترین قومی که در معرض بلا قرار دارند و‌نابودی آنان در هر عصری قطعی است مشرکین هستند تا جائی که موجب عبرت دیگران واقع شده است تا جایی که به  مومنان سفارش شده در زمین گردش کنند و از حال مشرکان عبرت بگیرند ؛
«قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلُ کانَ أَکثَرُهُمْ مُشْرِکین‌»(روم/۴۲)
موضوع شرک و‌مشرکین در قران و روایات بسیار زیاد و‌جالب است و‌مورد درس و عبرت است.
از جمله آن آیات که مشرک را معرفی می کند این ایه شریفه است که مشرکان را به ترک زکات و انکار معاد معرفی فرموده است :
(الَّذِینَ لایُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ)
و اما گروه دوم ملحدان که همان منحرفانند می باشد .
الحاد مصدر بوده و اسم فاعل آن «مُلْحِد» و جمع این اسم فاعل «مَلاحِدَة» است.
 الحاد و‌ملحدین از اصلاحات و‌موضوعات مهم در مباحث‌کلامی است و اما این که ملحد کیست نظرات متعددی وجود دارد از جمله مشهورترین آنها ان است که ابن سکیت گفته:
 ملحد کسی است که از حق منحرف شده باشد و چیزی در آن وارد کرده باشد که از اصل آن نیست و ابن منظور اصل الحاد را انحراف و عدول از یک چیز دانسته است.
(لسان العرب، ج ۳ ، ص ۳۸۹ )
ملحدان چون حق را دیده و شناخته و از ان منحرف شده اند مستحق عذابند .

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.