خلاصه مباحث درس اخلاق حجت الاسلام استاد سیّدعباس موسوی مطلق - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع بحث : حُسْنِ السِّیرَةِ : خوشرفتاری
حضرت سید الساجدین در دعای مکارم الاخلاق مواردی را به عنوان زینت متقین بر شمرده است :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ، وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِینَ، فِی بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ کظْمِ الغَیظِ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَینِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِینِ الْعَرِیکةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السِّیرَةِ،
بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به زیور شایستگان بیارای، و زینت اهل تقوا را در این امور بر من بپوشان، در گستردن سفره عدل، و فرو خوردن خشم، و خاموش کردن آتش فتنه، و جمع کردن پراکندگان، و اصلاح بین مردم، و آشکارنمودن کارهای خوب، و پوشاندن عیوب، و نرمخویی، و فروتنی، و خوشرفتاری 1
* حُسن به معنای نیکویی و خوبی است.
سیرت در زبان عربی به معنای سنت و طریقت است.
سیرت در زبان فارسی به معنای روش است.
* باید توجه داشت که این سیره و روش متاثر از سیرت و باطن درونی است .
- اگر کسی باطنش را اصلاح کند راه و روش وی نیز اصلاح می شود.
- اگر کسی باطنش را اصلاح کند ظاهرش هم زیبا می شود.
- ظاهر زیبا یعنی ظاهری که دلنشین باشد و مردم از دیدن آن پی به باطن زلال وی ببرند. مردم با دیدن آن به یاد خداوند متعال بیفتند.
چنانچه در آداب نشست و برخواست و معاشرت با افراد در روایت آمده است که :
* پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله نقل می فرمایند :
" قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ . "
رسول خدا فرمود: حواريين به عيسي عليه السلام گفتند يا روح الله با كه بنشينيم فرمود: با كسي كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و سخنش دانشتان را زياد كند و كردارش شما را به آخرت تشويق كند. 2
- بعضی از افراد راه و روش مشخصی ندارند چون بنیان فکری ندارد .
این عده طریقه خوب ندارند؛ چون با خود به جمع بندی نرسیدهاند و در درون مشکلاتی دارند.
* در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است :
" فَسادُ الظاهِرِ مِن فَسادِ الباطِنِ ، و مَن أصلَحَ سَرِيرَتَهُ أصلَحَ اللّه ُ عَلانِيَتَهُ "
فساد ظاهر ، ناشى از فساد باطن است و هر كه درون خود را درست كند ، خداوند ظاهر او را درست گرداند. 3
- ضرب المثلی در زبان فارسی داریم که به صورت جامع و کامل بیان گر موضوع می باشد:
” از کوزه همان برون تراود که در اوست ”
- اگر در درونمان صفا و صمیمیت باشد صفا و صمیمیت بیرون می آید.
اگر محبت درونش باشد محبت بیرون می آید.
- اگر خدایی نکرده کسی در باطنش سوء ظن باشد همه چیز را با سوء ظن می بینند .
- در همه ی امور باید رضایت خداوند متعال را در نظر بگیریم.
* به قول شاعر خواجه حافظ شیرازی :
تو با خدایِ خود انداز کار و دل خوش دار
که رحم اگر نکند مُدَّعی خدا بکند
* امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند :
" مَن أَصلَحَ فِیما بَینَهُ وَ بَینَ اللّه أَصلَحَ اللّه فِیما بَینَهُ وَ بَینَ النّاس. "
هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود. 4
- اصلاح باطن و اصلاح رابطه خود با خدا موجب یک دنیا آرامش و یک دنیا امید در آدمی می شود .
* باخدا باش پادشاهی کن
بی خدا باش هرچه خواهی کن
* رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
" من کان لله کان الله له "
هر که برای خدا باشد، خدا هم برای اوست. 5
* خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی بن عمران علیه السلام وحی کرد که:
« یا موُسی من کانَ ظاهِرُهُ اَزْیَنَ مِنْ باطِنِهِ فَهُوَ عَدُوّي حَقُّ وَ مَنْ کانَ ظاهِرُهُ وَ باطِنُهُ سِواهُ فَهُوَ مُومِنٌ حَقّاً وَ مَنْ کانَ باطِنُهُ اَزْیَنَ مِنْ ظاهِرِهِ فَهُوَ وَلیِّی حَقّاً » ؛
ای موسی، آن کس که ظاهرش از باطنش بهتر باشد، او به راستی دشمن من است، و آن کسی که ظاهر و باطنش یکی باشد ، او به راستی مومن است و آن کسی که باطنش از ظاهرش بهتر باشد، او به راستی ولی من است. 6
* کمال دین هم در همین است که باطن از ظاهر بهتر باشد.
سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید ز استغفار ما 7
* بیاییم با خداوند متعال عهد ببندیم که در اصلاح باطن بکوشیم، از باطن کسی جز خدا خبر ندارد پس کار را باید با خداوند متعال ببندیم.
- در ارتباط با خدای متعال به قول شاعر:
هیچ آدابی و ترتیبی مجو
هرچه میخواهد دل تنگت بگو 8
* بیاییم تصمیم بگیریم که مسیر خود را در مسیر الهی قرار بدهیم. باطن خود را الهی بسازیم.
- عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی 9
پانوشت:
دعای مکارم الاخلاق
الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 39
مصباح الشريعة : 446 ـ 447 ، بحار الأنوار : 73/395/1
بحارالأنوار، ج 71، ص 366
بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۷۹، ص ۱۹۷ ؛ روضة المتقين ، محمد تقی مجلسی، ج۱۳ ص ۱۹۵؛ الوافی، فیض كاشانی، ج ۸، ص ۷۸۴.
إرشاد القلوب , جلد۱ , ص ۱۸۸
غزلیات قدسی مشهدی
مثنوی معنوی - دفتر دوم
غزلیات حافظ
افزودن دیدگاه جدید